Explicaţiile CNAIR pentru amânarea recepţiei la loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş - Turda. Noi termene pentru lunile ianuarie şi mai 2018
0CNAIR a transmis explicaţii oficiale, la sfârşit de an, în contextul amânării deschiderii Autostrăzii Sebeş-Turda, loturile 3 şi 4, adică tronsonul de la Aiud la Turda. Reprezentanţii companiei de stat susţin că recepţia pe cele două loturi va avea loc în ianuarie, respectiv mai 2018.
Compania precizează că s-au găsit neconformităţi, ce ţin de nerespectarea unor aspecte de către antreprenori şi aminteşte că modificarea legislaţiei după problemele de pe lotul 3 ale Autostrăzii Sibiu – Orăştie nu permite recepţia lucrărilor decât la finalizarea în totalitate a acestora.
„Pentru lotul 3 al autostrăzii Sebeş – Turda, unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 99%. Cu toate acestea a fost nevoie ca recepţia la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformităţi. Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcţie a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepţia lucrărilor este reprezentat de existenţa unor zone cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie şi în perioada iernii deoarece nu asigură aderenţa minimă a pneurilor la suprafaţa de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic.
În ceea ce priveşte iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led şi teledetecţie, aşa cum prevede proiectul privind siguranţa circulaţiei, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani şi 6 luni. La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu şi fără telegestiune, al căror consum dublează practic factura la energia electrică”, precizează CNAIR, referitorul la tronsonul Aiud – Decea.
„În ceea ce priveşte lotul 4 al autostrăzii Sebeş – Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH, continuă lucrările şi la această oră, în zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren. Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zonă, constructorul şi proiectantul acestuia, aveau deplină cunoştinţă, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate. Antreprenorul nu a ţinut cont însă de aceste date în momentul în care a aplicat soluţii tehnice diferite de cele prevăzute în Studiul de Fezabilitate.
În afară de aceste lucrări, pe lotul 4 Sebeş-Turda, constructorul, care şi-a asumat un grafic de lucrări, trebuie să mai monteze parapeţi de protecţie, să realizeze marcajele orizontale şi să finalizeze montarea gardurilor de protecţie. De asemenea, antreprenorul încă nu a finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreţinere şi Coordonare, unde urmează să funcţioneze un punct de control al Poliţiei Autostrăzi şi o secţie destinată utilajelor care asigură întreţinerea acestei autostrăzi”, sunt precizările referitoare la lotul dintre Decea şi Turda. CNAIR mai transmite că, „în baza legislaţiei adoptate cu mai mulţi ani în urmă, nu are atribuţii în execuţia efectivă a obiectivelor de infrastructură, acestea intrând în sarcina operatorilor privaţi (antreprenorilor), selecţionaţi în baza unor licitaţii. Din această perspectivă responsabilitatea pentru respectarea termenelor de execuţie şi a exigenţelor de calitate, aparţine Antreprenorilor care câştigă licitaţiile publice şi care încasează de la CNAIR SA sume importante de bani, în baza contractelor încheiate.
La începutul acestui an constructorii au promis că vor încheia lucrările în vederea recepţiei, însă la ora actuală se constată existenţa unor probleme, provocate de aceşti antreprenori, care fie nu au respectat propriile grafice de lucrări fie şi-au asumat riscuri mult prea mari. Aceste situaţii fac practic imposibilă recepţia legală loturilor în cauză. În baza acestor angajamente, CNAIR SA a alocat la începutul anului fonduri pentru finanţarea proiectelor. Din păcate, o mare parte din aceste sume au rămas blocate în conturile Companiei până la rectificarea bugetară, din cauză că antreprenorii nu au reuşit, în unele cazuri, să execute nici măcar un sfert din lucrările promise”.
