Armata electronică a Statului Islamic. Secretele redutabilei maşini de criptare şi de propagandă a jihadiştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reţeaua extremistă sunnită Statul Islamic (SI) dispune nu numai de combatanţi înarmaţi în Orientul Mijlociu, dar şi de o armată electronică, un element cheie al forţei sale de atac. Principalele ei misiuni sunt asigurarea comunicaţiei între diferite structuri ale SI şi transmiterea propagandei, relatează Atlantico.

Ambele funcţii sunt deosebit de valoroase în secolul 21. Comunicaţiile sunt necesare pentru coordonarea celulelor SI din întreaga lume, în timp ce propaganda permite reţelei jihadiste să recruteze combatanţi străini. Potrivit diferitelor surse, între 20.000 şi 30.000 de combatanţi străini s-au alăturat Statului Islamic după autoproclamarea califatului său, în iunie 2014.

Comunicaţiile

Statul Islamic utilizează atât aplicaţii foarte cunoscute, precum WhatsApp, cât şi tehnici sofisticate. Potrivit unor experţi în contraterorism, jihadiştii din cadrul SI deţin tehnici avansate de criptare a comunicaţiilor, fiind astfel capabili să utilizeze canale închise şi protejate. Mai exact, specialiştii SI ştiu să creeze reţele virtuale proprii pentru a asigura securitatea comunicaţiilor.

Potrivit NBC News, SI are, de asemenea, un „help desk“, disponibil 24 de ore din 24 şi şapte zile din şapte pentru a-i ajuta pe membrii săi să rezolve orice problemă de natură tehnică. Aproximativ şase ingineri cu experienţă aflaţi pe teritoriul „califatului“ şi aproximativ 20 de experţi răspândiţi în întreaga lume ar lucra în cadrul acestui serviciu.

O aplicaţie utilizată pe larg în ultimul timp de SI este Telegram. Potrivit Business Insider, messengerul Telegram se bazează pe un grad sporit de protecţie a comunicaţiilor, folosind, în acest scop, toate tehnologiile de ultimă generaţie. Aplicaţia Telegram a fost creată de Pavel Durov, cunoscut de asemenea pentru fondarea reţelei de socializare VKontakte, un fel de „Facebook rusesc“. El a deţinut societatea până când i-a fost confiscată de aliaţii preşedintelui rus VladimirPutin, supăraţi pe refuzul său de a colabora la tentativele Kremlinului de a spiona comunicaţiile utilizatorilor reţelei de socializare. În acest context, Durov a creat Telegram, pentru a oferi tuturor o protecţie beton a vieţii private.

Odată cu întâmpinarea unor probleme pe Facebook şi pe Twitter, care cenzurează tot mai mult conturile SI sau ale susţinătorilor săi, jihadiştii şi-au găsit un mediu virtual propice comunicării şi propagandei pe Telegram, care ar avea, astăzi, peste 60 de milioane de utilizatori. Durov a acceptat iniţial prezenţa jihadiştilor pe platforma sa, argumentând că apărarea vieţii private este mai importantă ca orice altceva. „Da, există un război în Orientul Mijlociu, dar Statul Islamic va găsi întotdeauna o modalitate de comunicare cu celulele sale. Noi nu se simţim vinovaţi. Facem ceea ce este important, şi anume protejarea vieţii private a utilizatorilor noştri“, a declarat el într-o conferinţă de presă. O poziţie care s-a schimbat abia după atentatele de la Paris, soldate cu 130 de morţi şi 350 de răniţi, cel mai grav atac terorist din istoria Franţei, fapt ce a determinat Statul Islamic să declare „război“ aplicaţiei.

Propaganda

Scopul jihadiştilor este refacerea califatului de la începutul islamului, iar propaganda este esenţială în acest demers. Potrivit unor mărturii, ea are un dublu rol : consolidarea structurii statale şi recrutarea tot mai multor combatanţi străini.

O investigaţie de amploare a jurnaliştilor Greg Miller şi Souad Mekhennet publicată de Washington Post oferă detalii interesante despre rolul propagandei pentru Statul Islamic. Investigaţia se bazează pe interviuri cu foşti militanţi din cadrul maşinii de propagandă a SI aflaţi în prezent în închisori din Maroc.

Potrivit lor, „inima“ departamentului media a Statului Islamic este formată din aproximativ o sută de persoane care lucrează într-un imobil cu acces protejat şi cu echipamente de ultimă generaţie. Directorii din cadrul acestui departament au rangul de „emir“, egal celui al principalilor şefi militari, iar membrii săi sunt foarte bine plătiţi, uneori de şapte ori mai mult decât un soldat de acelaşi rang, şi au la dispoziţia lor casă şi maşină.

Un fost membru SI, „Abu Abdullah“, dezvăluie cum o echipă media a regizat una dintre numeroasele execuţii ale reţelei extremiste. Călăii aveau în faţa lor panouri cu texte în arabă pe care trebuiau să le citească şi erau nevoiţi uneori să ridice de mai multe ori săbiile până când cameramanii prindeau cel mai bun unghi şi permiteau execuţiile, spune el.

Un alt fost membru SI afirmă că una dintre sarcinile sale era de a recupera cadavrele unor jihadişti căzuţi în lupte, după care să le ridice degetele către cer şi să le potrivească buzele în aşa fel încât să apară în poze că au murit zâmbind, asemeni martirilor.

Propaganda care prezintă violenţa jihadiştilor este destinată exteriorului, prin revista oficială lunară Dabiq, care glorifică masacrele cu scopul de a induce teama în rândurile inamicilor şi de a recruta noi combatanţi. Propaganda care prezintă viaţa cotidiană idilică din „califat“ este destinată interiorului, prin cinematografe în aer liber şi povestioare răspândite prin viu grai despre noile construcţii, eficienţa tribunalelor sharia şi lipsa corupţiei în administraţia instituită de Statul Islamic. Aceste subiecte sunt foarte sensibile pentru populaţii afectate de decenii de abuzurile unor dictaturi corupte.

Una dintre povestioarele despre viaţa idilică din „califat“ a fost redată de Michael Weiss în Daily Best. Într-o zi, „califul“ Statului Islamic, Abu Bakr al-Baghdadi, circula incognito cu un vehicul micuţ pentru a-şi vedea teritoriul. La un moment dat, el a blocat maşina unui bărbat. Nerecunoscându-l, bărbatul a început să-l înjure şi l-a ameninţat cu tribunalul. „Califul“ a acceptat. Ajunşi în faţa unui tribunal sharia local, judecătorul l-a recunoscut pe al-Baghdadi, dar, cu toate acestea, i-a cerut să spună ceva în apărarea sa. „Califul“ s-a declarat vinovat şi a primit amenda cerută de sharia, pe care a achitat-o.

Vorbind despre cinematografele în aer liber montate de jihadişti, un fost membru SI, „Abu Hourrairaׅ“, spune că acestea prezintă atât viaţa idilică din „califatׅ“, cât şi atrocităţi, savurate îndeosebi de copii. „Ei nu închid ochii, sunt fascinaţi“ când văd acte de violenţe, spune fostul jihadist.

Spre deosebire de reţeaua teroristă al-Qaida, rivala sa, Statul Islamic reuşeşte mai bine să-şi răspândească teroarea şi să recruteze militanţi, adoptând o strategie diferită. Înregistrările video ale al-Qaida glorifică liderii organizaţiei şi sunt rigide şi lungi, în timp ce cele ale Statului Islamic glorifică militanţii şi sunt animate şi scurte, notează Atlantico.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite