Michel Talagrand a primit Premiul Abel pentru matematică: Arta de a înţelege „lucrurile simple”

„Matematica, cu cât lucrezi mai mult, devine mai uşor”: Michel Talagrand, 72 de ani, distins miercuri cu Premiul Abel pentru Matematică, relatează pentru AFP despre „experienţa” pe care a trăit-o lucrând, fără încetare, într-un univers eliberat de „orice constrângere”, scrie AGERPRES.

Michel Talagrand - AbelPrize2024 abelprize.no

Cercetătorul, al cincilea francez câștigător al premiului pentru matematică, şi-a dedicat viaţa analizei funcţionale şi probabilităţilor pe care le-a explorat cu stilul său, acela de a „studia lucruri foarte simple, înţelegându-le absolut pe fond”.

Acest matematician nu crezuse niciodată că poate câștiga, nici măcar în vis, să-şi vadă cariera încununată în acest fel. Când Academia Norvegiana de Ştiinţe i-a comunicat, acesta a rămas fără cuvinte.

„Nu am reacţionat, la propriu nu m-am gândit la nimic timp de cel puţin cinci secunde”, mărturiseşte matematicianul, „foarte fericit” pentru el, soţia şi copiii lui.

Michel Talagrand a ales matematica de nevoie„La vârsta de 15 ani am avut multiple dezlipiri de retină şi timp de zece ani am trăit cu teroarea că voi orbi”, a mărturisit acesta.

Ca să suporte problema de sănătate şi pentru că nu putea „alerga cu prietenii”, elevul de la liceul Parc din Lyon s-a afundat în muncă. Tatăl său fiind absolvent de matematică, tocmai spre această materie se îndreaptă şi el „în mod firesc”.

Fiind „mediocru” în alte domenii şi mai ales „slab la ortografie”. O dosciplină cu reguli „arbitrare”, spre deosebire de matematici care, potrivit lui, au „o ordine în care merge bine dacă suntem atenţi”.

Cercetătorul a fost recrutat la CNRS în 1974, înainte de a deveni doctor în ştiinţe matematice la Universitatea Paris VI. Acestuia i-au trebuit aproape zece ani să-şi găsească „menirea”, explorând analiza funcţională, înainte de a ajunge la probabilităţi.

Atunci a dezvoltat teorema privind „procesele gaussiene”, ceea ce permite studierea fenomenelor aleatorii.

Probabilistul încearcă să rezume: „într-un sens, lucrurile sunt atât de simple pe cât ar fi putut fi - în timp ce obiectele matematice pot fi monstruos de complicate”.

Rezultatele cercetării sale contribuie la aprofundarea înţelegerii fenomenelor aleatorii, „devenită esenţială în lumea de astăzi”, explică CNRS, citând algoritmii aleatorii „la baza prognozelor noastre meteorologice şi a modelelor noastre lingvistice majore”.

Mai degrabă decât o „transformare brutală”, matematicianul consideră descoperirile sale ca pe o lucrare colectivă „care poate fi comparată cu construcţia unei catedrale la care fiecare pune o piatră”.

Membru al Academiei de Ştiinţe, Michel Talagrand a primit deja aproximativ zece premii, între care Premiul Shaw în 2019.

„Franţa, se mândreşte cu el, se află într-o poziţie bună în clasamentele premiilor Abel şi ale medaliilor Fields”, celălalt mare premiu pentru matematică.