Reprezentanţii companiei susţine că, „pornind de la experienţa anilor anteriori, CNAIR a luat anul acesta măsuri pentru eliminarea riscurilor privind calitatea lucrărilor executate de Antreprenori. Un important accent s-a pus pe întărirea capacităţii administrative şi a capacităţii de gestionare tehnică, de calitate şi cantitativă a problemelor identificate în perioada de implementare. De asemenea a fost stabilit un program propriu de urmărire a calităţii execuţiei lucrărilor, prin trimiterea în teren a unor misiuni de control inopinat. S-a dorit ca prin aceste măsuri şi acţiuni Antreprenorii să înţeleagă faptul că exigenţele de calitate impuse vor fi urmărite strict şi în detaliu de CNAIR SA, în calitate de Beneficiar. Tot în acest an CNAIR SA a decis că principalul element pentru ca lucrările să poată fi recepţionate, este calitatea lucrărilor.
În baza evaluării proiectelor derulate în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că nerespectarea exigenţelor minime de calitate a lucrărilor, precum şi receptia acestora în condiţii dezavantajoase pentru CNAIR, atrage după sine risipa banului public. Aceasta deoarece tolerarea unor lucrări slabe calitativ, va conduce în viitor la necesitatea efectuării unor noi lucrări de întreţinere şi operare, foarte costisitoare”.
Termen actualizat de finalizare a lucrărilor, pe loturi, pentru Autostrada Sebeş-Turda (sursa forum peundemerg.ro, care citează CNAIR)
Lotul 1 (17 kilometri, de la intrarea pe autostradă de la Sebeş până la Pârâul Iovului, ieşire din Alba Iulia) – stadiu lucrări: 39.5% (comparativ, în noiembrie, 39%). Pe acest tronson lucrează Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL. Proiectul prevede două noduri rutiere Alba Iulia Sud la km 8 şi Alba Iulia Nord la km 16. Valoarea contractului este de 541.739.137, 21 lei (fără TVA), semnat în 14 noiembrie 2014. Lucrările au început în 2 decembrie 2014 şi aveau termen inţial de finalizare 2 octombrie 2016. Au fost oprite în octombrie 2015, iar în 28 iunie a fost dată autorizaţia de construire. Doar pe secţiunea A, însă. În octombrie 2017, s-a dat autorizarea pentru nodul Alba Iulia Nord (secţiunea B din lotul 1, „Secţiunea B – km 14+000 – km 17+000″) Termenul actualizat de finalizare a lucrărilor: noiembrie 2019.
Lotul 2 (24,25 km, de la ieşirea din Alba Iulia – Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud, km 17+000 – km 41+250) – stadiu lucrări: 44% (comparativ, în noiembrie, 43,10%). Include nod rutier la Teiuş (km 26). Constructor este Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Euro Construct Trading 98 SRL, cu contract 549.332.493,62 lei (fără TVA), semnat în 14 noiembrie 2014. Termenul de finalizare din contract era 2 octombrie 2016. În 5 aprilie a fost obţinută autorizaţia de construire pe sectoarele 2 şi 3 (km 22+500 – km 25+300; km 26+100 – km 35+000; km 35+000 – km 41+250). Ulterior, în iunie, au fost date autorizaţii pe tot tronsonul. Termenul actualizat de finalizare a lucrărilor, octombrie 2018.
Lotul 3 (12,45 km urmează traseul de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea; km 41+250 – km 53+700) – stadiu lucrări: 99% (comparativ, în noiembrie, 97,50%). Pe acest tronson sunt două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces, la Aiud (km 44+700) şi Unirea (km 53+200). Constructor este Tirrena Scavi S.p.A (Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A), cu valoare contract de 420.511.921,44 lei (fără TVA), semnat în 16 aprilie 2014 şi termen iniţial de finalizare 20 martie 2016. Aici, lucrările au început în mai 2014, cu proiectarea. În iunie, s-a intrat în legalitate în ceea ce priveşte executarea lucrărilor, prin eliberarea autorizaţiei de construire. Termen actualizat de finalizare a lucrărilor, ianuarie 2018.
Lotul 4 (16,3 km, de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda; km 53+700 – km 70+000) – stadiu lucrări: 94% (comparativ, în noiembrie, 90%). A a primit autorizaţiile de construire în iulie. Constructor este PORR Construct SRL/PORR Bau GMBH, cu contract de 470.004.894,83 lei (fără TVA), semnat în 16 aprilie 2014. Pe acest lot se va face joncţiunea între A10 şi Autostrada Transilvania (A3). Termen actualizat de finalizare a lucrărilor, mai 2018.