Reţeaua de drumuri a judeţului Olt se modernizează cu viteza melcului. Peste 900 kilometri de drumuri de pământ aşteaptă să fie reabilitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Infrastructura rutieră din judeţul Olt continuă să rămână un vis frumos. În mediul rural, deşi drumurile judeţene au început să fie asfaltate sau peticite cu îmbrăcăminţi asfaltice, ponderea cea mai mare continuă să fie deţinută de drumurile din pământ. Autorităţile judeţene încearcă reabilitarea drumurilor judeţene, dar situaţia cea mai nenorocită priveşte drumurile comunale, ce ţin exclusiv de autorităţile locale.

Reţeaua de drumuri judeţene comunale de la Olt însumează o lungime de 1.043 kilometri, potrivit datelor Consiliului Judeţean (C.J.) Olt. Din această cifră, ponderea cea mai mare este deţinută de drumurile pe care s-au aplicat covoare asfaltice sau îmbrăcăminţi asfaltice, ce a ajuns să reprezinte 805,1 kilometri. Urmează, apoi, drumurile acoperite cu balast sau, cum sunt ele mai cunoscute – pietruite -, ce a ajuns la 135,7 kilometri. Pe locul trei se află drumurile judeţene betonate (acoperite cu ciment), ce au o lungime de 68,6 kilometri, apoi urmează drumurile judeţene „clasice” acoperite doar cu pământ, ce ar însuma 28,5 kilometri. Pe ultimul loc în clasamentul oficialităţilor CJ Olt se află drumurile acoperite cu pavaj/pavele, care sunt extrem de rare şi înseamnă aproape 6 kilometri.

Mai gravă este situaţia drumurilor comunale/săteşti, a căror situaţie reală nu este cunoscută la nivelul instituţiei Consiliului Judeţean de când administrarea acestor căi de comunicaţie şi transport a fost transferată, prin lege, la administraţiile locale. Chiar şi aşa, reiese destul de clar că locuitorii judeţului Olt mai au mult de aşteptat până să circule în condiţiile din Vest, unde aproape că nu mai există drumuri din pământ între localităţi betonate, ci doar drumuri asfaltate. Potrivit cifrelor oficiale, reţeaua de drumuri comunale din pământ totalizează nu mai puţin de 984,5 kilometri, pentru care doar o mică parte dintre primari s-au interesat şi chiar şi mai puţini au reuşit să le fie aprobate fonduri pentru reabilitare. Guvernul şi-a adua aminte de importanţa reţelei de drumuri din mediul rural (dar şi urban) şi a emis OUG nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală, ce se axează pe îmbunătăţirea infrastructurii rurale în special, prin intermediul Ministerul Dezvoltării.

Autorităţile judeţene au încercat şi ele să ajute, în măsura posibilităţilor, reabilitarea drumurilor, dar realitatea cruntă este că drumurile proaste continuă să dea mari bătăi de cap localnicilor. Consiliul Judeţean Olt derulează în prezent o serie de licitaţii pentru asfaltări sau balastări de drumuri din judeţ. Printre cele mai importante şi mai nenorocite drumuri judeţene avute în vedere de autorităţile judeţene a fi reabilitate prin turnare de covoare asfaltice în baza actului normativ anterior menţionat se numără: Drum Judeţean 643-C Găvăneşti-Dobreţu (5,5 kilometri), DJ 678-E Sâmbureşti-limită judeţ Vâlcea (4,5 km.), 703-D Cungrea-Leleasca (13 km.), 546-E Oporelu-Poboru (8,5 km.).

Tot în baza OUG nr. 28/2013 sunt în curs de licitare pietruirea unor drumuri aflate în prezent într-o stare groaznică, precum: DJ 657-B Spineni-Bărăşti (8 km.), DJ 651-B Iancu Jianu-limită judeţ Olt (3,2 km.), DJ 642-A Rotunda-Vlădila (4,3 km.), DJ 703-B Bărăşti-limită judeţ Argeş (1 km.), DJ 653 Izvoare-Stoicăneşti-Radomireşti (8 km.).

Planurile autorităţilor judeţene prevăd modernizarea de drumuri judeţene şi pe fonduri europene deoarece acestea au constatat că fondurile de la autorităţile centrale se dau „cu pipeta”. Astfel, prin intermediul Agenţiei de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia, Consiliul Judeţean Olt intenţionează să schimbe imaginea următoarelor tronsoane de drumuri: DJ 643 Fălcoiu – Balş, în lungime totală de 35 km., DJ 546 Sprâncenata – Slatina – Verguleasa, ce măsoară nu mai puţin de 70 kilometri, DJ 657 Priseaca – Poboru – Spineni (30 km.). Banii vor veni pe următorul ciclu de fonduri europene 2014-2020.

Satul Lisa, proiect aprobat în 2011, dar asfaltat doar în anul electoral 2014

„Noi încercăm să ne descurcăm cu ce bani avem la Consiliul Judeţean. În funcţie de fondurile primite de la Guvern, noi le distribuim acolo unde este mai mare nevoie de aceşti bani. În rest, primarii se descurcă cum au reuşit fiecare cu proiectele depuse pe OUG 28/2013, acest act normativ fiind special conceput pentru schimbarea reţelei de drumuri din mediul rural. Acolo unde a fost interes din partea primarilor, aceştia au reuşit să-şi asfalteze infrastructura, dar în multe alte părţi sunt în continuare probleme. Noi, la nivelul CJ Olt, nu avem bani suficienţi pentru asemenea lucrări, avem destule probleme cu drumurile judeţene aflate în administrarea noastră pentru că noi nu ne mai ocupăm direct, acum, de drumurile comunale sau cele săteşti, cum mai sunt ele denumite, ci este strict treaba primarilor”, a declarat Cornel Motoi, directorul Direcţiei Tehnice din Consiliul Judeţean Olt.

image

O situaţie elocventă în acest an o reprezintă comuna Schitu, unde unul dintre satele aparţinătoare – Lisa – are o situaţie deloc de invidiat. Astfel, iarnă de iarnă, acest sat cu peste 1.000 de suflete, aruncat pe un deal la peste 3 kilometri depărtare de orice drum direct cu civilizaţia, a fost constant neglijat de autorităţile judeţene, dar şi de diriguitorii primăriei respective, deşi edilul localităţii le-a promis oamenilor că va rezolva situaţia acestui drum încă din 2012, proiectul fiind aprobat cu un an înainte. Dar anii au trecut unul după altul şi abia anul acesta au demarat lucrări de asfaltare - derulate în tranşe. Este vorba despre DC 93, ce însumează 6,9 kilometri, distanţă înjumătăţită de două drumuri săteşti pietruite pline de gropi aflate la cele două ieşiri ale satului. Întâmplător sau nu, după un început timid de asfaltare iniţiat la începutul acestui an, când s-a turnat un covor asfaltic pe doar cca. 300 de metri de la intersecţia cu DJ 653 Schitu spre sat (vezi FOTO), lucrările s-au oprit brusc. La fel de brusc însă, lucrările au fost reluate exact cu câteva zile înaintea alegerilor prezidenţiale şi s-au oprit la nici 200 de metri de intrarea în satul anterior amintit Lisa, aceasta imediat după derularea celui de-al doilea tur al scrutinului prezidenţial. Primarul localităţii, Cornel Ionescu (PSD), nu a putut fi contactat pentru a explica dacă lucrările au fost oprite din motive electorale sau din alte cauze.

Cert este că, acum, a mai rămas de asfaltat din drumul menţionat, în afară de cei aproximativ 200 de metri până la intrarea în satul respectiv Lisa dinspre DJ 653 Schitu (din totalul de cca. 3,3 kilometri), încă 3,6 kilometri la celălalt capăt al cătunului către comuna propriu-zisă Schitu până la intersecţia cu DJ 546A. Şi acest proiect se derulează tot pe OUG nr. 28/2013, valoarea proiectului fiind de 3,7 milioane lei. Rămâne de văzut dacă şi, mai ales, CÂND sătenii de aici îşi vor vedea satul adus în secolul XXI şi vor scăpa de coşmarul izolării în fiecare iarnă.

Vă mai recomandăm:

În Mehedinţi încă mai există 271 de kilometri de drumuri pietruite

FOTO+VIDEO  Peste 1.000 de suflete din Lisa-Olt, racordate la civilizaţie după zeci de ani

FOTO  Un sat din Olt, legat la civilizaţie de un drum modernizat „din gură” de peste cinci ani

FOTO  Drum judeţean în sudul Oltului, modernizat pe bani europeni

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite