Dronele navale oferă Ucrainei un avantaj ieftin, „asimetric” față de Rusia. Experții explică de ce sunt dificil de detectat FOTO VIDEO
0Tipul de drone acvatice cu care ucrainenii au lovit probabil podul Kerci, esențial din punct de vedere strategic pentru armata rusă, sunt greu de reperat de apărările ruse, au explicat experți pentru Newsweek.
Comitetul național antiterorism din Rusia a anunțat luni că două vehicule de suprafață fără pilot (USV) ucrainene au lovit podul ce leagă sudul Rusiei de peninsula Crimeea după ora locală 3 a.m. Canalul de telegram Gray Zone, afiliat grupului de mercenari Wagner, a susținut că au avut loc două explozii, la circa 16 minute una de alta.
Rușilor le este extrem de dificil să protejeze podul din Crimeea pe toată lungimea lui de aproximativ 20 km, întrucât aceste vehicule de suprafață fără pilot (USV) pot fi de multe ori reperate abia atunci când sunt foarte aproape de țintă.
Cu toate că prea puține detalii tehnice au fost confirmate până acum despre vehiculele fără pilot de atac presupus operate de forțele ucrainene, totuși sunt cunoscute câteva tipuri de astfel de drone, folosite în atacuri anterioare, a explicat expertul în domeniul militar David Hambling.
În prezent, experții nu știu cu certitudine nici măcar cum arată aceste vehicule fără pilot, a subliniat Samuel Bendett, de la grupul de cercetare „Center for Naval Analyses”.
Ucraina a folosit în trecut USV-uri care măsoară mai puțin de 6 metri lungime, cu o viteză maximă de aproximativ 96 de kilometri pe oră, a explicat Hambling. Cu o capacitate de a transporta încărcături de aproximativ 400 de kilograme de explozibil, aceste USV-uri vor provoca mai puține pagube decât armele care „ar fi folosite în mod obișnuit pentru a ataca o structură de această dimensiune”, a spus el, cu referire la explozia podului peste strâmtoarea Kerci.
Totuși, ar fi capabile să „producă pagube semnificative” și se prea poate ca ambarcațiuni de dimensiune mai mare să fi fost folosite fără a fi detectate, a spus el.
Rusia a afirmat în repetate rânduri că Ucraina a vizat bazele militare din Crimeea cu drone navale, inclusiv baza rusă din Sevastopol, la Marea Neagră. Duminică, Rusia a anunțat că a „zădărnicit” un atac ucrainean cu șapte drone aeriene și două vehicule subacvatice fără pilot asupra orașului-port.
Deși există senzori și camere pe pod, este dificil de monitorizat mediul maritim și aerian din jurul acestuia, a punctat Bendett, subliniind că forțele ucrainene au capacitatea să perturbe serios operațiunile rusești cu aceste „ambarcațiuni de atac ieftine, de unică folosință” pe care au reușit să le producă.
Experții spun că USV-urile de atac ucrainene operează aproape de suprafața apei și, că având în vedere mărimea lor, sunt foarte greu de reperat vizual sau cu ajutorul radarului și sonarului. Ele pot fi „mascate de valuri până când sunt extrem de aproape” de ținta lor, a explicat Hambling.
E posibil ca forțele ucrainene să fi folosit vase mai mari pentru a distrage atenția de la atacul principal. Dar chiar și dacă ar fi reperate, acestea nu pot fi totuși distruse cu ușurință.
De pildă, le pot ținti cu tunuri automate sau mitraliere grele, arme „ideale”, care au mai fost folosite cu succes în trecut împotriva acestor vehicule pe apă, dar ucrainenei dispun de mijloace pentru a le evita.
Sisteme precum radarele nu sunt concepute pentru a detecta vehicule fără pilot atât de mici, a subliniat și Steve Wright, cercetător principal în domeniul avionicii la Universitatea din Vestul Angliei, Marea Britanie.
Iar folosirea armamentului greu devine cu atât mai ineficace cu cât sunt lansate mai multe astfel de vehicule fără pilot. Așa cum atacurile cu drone aeriene în roi sunt mai greu de respins, la fel și un atac masiv cu astfel de drone pe apă ar putea copleși mitralierele.
Turnură în războiul maritim
După atacul cu drone capcană asupra Flotei ruse a Mării Negre cu cartierul în orașul Sevastapol, Crimeea, anul trecut, un număr de experți au vestit un punct de turnură în războiul maritim.
Această predicție a fost întărită de cele mai recente lovituri - atacul asupra portului din Sevastopol, duminică dimineața, în care au fost folosite șapte drone aeriene și două submarine, respectiv cel asupra podului din Crimeea, în noaptea următoare, relatează The Telegraph.
Dronele observate până acum au circa 5,5 metri lungime și sunt prevăzute cu camere rotative și sisteme de comunicații pentru control, intre care, posibil, și terminale Starlink. Propulsia este asigurată de un motor produs de o firmă canadiană care fabrică ski-jeturi. Singurele echipamente de uz miliar par a fi detonanți de tipul bombelor sovietice FAB-500.
Podul de peste Kerci a fost lovit de „drone navale”, a scris luni pe Telegram ministrul ucrainean al transformării digitale, Mihailo Fedorov, în timp ce a cerut tăcerea în privința dronelor ucrainene, potrivit CNN.
„Astăzi, podul din Crimeea a fost aruncat în aer de drone navale. Este mai bine să acționați, nu să dezvăluiți fotografii ale propriilor facilități de producție și să aprovizionați Forțele de Apărare”, a subliniat el.
O sursă din cadrul Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) a declarat pentru CNN că atacul a fost o operațiune comună a SBU și a forțelor navale ucrainene. Aceasta a făcut declarații sub rezerva anonimatului, deoarece nu a primit autorizația de a vorbi în mod oficial.