ONG-urile cer introducerea unui curs obligatoriu de educaţie sexuală în şcoli
0Peste 20 de organizaţii nonguvernamentale solicită introducerea educaţiei sexuale ca materie obligatorie în şcoli, într-o scrisoare trimisă miniştrilor de la Educaţie şi de la Sănătate, după cazul tânărului din Segarcea care a infectat cu HIV mai multe persoane.
Organizaţiile nonguvernamentale au trimis miercuri o scrisoare deschisă Ministrului educaţiei, Remus Pricopie şi ministrului Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, în care cer oficialilor să ia o poziţie referitor la cazul din Segarcea, care a arătat, dincolo de riscurile respectării secretului profesional de medici, necesitatea educaţiei sexuale în rândul tinerilor.
„E nevoie ca întregul oraş Segarcea să intre în panică de teama unei epidemii de HIV, pentru ca în mass media să se vorbească măcar puţin despre educaţia sexuală. În continuare însă, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul Sănătăţii nu iau nicio poziţie, ignorând nevoia acută de educaţie sexuală ca materie obligatorie în şcolile din România”, susţin semnatarii scrisorii.
Aceştia arată că, în prezent, în ţara noastră nu există educaţie sexuală ca materie obligatorie în şcoli. „În afara eforturilor punctuale ale diferitelor organizaţii non-guvernamentale de profil, singura şansă pentru tineri de a obţine astfel de informaţii este în cadrul lecţiilor de ”Educaţie pentru Sănătate”, o materie opţională ce oferă şi noţiuni de educaţie sexuală. Nu sunt publice date despre disponibilitatea reală, pe teren, a acestei materii”, mai spun ei.
Educaţie sexuală din gimnaziu peste hotare
Şi adaugă faptul că „în majoritatea ţărilor europene, informaţii pe teme de educaţie sexuală le sunt predate elevilor începând cu ciclul gimnazial, în unităţile de învăţământ public”.
„Cazul Segarcea nu s-a întâmplat într-o bulă singulară de ignoranţă. El nu este rupt de contextul naţional. În lipsa educaţiei sexuale, această bulă de ignoranţă se întinde peste întreaga Românie rurală şi urbană, ţara noastră aflându-se pe primele zece locuri în Europa la incidenţa bolilor cu transmitere sexuală, conform datelor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Aproape doi din zece tineri cred că o persoană nu este infectată cu boli cu transmitere sexuală, dacă nu prezintă niciun simptom vizibil”, scriu ei în document.
În medie, tinerii români încep să facă sex în jurul vârstei de 15 ani şi jumătate. Însă, susţin semnatarii, „într-o societate sexualizată, tinerii primesc în fiecare moment semnale incorecte şi informaţii incomplete despre sexualitate prin filme, jocuri video şi pornografie. Aceasta este realitatea faţă de care trebuie reacţionat cu măsuri concrete”.
De ce este necesar un astfel de curs obligatoriu
Reprezentanţii ONG-urilor spun că statisticile îngrijorătoare referitoare la sarcinile la minore şi la metodele de protecţie din România arată o nevoie clară ca tinerele să fie educate din timp.
„Fără educaţie sexuală în şcoală, rata naşterilor la adolescentele între 15 şi 19 ani era în 2010 în România de 30 la 1000, una dintre cele mai ridicate în Europa. Cu educaţie sexuală în şcoală, în Olanda rata era de 5 la 1000, în Germania de 9 la 1000, în Danemarca de 6 la 1000, în Franţa de 10 la 1000”, arată ei.
Mai mult, în 2010, peste 60% dintre adolescentele active sexual cu vârste între 15 – 18 ani spuneau că nu au folosit niciodată metode contraceptive, conform unui studiu la nivel mondial realizat în România pe un eşantion de 1.056 tinere.
De asemenea, mai mult de jumătate dintre români nu ar lua masa cu o persoană homosexuală. „Adolescenţii şi adolescentele homosexuali, lesbiene, bisexuali, asexuali şi transgender sunt, într-un climat al necunoaşterii, foarte vulnerabili şi expuşi discriminării şi marginalizării”, se mai arată în scrisoare.
Şcoala trebuie să preia responsabilitatea educaţiei sexuale
„E greu pentru un părinte să predea matematică şi chimie copilului lui? Da. Ne aşteptăm de la ea sau el să facă asta? Nu. Pentru asta există educaţie publică. În mod similar, este greu pentru familii să asigure educaţia sexuală pentru copiii lor. Şi în mod similar, e imperativ ca şcoala să preia această responsabilitate, cu atât mai mult cu cât sexualitatea este un subiect tabu pentru mulţi dintre părinţi, care, la rândul lor, nu au avut parte de educaţie sexuală în adolescenţă”, susţin ONG-urile.
Acest cerc vicios trebuie rupt prin introducerea educaţiei sexuale ca materie obligatorie în şcoli, mai arată ei, adăugând că şi instituţiile internaţionale au recomandat României soluţionarea acestei probleme, inclusiv Comitetul ONU, care cere efectuarea unui studiu asupra problemelor de sănătate ale adolescenţilor din ţara noastră.
Prin urmare, susţin în încheiere, solicită Ministerului Educaţiei Naţionale şi Ministerului Sănătăţii „să facă demersurile necesare pentru modificarea curriculei şcolare, în aşa fel încât materia „Educaţie pentru Sănătate”, ce conţine atât capitole de educaţie sexuală cât şi alte capitole cu informaţii utile pentru sănătatea tinerilor, să fie inclusă în trunchiul comun, alături de celelalte discipline şcolare obligatorii”.