Chinezii construiesc o „insulă-portavion“ în Marea Chinei de Sud. SUA în alertă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagini din satelit arată că de la preluarea din august a insulelor Spratly, muncitorii au extins o fâşie de pământ pentru ca un avion să poată ateriza sau decola de pe ea FOTO Daily Mail
Imagini din satelit arată că de la preluarea din august a insulelor Spratly, muncitorii au extins o fâşie de pământ pentru ca un avion să poată ateriza sau decola de pe ea FOTO Daily Mail

Oficialii chinezi construiesc prima insulă îndeajuns de mare încât să aibă propriul aeroport în insulele disputate teritorial ale Mării Chinei de Sud. Oficialii americani solicită încetarea oricărei activităţi chineze în acea zonă.

Imagini din satelit dezvăluie că, de la recuperarea Insulelor Spratly, din august, muncitori chinezi extind o porţiune de mal pentru a-l face îndeajuns de lung să susţină aterizarea şi decolarea unui avion. Echipamentele de dragare creează şi un port în estul recifului, care ar putea găzdui petroliere sau nave de război, potrivit mărimii sale, potrivit „Daily Mail“.

Peticul de pământ al Recifului Fiery Cross este parte al arhipelagului care este sursa disputelor teritoriale de ani întregi. Insulele, numite după marinarul britanic Richard Spratly care le-a descoperit în 1843, se află între Filipine, Vietnam şi Malaysia, şi găzduiesc o pleiadă de maşinării de război şi de resurse ce aparţin Republicii China.

Temerile potrivit cărora China intenţionează să folosească arhipelagul pentru baze militare s-au răspândit atunci când oficialii au recuperat în august insulele abandonate. Armata chineză controlează mare parte din cele 750 de insuliţe şi recifuri, dar încă nu are propriul aeroport în Marea Chinei de Sud, spre deosebire de forţele malaieziene, vietnameze şi filipineze. Potrivit imaginilor prin satelit obţinute de revista armatei din Hong Kong, IHS, dragarea terenurilor a început deja în Reciful Fiery Cross, pentru a crea un port îndeajuns de mare pentru petroliere militare. Acest Recif este singurul care ar putea găzdui şi un aeroport.

Disputa pe insulele Spratly

Această dispută se centrează în jurul a sute de recifuri şi insuliţe din Marea Chinei de Sud numite Spratly şi Parcels. Câteva ţări din Asia de Sud susţin drepturi asupra teritoriilor, deşi China încearcă să controleze cea mai mare parte a arhipelagului. 

Beijingul susţine că dreptul chinez asupra insulelor este valabil de 2.000 de ani, astfel insulele fiind cuprinse în istoria Chinei. Taiwan susţine solicitarea Chinei şi are propriul aeroport pe insula Taiping.

Oficialii vietnamezi spun că guvernul lor a condus teritoriul încă din secolul al XVII-lea, iar Filipine, cea mai apropiată ţară din punct de vedere geografic, spune că insulele i-ar aparţine.

În 1974, forţele chineze au luat Parcels de la Vietnam, ucigând 70 de soldaţi vietnamezi. Au mai existat ciocniri violente între cele două ţări şi în 1988, când 60 de vietnamezi au fost ucişi.

În 2012, China şi Filipine s-au angajat într-o confruntare maritimă privind Bancul Scarborough. Armata filipineză şi-a implicat cea mai mare navă de război în disputa privind o întindere de apă pe care ei o denumesc Panatag.

Mai târziu, agenţiile vamale vietnameze au refuzat să ştampileze paşapoarte în care se susţinea suveranitatea câtorva insule, iar în ianuarie 2014 s-a susţinut că Guvernul chinez va aduce problema în faţa unui tribunal al Organizaţiei Naţiunilor Unite.

China sfidează solicitarea Statelor Unite ale Americii de a pune capăt proiectului 

„Remarcile iresponsabile“, după cum denumesc chinezii solicitarea SUA de a opri proiectul din Marea Chinei de Sud, au primit un răspuns luni dimineaţă. Beijingul susţine că aproape întreaga Mare a Chinei, care se presupune a fi bogată în minerale, gaze şi ţiţei, îi aparţine, notează „Reuters“. 

Comentariile ministrului de Externe chinez semnalează că Beijingul va respinge ferm orice propunere a oricărei ţări de a înceta activitatea care poate conduce la tensiuni în teritoriu.

China a fost îndemnată „să oprească orice program de revendicare şi să se angajeze în iniţiative diplomatice pentru a încuraja toate părţile în a se abţine de la acest soi de acţiuni“, declara purtătorul de cuvânt al armatei SUA, locotenent-colonelul Jeffrey Pool, în timpul acestui weekend.

China a răspuns, declarând că Beijingul are „o suveranitate indisputabilă“ asupra insulelor Spratly, unde China şi Filipine îşi susţin apartenenţa. „Cred că oricine din afară nu are niciun drept să facă remarci iresponsabile privind activităţile chineze“, a declarat purtătorul de cuvânt al ministrului de Externe, Hua Chunying.

„Activităţile de construcţie demarate de China în aceste insule sunt, în principal, pentru a îmbunătăţi condiţiile de trai ale personalului staţionat acolo şi pentru a ne îndeplini cât mai bine responsabilităţile şi obligaţiile internaţionale în ceea ce priveşte căutarea, salvarea şi servirea populaţiei“, adaugă Hua Chunying.

„Vietnam şi Filipine ar trebui să se obişnuiască cu ideea că ţara noastră construieşte în Marea Chinei de Sud. Sperăm ca SUA să se obişnuiască şi ele cu prezenţa chineză din ce în ce mai frecventă în regiune“, se arată într-un editorial „Global Times“, un tabloid naţionalist aflat în proprietatea publicaţiei oficiale a Partidului Comunist Chinez, „People's Daily“.

Luni, un tribunal filipinez a amendat nouă pescari chinezi cu 102.000 de dolari fiecare pentru braconaj, după ce aceştia au fost prinşi cu sute de broaşte ţestoase, într-un banc disputat din Insulele Spratly, conchide „Reuters“.

image
În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite