Educaţia timpurie în România este o necesitate, dar nu şi o prioritate a autorităţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Copiii au nevoie de o educaţie timpuri - spun specialiştii
Copiii au nevoie de o educaţie timpuri - spun specialiştii

Cercetări asupra dezvoltării creierului, efectuate de peste 10 ani, arată că cele mai multe structuri neuronale se realizează până la vărsta de 5 ani. Educaţia timpurie este o necesitate. Mediul de afaceri din România este interesat să investească în acest sector, dar nu există un cadru în care să acţioneze. Ministerul de Finanţe trebuie să finanţeze programele.

Cercetări asupra dezvoltării creierului, efectuate de peste 10 ani, arată că cele mai multe structuri neuronale se realizează până la vărsta de 5 ani, iar educaţia timpurie, care să înceapă la vârste chiar de până la 3 ani, este necesară pentru a obţine la timp anumite aptitudini sociale. Asta au arătat specialişti în psihologia educaţiei, reprezentanţi ai UNICEF, dar binecunoscutul politolog Cristian Pârvulescu în cadrul conferinţei "Parteneriatul public-privat pentru educaţia timpurie, o şansă pentru competitivitatea României".

Astfel, potrivit lui Cristian Pârvulescu, prezent la conferinţă în rolul de membru al bordului Centrului pentru Educaţie Step by Step, educaţia timpurie este o necesitate, însă ea are dificultăţi mai degrabă financiare în implementare. 

Acesta a mai spus că mediul privat din România este interesat să investească în educaţie, dar este nevoie de un cadru în care să acţioneze şi de un sprijin din partea autorităţilor publice.

„Există în interiorul Ministerului Educaţiei persoane care se ocupă de educaţia timpurie. Problema nu este la Ministerul Educaţiei, acolo există programul, problema este la Ministerul de Finanţe care trebuie să finanţeze programele, ştiind că în România există o problemă cu finanţarea educaţiei şi este o problemă cronică, pentru că niciodată nu o să atungă cotele prevăzute în buget pentru finanţarea educaţiei, ne întrebăm: este într-adevăr educaţia o prioritate în România sau este doar un discurs, un slogan”, a declarat Pârvulescu.

„România ar trebui să crească investiţia în educaţia timpurie”

Reprezentantul UNICEF în România, Sandie Blanchet, a spus că profesorii trebuie mai bine pregătiţi în România pentru a putea transpune un învăţământ modern, iar copiii defavorizaţi şi cu cerinţe educaţionale speciale trebuie integraţi mai bine.

„România ar trebui să crească investiţia în educaţia timpurie. O astfel de investiţie suplimentară ar trebui să vizeze două obiective clare: creşterea participării la educaţie timpurie a copiilor vulnerabili proveniţi din comunităţi sărace, din familii de etnie romă, din mediul rural şi din rândul copiilor cu dizabilităţi, respectiv îmbunătăţirea calităţii învăţământului.Învăţământul antepreşcolar şi preşcolar ar trebui să fie incluzic şi de înaltă calitate - discrimarea copiilor de etnie romă, a copiilor săraci sau a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale trebuie combătută şi prevenită, iar şcolile trebuie să fie un mediu primitor pentru toţi copiii”, a spus reprezentantul UNICEF în România, Sandie Blanchet

Un studiu realizat de ONU a arătat că există inechităţi semnificative, copiii de etnie romă având de două ori mai puţine şanse să se înscrie la grădiniţă comparativ cu ceilalţi copiii, iar un studiu UNICEF a relevat că bugetul alocat educaţiei în România este cel mai scăzut din Uniunea Europeană, iar fondurile destinate educaţiei timpurii au fost reduse în favoarea învăţământului universitar.

Ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, a precizat că s-au întâmplat "nişte lucruri" în sistemul de învăţământ românesc, amintind de programul “Fiecare copil în grădiniţă”, care a fost preluat în sistem de finanţare publică, dar că mai e şi problema investiţiei în educatori. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite