INFOGRAFIE Un an întârziere pentru metroul din Drumul Taberei. Relu Fenechiu: „Nu vă pot spune ce s-a întâmplat cu muncitorii care nu sunt aici“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La staţia de metrou Orizont nu muncea nimeni acum două săptămâni. FOTO Adevărul
La staţia de metrou Orizont nu muncea nimeni acum două săptămâni. FOTO Adevărul

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a fost marţi pe şantierul metroului din Drumul Taberei, la Răzoare. Acesta a declarat că se fac toate eforturile pentru ca lucrările de forare către staţia Favorit să înceapă în luna iunie, însă magistrala din Drumul Taberei va fi dată în folosinţă cu un an mai târziu, faţă de termenul propus iniţial, 2015.

De asemenea, ministrul Fenechiu a spus că poate explica ce s-a întâmplat cu muncitorii ar fi trebuit să fie pe şantier. Amintim că lucrările la metroul din Drumul Taberei au fost stopate acum mai bine de o lună, din lipsă de fonduri. „Nu se vor face alte împrumuturi. Se încearcă obţinerea de fonduri europene, sunt cele mai ieftine“, a declarat Relu Fenechiu. Acesta a menţionat că tronsonul către Otopeni este încă la stadiul de proiectare.

Cele 10 staţii de metrou din Drumul Taberei vor fi date în folosinţă cu un an mai târziu, adică în 2016, faţă de 2015, aşa cum prevedea proiectul iniţial.

„Cu plăţile suntem la zi. Termenul final de circulare cu călători pe tronsonul acesta va fi 2016. Demersurile pe finanţare europeană s-au făcut tot timpul, dar nu au fost aprobateSistările au fost anunţate de un ONG, nu este adevărată această afirmaţie. Cel târziu la sfârşitul lunii mai muncitorii se vor apuca de forat între staţii. banii ajung pentru semestrul 2“, a declarat directorul Metrorex, Aurel Radu.

image

Foto

fenechiu metrou razoare

Relu Fenechiu a promis constructorilor alocarea unor fonduri de 400 milioane lei în 2013, din care circa 100 milioane lei din timbrul de mediu. „Eu înţeleg că dumneavoastră aţi putea lucra în acest an în total de 600 milioane lei. 600 de milioane lei nu pot să vă promit, dar măcar 400 milioane lei cred că putem să alocăm. Eu încerc să găsim soluţia să alocăm 250 de milioane lei în luna iunie, dar pentru asta vreau să văd că la rectificare freza a pornit“, a spus Fenechiu, aflat pe şantierul viitoarei staţii de metrou de la Academia Militară.

Ministrul a spus că a avut discuţii cu premierul Victor Ponta şi cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor, iar în iunie va exista o rectificare bugetară, unde vor fi alocate noi fonduri pentru lucrări.

„Vorbim deocamdată de două operaţiuni. O alocare de 104 milioane lei printr-o ordonanţă de urgenţă pe care o vom promova săptămâna viitoare, şi alocarea tuturor fondurilor care au fost repartizate pentru acest an în primul semestru, aşa încât la rectificarea din iunie, care sperăm să fie o rectificare pozitivă, să putem să mai alocăm o sumă. Cererea mea către Guvern va fi de minim 250 de milioane lei, pentru ca aceste utilaje să poată lucra la capacitate şi să putem să mergem cu ele până la capăt“, a spus Fenechiu.

Întrebat de unde va proveni suma de 104 milioane lei, oficialul a afirmat: „De la Guvern, de la timbrul de mediu“.

Timbrul de mediu - care are valori de la sub 50 de euro, pentru un autoturism nou Euro 5, la peste 2.500 de euro, pentru unul Euro 3 de 10 ani - a intrat în vigoare vineri.

Premierul Victor Ponta, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu şi ministrul Finanţelor, Daniel Chiţoiu s-au întâlnit marţi, 11 martie, cu reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii pentru a discuta despre mai multe proiecte mari de infrastructură din România printre care şi lucrările ample de dezvoltare a reţelei de metrou din Bucureşti programate pentru 2012.

„În prezent, beneficiem de 300 milioane de euro din împrumutul de la BEI, dar şi de fonduri guvernamentale. Lucrările la Magistrala V de metrou nu se opresc!”, a declarat după întâlnire primarul sectorului 6, Rareş Mănescu.

INFOGRAFIE Cum va arăta reţeaua de metrou din Capitală în 2030  



După mai multe declaraţii făcute recent de către reprezentanţi ai societăţii civile care susţineau că lucrările la metrou vor fi sistate şi se vor investi sume mari pentru conservarea lucrărilor, guvernanţii USL au declarat că nu s-a pus niciodată problema de sistare a lucrărilor şi că banii nu au fost niciodată prea puţini. 

infografie metrou

În prezent, de-o parte se situează autorităţile care susţin că lucrările nu se vor întrerupe, iar de cealaltă, societatea civilă care îi arată cu degetul pentru ritmul lent cu care se lucrează. Întreg scandalul a pornit de la proiectul de buget pentru 2013, în care fondurile alocate magistralei 5 au fost puternic reduse.

La vreme reaspectivă, la capitolul dedicat lucrărilor la Magistrala 5 Drumul Taberei - Universitate, s-a discutat de alocarea a circa 95 de milioane de lei, mult mai puţin decât cele 500 de milioane estimate pentru 2013 de către Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetară din vara lui 2012. Mai mult, pentru anul 2014 era estimată o altă sumă foarte mică de 65 de milioane de lei.

Scrisoare deschisă către Ponta

Reprezentanţi ai societăţii civile reunite sub sigla „Platforma pentru oraşe durabile“ şi Coaliţia pentru Mediu din România au trimis pe 28 februarie o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta prin care îi solicitau acestuia să continue dezvoltarea reţelei de metrou din Capitală. Această recţie se întâmpla în contextul în care lucrările la metroul din Drumul Taberei au stagnat din luna februarie, din cauza lipsei fondurilor.

Potrivit fostului director al Metrorex din perioada 2009-2012, Gheorghe Udrişte, conservarea lucrărilor ar fi fost soluţia ultimă găsită de guvernanţi, soluţie extrem de costisitoare atât prin costurile directe, cât şi prin pierderea taxelor şi impozitelor colectate de stat de la firmele care execută lucrările.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite