Nae Caranfil a „cutremurat” TIFF 2016 cu „6,9 pe scara Richter”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nae Caranfil a deschis TIFF 2016 cu "6,9 pe scara Richter"              FOTO: Vlad Cupşa
Nae Caranfil a deschis TIFF 2016 cu "6,9 pe scara Richter"              FOTO: Vlad Cupşa

A 15-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania – TIFF a început weekendul trecut la Cluj Napoca, iar evenimentul a depăşit aşteptările organizatorilor. Filmul de deschidere, „6,9 pe scara Richter”, regizat de Nae Caranfil, a adus peste 3000 de oameni la proiecţie, un nou record al TIFF-ului.

Piaţa Unirii din Cluj a fost arhiplină, iar cinefilii s-au înghesuit să prindă un loc la premiera mondială a celui mai recent film semnat de regizorul celebrului „Filantropica”. Şi nu au fost deloc dezamăgiţi. Au avut parte de un spectacol deosebit, cu percuţionişti şi acrobaţi, francezii de la Transe Express fiind la înălţime atât la propriu, cât şi la figurat, ridicaţi de o macara în aplauzele publicului luminat de sute de telefoane mobile, care imortalizau momentul artistic. 

Directorul festivalului, Tudor Giurgiu, a prezentat un clip emoţionant despre felul în care s-au transformat oraşul şi festivalul în 15 ani, iar criticul de film Mihai Chirilov, director artistic al TIFF, a făcut câteva scurte recomandări din program, printre care filmul-cult al lui Martin Scorsese în copie restaurată - Taxi Driver, şi Sieranevada, al lui Cristi Puiu, în premieră naţională la Cluj. 

După momentul festiv al deschiderii a urmat proiecţia mult aşteptată a peliculei „6,9 pe scara Richter”, în regia lui Nae Caranfil, o comedie-musical spumoasă, cu replici acide şi un joc actoricesc încântător. Cum arată şi titlul, povestea filmului pleacă de la spaima obsesivă a personajului principal faţă de ideea de cutremur, mai ales după ce se mută într-un bloc „cu bulină”, împreună cu soţia sa, geloasă şi depresivă. 

„Decizia de a-l scrie am luat-o în 2010. M-am apucat, l-am gândit timp de o vară, l-am scris toamna şi asteptam un concurs CNC ca să îl propun, dar a intervenit surpriza de a finanţa şi de a produce Closer to the moon, care era un film deja scris, având deja acordul de finanţare de la CNC. În momentul respectiv am pus în sertar 6,9 şi am fcăut Closer to the moon”, avea să declare Nae Caranfil a doua zi după premieră, la TIFF Lounge. 

Regizorul a mai făcut câteva mărturisiri legate de spaima sa faţă de mişcările plăcilor tectonice: „Acum stau la bloc. N-are "bulină", sper să nici nu îi trebuiască. E cel mai prost, stau la etajul 4, din 9 etaje. Până se ajunge la mine intrăm în secolul 22... Nu mi-e frică neapărat de prăbuşirea blocului, cât de teroarea pe care o resimt din momentul în care se porneşte cutremurul. Este o frică animalică, ceva care nu poate fi descris”, a mai precizat Caranfil, care a povestit şi despre felul în care a realizat scenele de cutremur din film.

„Am construit apartamentul, i-am făcut o replică în studio, pe arcuri, pentru a putea fi zgâlţâită de către maşinişti. La un moment dat, după ce am terminat filmările, a venit pe platou o grupă de copii, clasa la care a fost şi copilul lui Cristian Mungiu (producătorul filmului n.r.), în cadrul unei vizite mai ample la Studiourile Buftea. A fost o bucurie, o încântare pentru ei, când s-au dat de-a cutremurul în apartament. Văzând acest lucru am zis să încerc şi eu. M-am urcat şi au început băieţii să mă zgâlţâie. Am dat cel mai sonor STOP din viaţa mea pe platou şi am sărit din apartament. A fost înspăimântător!”, a mai povestit Nae Caranfil la TIFF Lounge. Filmul va avea premiera în toamnă, după ce va încerca să intre în alte câteva festivaluri. 

Caranfil a discutat şi despre problema bugetelor, menţionând că deşi iniţial şi-a propus să strângă 900.000 de euro, împreună cu producătorul Cristian Mungiu a reuşit să facă filmul cu doar 650.000 de euro, sumă strânsă destul de anevoios. „Pentru un film mai popular, pentru un spectacol ceva mai accesibil, cum am văzut eu în acest film, e mai greu să găseşti finanţare, pentru că te găseşti într-un no man's land: nu eşti nici mainstream, pentru că nu este un blockbuster cu vedete, dar nici un film de autor, în sensul acceptat astăzi”, a concluzionat regizorul.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite