Procurorii din dosarul „Diplome de licenţă fără studii”: Ca urmare a unei pregătiri deficitare  s-au înmulţit în mod semnificativ cazurile de malpraxis

0
Publicat:
Ultima actualizare:
MAscaţii la universitatea Vasile Goldiş
MAscaţii la universitatea Vasile Goldiş

Studenţii de la facultăţile cu profil medical care prefer să dea mită pentru promovarea examenelor sunt pregătiţi deficitar, iar din acest motiv se înmulţesc în mod semnificativ cazurile de malpraxis. Această practică este încurajată de profesorii lor, care primesc mită, care astfel încalcă şi jurământul lui „Hipocrat”, depus cu ocazia intrării în profesie. Concluzia aparţine procurorilor din dosarul „Diplome de licenţă fără studii”.

Procurorii care instrumentează dosarul „Diplome de licenţă fără studii” care anchetează modul în care studenţii promovau examenele la mai multe materii şi examenele de licenţă pe parcursul anilor universitari 2015 - 2016 şi 2016 – 2017 atrag atenţia asupra efectelor mitei date în universităţi.

Este vorba de cazul în care sunt implicaţi studenţi şi profesori de la universităţile „Vasile Goldiş” şi „Aurel Vlaicu” din Arad, de la facultăţi cu profil medical. Cei care şi-ar fi cumpărat diplomele sau notele de la examene sunt studenţi tunisieni, algerieni, marocani, egipteni, dar şi italieni, cei mai mulţi urmând cursurile Facultăţii de Stomatologie. Intermediarii erau studenţi din cercul profesorilor, care colectau banii, opreau un comision, iar restul ajungea la cadrele didactice, potrivit sursei citate.

Profesorii incurajează această practică

„De menţionat că studenţii în cauză sunt viitoarele cadre medicale, practicieni, care sub aspectul modului de pregătire didactică/practică pun sub semnul întrebării acumularea cunoştinţelor necesare pentru tratarea pacienţilor, fapt încurajat şi de către cadrele didactice care sunt de asemenea, practicieni în domeniul medical şi care astfel îşi încalcă şi jurământul depus cu ocazia intrării în profesie”, arată procurorii Secţiei de Urmărire Penală şi Criminalistică (SUPC) din Parchetul General.

Citatele apar în referatul în care procurorii au cerut arestarea preventivă a patru profesori  -Lucian Păiuşan, Viorica Daniela Vincze-Iancsi, Olga-Domnica Moldovan şi doi infomaticieni Viorel-Eduard Orăşan-Alic şi Bogdan Alexandru Torcea. Acuzaţiile sunt de luare de mită şi complicitate la această infracţiune, fals informatic şi folosire de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii.

„Cadouri şi bani pentru promovarea examenelor”

Anchetatorii mai arată că „urmare a unei pregătiri deficitare în prezent s-au înmulţit în mod semnificativ cazurile de malpraxis”, această pregătire fiind cauzată şi de către cadrele didactice care încurajează studenţii în acest sens, primind cadouri sau sume de bani de la aceştia pentru a le facilita promovarea examenelor formal,chiar prin copierea rezolvărilor.

Potrivit Parchetului General, consecinţele corupţiei asupra sistemului educaţional sunt: diminuarea accesului populaţiei la învăţământul de o bună calitate, transformarea instituţiilor de învăţământ în instrumente de îmbogăţire ilicită, nivelul scăzut de pregătire profesională a tinerilor specialişti, concurenţă neloială între tinerii care doresc să-şi facă studiile cu cei ce ,,cumpără” notele mai mari, generarea fluxului de tineri ce pleacă peste hotarele ţării unde calitatea studiilor este mai înaltă, o percepţie publică pesimistă a societăţii faţă de prestaţia sistemului educaţional, în cazul de faţă cu unele consecinţe şi asupra sistemului medical având în vedere specializarea studenţilor .

Subvenţia de la Ministerul Educaţiei

„De menţionat că pentru fiecare student înscris la o unitate de învăţământ universitar se primeşte din partea Ministerului Educaţiei o subvenţie, astfel încât cadrele didactice din modul de examinare foarte permisiv urmăresc menţinerea numărului de studenţi înscrişi, şi implicit a catedrelor, iar ulterior să-i aibă cursanţi la cursurile de master, unde cadrele didactice sunt titulari de cursuri şi fac parte şi din comisiile de dizertaţie, având astfel posibilitatea de a-şi suplimenta veniturile din vânzarea lucrărilor de dizertaţie”, mai arată procurorii.

„Diplome de licenţă fără studii”

În acest caz, preţul unei lucrări de licenţă cumpărate de studenţi de la unii profesori de la universităţile „Vasile Goldiş” şi „Aurel Vlaicu” din Arad costa între 500 şi 600 de euro şi conţineau inclusiv prezentări în format power point.

Inedit în acest caz, unii studenţi primeau de la informaticieni universităţilor, prin sms, răspunsurile la testele grile de la examenele de an derulate on-line. „De asemenea, prin intervenţia informaticienilor în softurile universităţilor, răspunsurile date de studenţi la testele grilă erau modificate în sistem astfel încât în final să obţină note cu care să poată promova examenele”, acuză procurorii.

Anchetatorii arată că în unele situaţii s-ar fi operat direct modificarea notelor în scopul promovării la disciplinele respective. „În ceea ce priveşte lucrările de licenţă, în schimbul unor sume de 500-600 de euro, acestea erau achiziţionate de studenţi direct de la profesori, în format electronic, conţinând inclusiv prezentări în format power point”, acuză procurorii. Au existat cazuri în care unii dintre studenţii străini au promovat examenele la unele materii, care au fost date în română, deşi nu cunosc această limbă. „În urma percheziţiilor, au fost ridicaţi peste 350.000 de euro, înscrisuri şi sisteme informatice utile cauzei”, au arătat procurorii.

În total, 36 de persoane au fost puse sub acuzare în acest caz: angajaţi şi studenţi din cadrul a două universităţi, precum şi absolvenţi ai aceloraşi universităţi.


 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite