Alexandru Pătrașcu
Critic de operă
Absolvent al Facultății de Automatică și Calculatoare din UPB, Alexandru Pătrașcu este inginer IT și consultant de management.Blogul său, Despre Opera, cuprinzând peste 800 de articole despre operă și muzică clasică a obținut premiul Elle - Best cultural blog în 2016.Coautor, alături de Ioana Diaconescu, al ediției electronice a cărții Vasile Moldoveanu - un tenor român pe patru continente.Din anul 2014 colaborează și la revista Opera din Marea Britanie, una dintre cele mai importante publicații muzicale din lume, înființată în anul 1950 de către George Lascelles, Earl of Harewood.
Articole scrise de Alexandru Pătrașcu
Așa cum am spus, producția lui Stefano Poda este, în primul rând, foarte frumoasă, aproape un show rock transpus în operă și la acest capitol bate cam tot ce s-a făcut la ONB în ultima sută de ani.
Opinii
16 ian. 2024
Festivalul Enescu a început deja, cu o conferință de presă la care n-am ajuns, însă pe care am urmărit-o în regim de streaming pe pagina de Facebook a bienalei.
Opinii
27 aug. 2023
Norman Lebrecht e practic necunoscut la noi. Blogul său, Slipped Disc, are o medie lunară de un milion de cititori, dintre care doar abia vreo 250 sunt din România. Titlul e un calambur: ad litteram însemnă „disc alunecat/strecurat” dar și „hernie de disc”.
Opinii
21 iun. 2023
Programat în două spectacole cu Lucia di Lammermoor la București (12 și 14 Ianuarie), tenorul Rolando Villazón a anulat prima seară invocând o răceală, făcând o întreagă sală să ofteze dezamăgită.
Opinii
16 ian. 2023
fără imagine
Acum mai mulți ani am început să scriu un top al celor mai bune evenimente muzicale ale anului.
Opinii
28 dec. 2022
fără imagine
A curs plictiseala pe pereții Operei Naționale București la premiera Povestirilor lui Hoffmann, din cauza unei regii anoste și a unei distribuții mediocre în cel mai bun caz.
Opinii
03 oct. 2022
Anul acesta am făcut multe lucruri în premieră. Dar nu mi-aș fi imaginat că am să ajung să pun în scenă o operă, în locul în care debuta Virginia Zeani acum 75 de ani. Și încă ce operă!
Opinii
19 sept. 2022
Ceea ce părea o improvizaţie promovată dezolant, Festivalul Operei şi-a învins propriile piedici, triumfând aseară cu Indiile galante de la Iaşi. Bucureştiul a deschis evenimentul cu a doua distribuţie pentru Don Giovanni, ultima reluare a stagiunii ...
Opinii
05 iul. 2022
Conferinţa de presă a ministerului culturii şi a agenţiei de stat Artexim a avut ca agendă anunţată „organizarea concursului Internaţional George Enescu (septembrie 2022), viziunea artistică a noului director artistic al Festivalului şi Concursului, ...
Opinii
30 iun. 2022
Aproape de final, stagiunea centenară a Operei Naţionale Bucureşti a produs şi mult aşteptatul debut al lui Christian Badea, cu două spectacole cu Otello într-o distribuţie excepţională de solişti principali. Evenimentul tinde să devină mai important...
Opinii
09 iun. 2022
Un interviu acordat cu o zi înaintea primului dintre cele două spectacole cu Otello de la ONB, marcând prima apariţie a dirijorului Christian Badea la Opera din Bucureşti, alături de o distribuţie excepţională: Arsen Soghomonyan (Otello), Hrachuhí Ba...
Opinii
08 iun. 2022
Stagiunea centenară ar fi fost mai săracă fără Rigoletto în excelenta producţie a lui Stephen Barlow, din 2014. E o punere în scenă reprezentativă pentru teatrul britanic şi, dacă decorurile ar fi realizate din materiale mai bune (de exemplu, cel fol...
Opinii
31 mai 2022
În aşteptarea spectacolelor cu Otello din 8 şi 11 Iunie de la Operă (unde va dirija pentru prima dată, oricât de surprinzător ar părea), revenind la Sala Radio după o absenţă de un deceniu (de ce atât de mult?), Christian Badea continuă agenda încărc...
Opinii
22 mai 2022
Evenimentul Stagiunii centenare a ONB pare să fie Otello din 8 şi 11 Iunie 2022 din cel puţin două motive. Avem un adevărat careu de aşi invitat în cele două spectacole: tenorul, soprana, baritonul şi dirijorul — o distribuţie fără precedent.
Opinii
18 mai 2022
Acum şapte ani, Christian Badea prezenta la Filarmonică un program Richard Strauss în care aducea o necunoscută pentru Ultimele patru lieduri. O soprană norvegiană de o statură impunătoare, cu faţă de copil şi cu o voce imensă, care a umplut imediat ...
Opinii
12 mai 2022
Opera „americană” a lui Puccini, comisionată de Metropolitan Opera în 1910, are o istorie dulce amăruie. Premiera mondială l-a avut pe Caruso în rolul lui Dick Johnson şi pe Toscanini în fosă, având un succes nebun, dar care n-a ţinut mult. Tot mai p...
Opinii
09 mai 2022
Provizoratul de la Filarmonică a umbrit practic primul mare eveniment al stagiunii de primăvară, un concert care avea nevoie de o publicitate mai bună. El Bacha este un mare pianist, de nivelul celor invitaţi în Festivalul Enescu.
Opinii
05 apr. 2022
Nu mă număr printre fanii dirijorului Cristian Măcelaru. Am asistat la câteva concerte de-ale sale acum câţiva ani la Sala Radio şi la Ateneu, pentru care am scris cronici politicoase, dar am avut mereu senzaţia că manierei sale civilizate de a dirij...
Opinii
28 mart. 2022
Cu pandemia şi războiul înghesuindu-se care să intre pe uşă mai întâi în România, ministerul culturii a reuşit să rateze un moment istoric pentru Filarmonica George Enescu, desemnându-l într-un mod nedemn pe Marin Cazacu drept manager al instituţiei ...
Opinii
25 mart. 2022
Probabil vă întrebaţi de ce am ajuns la al treilea articol pe tema concursului de la Filarmonica George Enescu, când sunt atâtea alte probleme mai importante.
Opinii
18 mart. 2022
Andrei Şerban a revenit din exil în 1990, pentru a conduce timp de trei ani Teatrul Naţional Bucureşti. Marele şoc al stagiunilor de atunci a fost Trilogia antică (Medeea, Troienele, Electra).
Opinii
14 mart. 2022
A început o nouă săptămână cultural muzicală, cu două ştiri importante. Prima este numirea Cristinei Uruc la conducerea executivă a Festivalului Enescu, ca succesor al dlui Mihai Constantinescu, care va rămâne însă în echipa bienalei în calitate de c...
Opinii
10 mart. 2022
La începutul lunii Decembrie 2021, ministerul culturii a evaluat întregul mandat al directorului Filarmonicii, dl Andrei Dimitriu, fără să anunţe rezultatul. Două luni mai târziu, website-ul guvernamental a strecurat un anunţ care ar fi trebuit să fi...
Opinii
04 mart. 2022
În sfârşit, producţia lui Andrei Şerban pentru Lucia di Lammermoor revine pe scena Operei Naţionale după o absenţă de patru ani. Restauraţia din interimatele post Beatrice Rancea (Fane Ignat şi scurtul mandat al lui Răsvan Cernat) au exilat montarea ...
Opinii
14 ian. 2022
Pandemia a întrerupt pentru aproape doi ani tradiţia concertelor elevilor Colegiului de Artă „Carmen Sylva” în compania Orchestrei Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploieşti. De unde şi atmosfera foarte încărcată de energie şi de emoţie a aceste...
Opinii
12 ian. 2022
Greu de crezut, dar producţia lui Paul Curran pentru La traviata a împlinit 7 ani în Octombrie şi arată la fel de proaspătă ca în seara premierei. Este singura punere în scenă din epoca lui Răzvan Dincă pe care ONB a păstrat-o în repertoriul curent.
Opinii
21 dec. 2021
Numai faptul în sine că producţia centenară a lui Lohengrin i-a revenit lui Silviu Purcărete este un eveniment şi drept urmare trebuie tratat ca atare, ca un spectacol care trebuie văzut neapărat. Mai ales că… nu se ştie când îl veţi mai prinde după ...
Opinii
13 dec. 2021
E posibil ca producţia regretatului regizor de teatru Alexandru Tocilescu să fie mai în vârstă decât o parte dintre tinerii prezenţi sâmbătă seara la Operă pentru spectacolul cu Faust. Premiera a avut loc în 1998, iar Doina Dimitriu şi Robert Nagy, s...
Opinii
26 nov. 2021
Stagiunea centenară a ONB a prezentat şi prima premieră a sezonului: Norma. O alegere curajoasă, dar problematică pentru orice teatru de operă din lume.
Opinii
25 oct. 2021
În 1936, opera Œdipe era creată la Opéra de Paris, pe scena de la Palais Garnier, primind o duzină de reprezentaţii, premiera suscitând un interes enorm în România, unde a fost transmisă radiofonic.
Opinii
17 oct. 2021
Următorul interviu este imaginar, însă doar în ceea ce priveşte o parte din întrebări. Răspunsurile lui George Enescu sunt reale, culese din presa vremii, din diferite dialoguri cu jurnaliştii români.
Opinii
15 oct. 2021
Festivalul nu se încheiase când ştirea că Sir Bryn Terfel va cânta rolul lui Scarpia la Bucureşti a provocat un interes foarte mare pentru noul sezon al Operei.
Opinii
04 oct. 2021