Studiu: cei mai mulţi copii adoptaţi au rezultate bune la învăţătură
0Cele mai multe dintre familiile care au adoptat un copil consideră că este important ca acesta să ştie că este adoptat, arată un studiu al Oficiului Român pentru Adopţii (ORA). Acelaşi studiu a relevat că cei mai mulţi copii adoptaţi au rezultate bune la şcoală.
95% dintre familiile intervievate în cadrul cercetării au admis că este important ca un copil să ştie că e adoptat, însă doar 69% dintre părinţi le-au spus deja copiilor că au fost adoptaţi, potrivit unui studiu lansat marţi de Oficiul Român pentru Adopţii (ORA).
Motivele pentru care părinţii nu au comunicat copilului faptul că este adoptat diferă, de la teama faţă de reacţia copilului până la convingerea că acesta este prea mic pentru a înţelege, potrivit Mediafax.
„În total, 357 de copii din cei 516 incluşi în eşantion au aflat că sunt adoptaţi, majoritatea dintre ei la vârsta preşcolară. Datele din cercetare arată că procentul părinţilor care spun copiilor că sunt adoptaţi este mai mare în rural (73%) decât în urban (67%)”, se arată în studiu.
Vestea că sunt adoptaţi pune copiii în dificultate
Potrivit studiului ORA, aflarea veştii că sunt adoptaţi este un moment incomod pentru copii. Părinţii spun că cei mai mulţi (99%) dintre copii nu au manifestat agresivitate sau nervozitate şi că majoritatea nu au plâns şi nu au fost trişti.
„În circa un sfert dintre cazurile în care copiii au fost trişti sau au plâns când au aflat că sunt adoptaţi, vestea a fost dată cu rea intenţie de către altcineva decât părinţii adoptivi (în mai multe cazuri colegi de şcoală). În jumătate dintre cazuri, vestea a fost dată de părinţi, dar, foarte probabil, momentul nu a fost suficient pregătit - părinţii au declarat că a fost o discuţie deschisă. Pregătirea momentului pentru a-i spune copilului că este adoptat nu pare să aibă legătură cu caracteristicile familiei. Totuşi, se remarcă o frecvenţă mai mare decât în eşantionul cercetării la familiile din mediul rural şi cele cu părinte unic (divorţat sau văduv)”, reiese din studiul realizat de Oficiul Român pentru Adopţii în colaborare cu Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială de la Universitatea din Bucureşti.
Majoritatea părinţilor (63%) spun că relaţia cu copilul adoptat nu a avut de suferit după ce acesta a aflat vestea, iar 30% spun că relaţia dintre părinţii adoptivi şi copil s-a îmbunătăţit după ce acesta a aflat că a fost adoptat.
Copii adoptaţi au rezultate bune la învăţătură
Cei mai mulţi copii adoptaţi au rezultate bune şi foarte bune la învăţătură, iar dintre aceştia niciunul nu s-a aflat în situaţia de a repeta anul şcolar, arată studiul ORA.
„Doar 1% dintre copiii adoptaţi au finalizat deja studiile, iar 2% au abandonat şcoala înainte de finalizarea acestora. Aproape toţi copiii care au abandonat şcoala au vârsta mai mare decât vârsta specifică învăţământului obligatoriu. Având în vedere faptul că, în perioada 2003 - 2010, rata brută de cuprindere şcolară în învăţământul obligatoriu de 10 ani a fost de 96%, se poate afirma că gradul de integrare şcolară a copiilor adoptaţi este deasupra mediei naţionale”, se arată în studiul citat.
În general, părinţii apreciază că rezultatele şcolare ale copiilor sunt bune sau foarte bune. Excepţie fac doar 4% dintre copii care au rezultate şcolare slabe sau foarte slabe, specialiştii concluzionând, în urma corelării unor date, că există un interes evident al părinţilor pentru integrarea socială a copiilor pe termen mediu şi lung.
Din răspunsurile date de părinţi rezultă că, în general, nu există probleme de integrare socială, majoritatea copiilor (67%) având mai mult de patru prieteni buni.
Cercetarea a utilizat metode mixte de culegere a datelor: ancheta de opinie, prin aplicarea unui chestionar pe un eşantion reprezentativ de 516 familii adoptive, care au încheiat procedura de adopţie cu cel puţin doi ani în urmă, adică au trecut de perioada obligatorie de monitorizare post-adopţie, şi interviuri de tipul „povestea vieţii”, cuprinzând relatări ale familiilor adoptive şi ale unor persoane adoptate despre procesul de comunicare despre adopţie.
Deşi eşantionul iniţial a fost stabilit la 570 de persoane, în perioada destinată culegerii datelor au fost identificate şi intervievate 516 persoane. Astfel, marja de eroare teoretică a crescut de la ±4% la ±4.21%.