De ce majorări salariale ar fi beneficiat cei 22.000 de învăţători şi educatori dacă le-ar fi fost echivalate competenţele
0Cei 22.000 de învăţători şi educatori care aşteaptă de un an să le fie echivalate competenţele pentru a deveni profesori în învăţământul primar şi preşcolar, aşa cum este prevăzut în Legea Educaţiei Naţionale din 2011, ar fi primit de la 1 ianuarie 2013 majorări salariale de până la 27% în cazul în care Ecaterina Andronescu ar fi semnat ordniul de ministru care ar fi permis aceasta.
UPDATE 20:44 Ecaterina Andronescu a vorbit la o conferinţă de presă susţinută vineri despre problema echivalării competenţelor învăţătorilor.
"Pe bună dreptate, acceptând o asemenea formulă n-am face decât să trimitem în derizoriu programele de licenţă pe care sistemul nostru de învăţământ le are. Dar culmea culmilor este că, prin metodologia pe care colectivul d-lui Funeriu, împreună cu dl. Funeriu o elaborează în 2011, stabileşte prin această metodologie că, dacă nu se pot echivala studiile în patru ani, cei care nu primesc echivalarea pleacă din sistem", transmite Agerpres.
Ordinul de ministru care a ajuns, în vara lui 2012, la semnat pe biroul ministrului Educaţiei de atunci, Ecaterina Andronescu, prevedea încadrarea a 22.000 de învăţători şi educaţori în funcţia de profesor, ceea ce ar fi dus automat la o mărire de salariu conform Legii salarizării.
Dacă ordinul ar fi fost semnat, atunci, începând cu data de 1 noiembrie 2012, ar fi trebuit eliberate atestatele de echivalare, iar de la 1 ianuarie 2013, salariile învăţătorilor ar fi fost majorate cu cel puţin 17% şi cel mult 27%, în funcţie de vechime.
"HotNews" a publicat lista profesorilor care se află în această situaţie împreună cu un calcul făcut pe Legea salarizării care determină valoarea majorării salariilor în funcţie de vechime.
"Pentru a deveni profesor în preşcolar sau primar, un învăţător sau educator trebuia să întrunească minim 100 de puncte în dosarul său de echivalare, iar ministerul trebuia să aprobe acele liste până la 1 noiembrie anul trecut", a explicat pentru HotNews un inspector şcolar judeţean.
"Asta însemnă o mărire de salariu care ar fi putut fi operată măcar de la 1 ianuarie 2013, pentru că în anul trecut nu a fost prevăzută în bugetul de la educaţie o astfel de situaţie. Atunci, cel mai bine era ca aceasta mărire de salariu pentru acele 22.000 de cadre didactice să fie cuprinsă în bugetul de pe anul acesta", explică mai departe acesta.
"Nouă nu ni s-a comunicat nimic de la minister, nu ştim de ce această procedură nu s-a finalizat, de ce s-a blocat", a mai spus inspectorul.
De ce creştere salarială ar beneficia învăţătorii
În cazul unui învăţător debutant, salariul de încadrare este de 974 de lei, la care se adaugă 10% pentru dirigenţie ajungându-se la un salariu total de 1.071 lei.
În cazul unui profesor debutant, salariul de încadrare începe de la 1.139, la care se aduga 10% pentru dirigenţie şi se ajunge la o sumă finală de 1.253 de lei, ceea ce înseamnă o creştere salarială de 182 de lei (17%).
Pentru un învăţător cu o vechime între 2 şi 6 ani, salariul (incluzand 5% vechime şi 10% dirigenţie) ar ajunge la 1.143 de lei.
Daca acest învăţător ar fi încadrat ca profesor, ar avea un salariu de 1.148 conform grilei de salarizare. La el se adaugă 5% vechime şi 10% dirigenţie şi s-ar ajunge la suma de 1.326, însemnând o creştere salarială de 183 lei (16%).
Cele mai mari diferenţe se vad în cazul învăţătorilor şi educatorilor cu vechime mare în învăţămant. În urma echivalării competenţelor şi încadrării în funcţia de profesor, aceştia ar primi un salariu mai mare cu 27%.
Astfel, un învăţător cu vechime 35-40 de ani primeşte 1.650 de lei conform grilei de salarizare. La această sumă se adaugă 25% vechime şi 10% dirigenţie, iar salariul final ajunge la 2.269 de lei.
Dacă acest învăţător sau educator ar fi încadrat în funcţia de profesor de învăţămant primar sau preşcolar, salariul sau conform grilei ar începe de la 2.095 lei. La această sumă se adaugă 25% vechime şi 10% dirigenţie, iar salariul final ajunge la 2.881 de lei, adică marire de salariu de 612 lei (27%).
Legea Educaţiei: învăţătorii şi educatorii competenţi îndeplinesc condiţia pentru echivalare
În Legea Educaţiei Naţionale, la articolul 248, se stipulează că pentru a ocupa o funcţie didactică este necesară "absolvirea cu diplome a studiilor universitare de licenţă în profilul postului", însă educatorii şi învăţătorii care erau deja încadraţi în sistem nu erau obligaţi să facă o facultate.
În cazul lor, legea permitea echivalarea experienţei, studiilor şi rezultatelor şi încadrarea lor în funcţia de profesor, care ar fi însemnat o mărire de salariu.
În articolul 248 din Legea Educaţiei Naţionale, la alineatul trei scrie că învăţătorii şi educatorii "care au dobandit formal, nonformal sau informal competenţe profesionale până la intrarea în vigoare a prezentei legi îndeplinesc condiţia pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor pentru învăţămantul preşcolar, profesor pentru învăţământul primar (...) în baza unei metodologii de recunoaştere şi echivalare elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului".
Ordonanţa de Ugenţă: învăţătorii şi educatorii trebuie să obţină o diplomă de licenţă
Conform Ordonanţei de Urgenţă (OUG) 92 din decembrie 2012, 22.000 de învăţători care nu au studii superioare şi care erau pe cale să obţină echivalarea acestora au ajuns în situaţia de nu mai putea să mai predea în funcţiile pe care le ocupă dacă în termen de şase ani nu obţin o diplomă de licenţă.
"Educatorii şi învăţătorii încadraţi în sistemul naţional de învăţământ au dreptul să îşi continue activitatea în funcţiile didactice din învăţământul preşcolar, respectiv învăţământul primar pe care le ocupă, cu condiţia absolvirii studiilor universitare de licenţă, în profilul postului, în cel mult 6 ani de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă", se stipulează în articolul VI din ordonanţă.
Învăţătorii şi educatorii vizaţi de această ordonanţă sunt cei care au terminat liceul pedagogic înainte de 1996 şi care, deşi nu au studii superioare, au cea mai multă experienţă în domeniu.