VIDEO Alexandru Bâldea, cofondator Artmark: „Dezavuăm să vorbim despre artă ca despre o investiţie“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Alexandru Bâldea este cofondatorul casei de licitaţii Artmark FOTO David Muntean
Alexandru Bâldea este cofondatorul casei de licitaţii Artmark FOTO David Muntean

Invitat la Adevărul Live, Alexandru Bâldea, acţionar majoritar Artmark şi cofondator al casei de licitaţii, a explicat cum evoluează piaţa de artă românească şi a vorbit despre cum a început povestea în cazul uneia dintre cele mai cunoscute case de licitaţii din ţară, Artmark.

„Noi am construit o piramidă începută de altcineva“, a spus Bâldea despre Artmark. „Piaţa românească de artă evoluează de la an la an. Noi am capitalizat niste interese care au inceput să apară, deoarece nu existau oferte pe piaţa de artă. Ne-am ocupat de deschiderea pieţei de artă către publicul interesat şi am început să construim o platformă pentru acest domeniu“. 

Pe 19 noiembrie, Artmark va organiza licitaţia „Valori tradiţionale“, iar pe 21 noiembrie –  licitaţia „Alb-negru“, organizatorii orientând aceste evenimente în direcţiile în care doresc să evolueze piaţa. „Tematicile se aleg în funcţie de piaţa pe care vrem să o creştem în viitor. De la început ne-am propus să dezvoltăm o platformă de lucruri frumoase şi de preţ. Vrem ca piaţa să meargă într-o anumită direcţie. În momentul actual, piaţa valorilor tradiţionale, de exemplu, nu este la mare căutare, iar noi vrem să o încurajăm, să reapropiem românii de valorile culturale cu care se identifică, care le dau un sentiment de apartenenţă. Încercăm, astfel, să programăm o piaţă culturală în viitor“, a explicat Alexandru Bâldea. 

Dimensiunea financiară a activităţii unei case de licitaţii nu surclasează pasiunea pentru artă, a declarat Bâldea. „Noi dezavăum să vorbim despre artă ca despre o investiţie, ci ca despre o componentă a vieţii culturale. Noi rămânem colecţionari. În plus, achiziţionarea unui obiect de artă îl transformă pe cumpărător într-un iubitor de artă. E dovedit, devii treptat colecţionar“. 

„Grigorescu e artă de patrimoniu“

Care sunt pictorii care deţin topurile de vânzări în Romania? „Cumpărăm lucrurile care ne sunt mai apropiate, care sunt mai inteligibile pentru noi, ca popor. Grigorescu e artă de patrimoniu, înseamnă mai mult decat pictorii străini. Până în 1990 a existat numai arta de până în 1940. Românii ar cumpăra şi un Picasso, fiindcă îl cunosc. Contează însă foarte mult promovarea şi strategiile de marketing investite în acel tip de vânzare“, a punctat cofondatorul Artmark. 

Dezbatere: Piaţa de artă din România 

„Grigorescu se raportează la acei cumpărători care îl ştiu şi îl preţuiesc, şi în special publicului român. Noi nu cumpărăm doar tuşa, ci şi semnificaţia acelei lucrări. El nu este foarte cunoscut, totuşi, în străinătate. Dacă noi, ca negustori de artă, am avea un volum mare de lucrări de artă semnate de Grigorescu, am investi şi un capital important în promovarea lui. Probabil am vorbi de milioane de euro pentru acestu lucru. Cu un buget ca al Festivalului Enescu folosit pentru promovare, Grigorescu ar putea deveni un pictor important şi pentru piaţa internaţională.“, a spus Bâldea. 

3000 de cumpărători la Artmark

Cofondatorul Artmark a mărturisit că promovarea artei româneşti de patrimoniu în străinătate este foarte costisitoare. „Trebuie să cheltuim niste sume financiare serioase pentru afirmarea artiştilor de patrimoniu în străinătate. Pe când artiştii contemporani deja fac ei înşişi acest lucru, fiind cu un picior în ţară şi cu unul în afară“. 

Referitor la dezvoltarea pieţei de artă din România, Bâldea îi prevede un viitor promiţător. „Anul trecut, Christie’s (n.r. - renumită casă de licitaţie internaţională) a vândut 19% din lucrări numai pe internet. Din ce în ce mai multă lume o să înceapă să cumpere artă fiindcă va afla cât mai multe lucruri despre artă, datorită internetului."

Este o chestiune de credibilitate: dacă dai nişte bani pe o lucrare de artă, o cumperi cu mai puţină strângere de inimă gândindu-te că o poţi repune oricând în circulaţie.

Anul trecut, Artmark a înregistrat al 3000-lea cumpărător de artă. „Probabilitatea este că există în România peste 100.000 de oameni care să cumpere un obiect de artă de 500 de euro odată la 2-3 ani de zile. Pe măsură ce lumea înţelege cum funcţionează piaţa de artă, aceasta va continua să crească. În plus, obiectele de artă sunt din ce în ce mai acurat descrise. În 2008, când am început noi, se vindeau lucrări de artă la negru, nu se emiteau facturi. Acum este o chestiune de credibilitate: dacă dai nişte bani pe o lucrare de artă, o cumperi cu mai puţină strângere de inimă gândindu-te că o poţi repune oricând în circulaţie“, a conchis Alexandru Bâldea. 

Alexandru Bâldea este partener executiv şi deţinător a 80% din acţiunile Casei de Licitaţii Artmark. Împreună cu Radu Boroianu, este fondatorul galeriilor Artmark şi al casei de licitaţii cu acelaşi nume. În plus, Alexandru Bâldea este profesor asociat în domeniul Piaţă românească de artă, în cadrul Secţiunii de Istoria Artei, la Facultatea de istorie a Universităţii Bucureşti.

Cultură

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite