FOTO Un licean dă lecţii de transport în comun autorităţilor din Ploieşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La doar 16 ani, Cătălin ştie totul despre transportul în comun din Ploieşti, de la date tehnice până la soluţii de eficientizare. FOTO Dana Mihai
La doar 16 ani, Cătălin ştie totul despre transportul în comun din Ploieşti, de la date tehnice până la soluţii de eficientizare. FOTO Dana Mihai

Cătălin Constantin (16 ani) a realizat un plan simplu prin care transportul public din oraş să devină unul modern, inteligent şi profitabil. Ideile lui ar putea salva societatea care se ocupă de transport în Ploieşti. Singura condiţie: să existe cineva care să-l asculte

În timp ce SC Transport Călători Express SA Ploieşti (TCE), societatea din subordinea Primăriei care se ocupă de transportul public din oraş, se confruntă cu mari probleme financiare, un licean de 16 ani din Ploieşti, Cătălin Constantin, străbate tot oraşul cu aparatul foto în mână şi, cu mult spirit de observaţie, se gândeşte la soluţiile prin care o astfel de societate poate fi nu doar salvată, ci poate deveni chiar şi profitabilă.

Acum, Cătălin este elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Nichita Stănescu“ din Ploieşti, dar are această pasiune de la 14 ani. Atunci a început să se intereseze în depouri de parcurile de autobuze, trolee şi tramvaie, de istoria transportului în comun din Ploieşti, de problemele angajaţilor, dar şi de cele pe care le ridică gestionarea unei astfel de societăţi.

De unde vine pasiunea lui pentru transportul public nu ar putea să spună exact, dar are o explicaţie interesantă. „Cred că are legătură cu viaţa intrauterină. Pe atunci, mama nu avea maşină şi, însărcinată cu mine, căra sarsanalele de la piaţă cu transportul în comun. Ştiu că în copilărie eram fascinat şi de modul în care, dintr-un depou aflat în apropierea casei mele, ieşeau autobuzele în şir indian. Erau dintre cele articulate şi mi se părea impresionantă acea imagine“, argumentează Cătălin.

Forum de transport public

Pentru că avea tot mai multe de împărtăşit în acest domeniu, în 2011 şi-a deschis un forum, unul dintre cele trei-patru din România care au ca tematică transportul în comun, dar singurul dedicat doar unui oraş, transploiesti.ace.st. În scurt timp, forumul său a devenit atât o sursă de informaţii tehince amănunţite pentru pasionaţii de astfel de autovehicule, cât şi locul în care poţi afla toate noutăţile despre transportul în comun din Ploieşti, spre deosebire de site-ul TCE, aproape niciodată actualizat.

Pe baza unei aprobări date de conducerea TCE, Cătălin a ajuns în cele trei depouri din oraş, unde a studiat îndeaproape diversele tipuri de autobuze şi de tramvaie, a văzut cum se face mentenanţa vehiculelor şi a luat pulsul problemelor. Ştie pe de rost numerele de parc ale tuturor autovehiculelor, anii de fabricaţie, modernizările prin care au trecut sau vulnerabilităţile.

„Am fost foarte impresionat de munca tehnicienilor şi a electricienilor, de eforturile pe care le fac pentru a repara mijloacele de transport în comun, de multe ori cu bani din buzunar. Doar datorită lor nu s-a ajuns la o tragedie, în ciuda stării dezastruoase a liniilor de tramvai“, spune liceanul. Doar în luna iulie, două tramvaie din Ploieşti au deraiat din cauza şinelor uzate.

Taxat pentru lecţiile de „management“

Cătălin Constantin a intrat în legătură, în ultimii doi ani, şi cu cei trei directori ai societăţii de transport local. Ştiind atât de bine problemele din teren, îşi făcuse deja o imagine despre ce ar însemna o eficientizare a activităţii de transport public, astfel că a fost interesat şi de planurile la care lucrează conducerea. „Am observat că societatea prezintă tot felul de planuri de modernizare care niciodată nu ajung să fie puse în practică. În general, primeam răspunsul că nu sunt bani, dar măcar îmi aprobau accesul în depouri“, povesteşte liceanul.

În 2013, la conducerea societăţii a venit Cristian Ian¬covici, un director cu o experienţă de peste 20 de ani în fosta regie, pe care Cătălin Constantin l-a abordat tot pentru un schimb de „viziune“, dar şi pentru a-i prezenta ideile gândite de el pentru un transport public inteligent. „Nici nu am mai apucat să ajungem la subiectul viziunii şi mi s-a sugerat că este o oarecare lipsă de educaţie ca un copil de vârsta mea să vină cu lecţii de management“, povesteşte băiatul.

Contactat de „Adevărul“, Cristian Iancovici a spus, însă, că „iniţiativa este lăudabilă, cu atât mai mult cu cât este foarte tânăr şi pasionat de problemele de transport public. Suntem foarte deschişi la orice propuneri şi este foarte posibil ca una sau mai multe dintre propunerile sale să fie transformate în practică“.

Planul lui Cătălin

Soluţiile propuse de tânăr, documentate prin comparaţii cu sisteme de transport public din ţară şi din Europa, se referă la implementarea unui nou sistem de ticketing, prin SMS (a fost propus şi de TCE, dar nu s-a aplicat) şi automate, instalarea de minicoşuri de gunoi în autobuze şi tramvaie, regândirea traseelor ineficiente, un sistem de informare a cetăţenilor prin tabele electronice, realizarea hărţii digitale a traseelor sau folosirea autobuzelor ca spaţii de publicitate.

„Prima măsură ar fi achiziţia de vehicule noi, cu standard ridicat de confort, inclusiv pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi. Ştiu că sunt scumpe, dar sunt multe alte soluţii simple prin care să determini oamenii să folosească transportul public în detrimentul maşinii. De exemplu, achiziţionarea de automate pentru bilete ar duce la diminuarea cheltuielilor cu personalul din tonete, iar societatea nu ar mai fi nevoită să colaboreze cu diferite chioşcuri pentru comercializarea acestora. Toţi banii ar intra în conturile TCE. La fel, pentru a obţine profit din publicitate trebuie să pui la dispoziţia firmelor interesate întregul vehicul, inclusiv geamurile. Am observat că nu se vrea asta pentru că se pun în discuţie cheltuielile de decolantare a reclamelor“, explică tânărul.

Următorul pas, primarul

TCE Ploieşti se confruntă în 2013 cu reale probleme financiare. Toamna a fost marcată de greve japoneze ale salariaţilor, nemulţumiţi de întârzierea salariilor, o criză de combustibili şi una aproape perpetuă de piese de schimb. Nici achiziţiile nu stau pe roze. Cel mai vechi autobuz, încă folosit pentru transportul din oraş, este din 1979, iar cel mai nou, din 2005.

„Următorul pas va fi să merg la primar, să-i prezint soluţiile mele şi mă aştept să fiu primit bine, iar soluţiile mele să nu mai rămână la nivel de teorie, ci să fie puse în practică. Până la urmă, fac ceva ca lucrurile să devină eficiente, din banii şi în timpul meu liber şi ar trebui să fie interesaţi mai mult de idei decât de vârsta mea“, sunt planurile lui Cătălin Constantin.

241 de autovehicule în parcul TCE

În parcul societăţii de transport public din Ploieşti se află 24 de troleibuze, 185 de autobuze şi 32 de tramvaie. Dintre cele 185 de autobuze, zilnic sunt scoase din garaj aproximativ 150. Societatea nu are o estimare a numărului de călători care folosesc zilnic transportul în comun din oraş, ci doar a călătoriilor, în jur de 6,7 milioane pe lună.

Alte articole recomandate

FOTO Povestea pompierului care transformă în artă deşeuri şi obiecte salvate din incendii

FOTO Artistul paielor. Monumente de arhitectură românească, recreate fidel din fibre de cereale

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite