Proiect inedit al Primăriei Oradea: tren metropolitan cu curse până în Ungaria

0
Publicat:

Locuitorii din Oradea şi zona metropolitană ar putea circula în următorii ani cu trenuri metropolitane, care vor face legătura inclusiv cu localităţile de frontieră din Ungaria.

Staţiile trenului metropolitan Oradea, prezentate de arhitectul Mihai Danciu, în cadrul UrbanTalks
Staţiile trenului metropolitan Oradea, prezentate de arhitectul Mihai Danciu, în cadrul UrbanTalks

Proiectul comun al Primăriei Oradea şi al Consiliului Judeţean Bihor, are scopul este de a asigura creșterea mobilității la nivelul întregii zone metropolitane, facilitarea transportului din zonele îndepărtate ale judeţului, cu un nivel de şomaj ridicat, dar şi dezvoltarea transportului transfrontalier, atât în scop turistic, cât şi pentru muncitorii şi elevii navetişti.

Trenul metropolitan este plănuit să circule să circule pe rutele Oradea-Băile Felix; Oradea–Borș; Oradea–Săcădat; Oradea–Cheresig; Oradea -Tămăşeu, prin valorificarea reţelei CFR existente, conform  Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Oradea și a Zonei Metropolitane Oradea.

Pe reţeaua CFR

Proiectul presupune achiziția de vehicule feroviare accesibile și eficiente, amenajarea de puncte intermodale, renovarea și modernizarea stațiilor de cale ferată din zona metropolitană, dar şi a platformelor de depozitare, a căilor de rulare, a căilor de acces și conectarea cu celelalte tipuri de transport.

"Noul proiect se află în faza întocmirii studiului de fezabilitate şi presupune o investiţie aproximată la 80 milioane euro", a explicat primarul municipiului, Florin Birta, arătând că finanţarea este planificată atât din fonduri locale, guvernamentale şi europene.

Proiectul Primăriei Oradea de a introduce trenul metropolitan a fost discutată şi în cadrul conferinţei Urban Talks organizat la Oradea în noiembrie 2021,  eveniment al UrbanizeHub cu sprijinul Comisiei Europene, prin care administrațiile publice cer şi primesc feedback și soluții din partea experţilor şi a cetăţenilor, la problemele cu care se confruntă. Iar acest feedback este dat chiar de către experți și cetățeni   Comisiei Europene, sunt o modalitate rapidă prin care administrația publică cere și primește feedback și soluții la problemele cu care se confruntă.

După modelul oraşului Chicago

Cel care a analizat proiectul a fost Mihai Danciu, arhitect preocupat de managementul urban şi al comunităţilor, cadru didactic pentru discipline de planificare urbană la Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din Timişoara. 

Potrivit lui Danciu, căile ferate nefolosite sau slab utilizate pot fi valorificate pentru a reduce poluarea cauzată de trafic.

"Ne-am uitat asupra contextului nostru, județul Bihor. Rețeaua feroviară înseamnă câteva conexiuni de bază și conexiuni locale. Trecând către zona metropolitană, avem un plan de sistematizare care dincolo de înțelegerea de ansamblu a întregii zone și planificarea acesteia, introduce oportunități în acele noduri sau puncte de intersecție între calea ferată și noua rețea sistematizată a teritoriului după modelul orașului Chicago. Noi am amplasat câteva stații care ar putea să fie parte a unui tren metropolitan? De ce avem nevoie de un tren metropolitan? Ca localitățile din jurul municipiului Oradea să poată să aibă acces mult mai faci către oraș, dar și dinspre Oradea să te poți deschizi către teritoriul proxim”, a explicat Mihai Danciu, prezentând atunci şi o reprezentare grafica a viitoarelor rute şi staţii prevăzute în proiect.

În ultimii doi ani, Oradea a cumpărat 20 de tramvaie și 22 de autobuze noi și a inaugurat o nouă linie de tramvaie în oraș, care leagă Calea Aradului de zona Ceyrat și Cantemir, în paralel, compania locală de transport pregătind documentaţia pentru achiziţia, tot prin POR, a 130 de autobuze hibrid, electrice şi pe hidrogen, pentru a asigura transportul nu doar în Oradea, ci şi în zona metropolitană. 

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite