„De la Chanel la Burberry, moda devine o branşă a pornografiei”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Rosie Huntington-Whiteley, într-o reclamă pentru un parfum Burberry
Rosie Huntington-Whiteley, într-o reclamă pentru un parfum Burberry

Caryn Franklin, fosta gazdă a emisiunii „The Clothes Show”, difuzată de BBC, spune că industria modei a ajuns să promoveze aceleaşi atitudine mai mult sau mai puţin feminină regăsită şi în produsele pornografice.

Modelele care pozează cu gura uşor deschisă, ochii uşor închişi, ca şi cum ar fi într-o stare de excitaţie sexuală pe care sunt fericite să o împărtăşească de pe un panou imens, unde sunt înfăţişate aproape goale. Este modă sau limitele subţiri au fost deja depăşite? În ultimii ani, au apărut îndeajuns de multe reclame pentru diverse branduri vestimentare în care manechinele sunt înfăţişate stând pe spate, cu picioarele depărtate, spre exemplu, fără să mai lase loc de imaginaţie.

A devenit standardul campaniilor pentru brandurile vestimentare sau de frumuseţe. „Ca un comentator de stil de peste 30 de ani şi ca mamă a două fete, una de 21 şi cealaltă de 14 ani, vă întreb: de când s-au transformat reclamele pentru haine din ceva distractiv, menit să te facă să te simţi mai bine, în nişte target-uri pornografice pentru bărbaţi şi băieţi? Nu mai au nicio legătură cu femeile care, de altfel, cumpără aceste haine”, se întreabă jurnalista.

Specialista în stil vestimentar se întreabă dacă acesta este mesajul pe care generaţia tânără de fete trebuie să-l primească, fiind înconjurate de astfel de imagini. „Mă tem pentru un motiv anume: cu cât suntem mai mult expuşi la aşa ceva, atât de tare ne obişnuim şi ne închipuim că aşa este normal”, scrie Franklin în „Daily Mail”.

chanel reclama

Jurnalista oferă ca exemplu reclama recentă a casei Chanel, cu actriţa Keira Knightley (foto, sus) ca protagonistă. Aceasta poate fi văzută stând întinsă pe spate, îmbrăcată într-un trenci, iar în mâini ţine celebra sticlă de parfum, foarte aproape de buzele ei întredeschise, „ca şi cum s-ar pregăti să o lingă”. „În alte imagini apare ca şi cum ar fi într-o stare post-coitală. De ce este necesar acest lucru?”, întreabă specialista.

Apoi este exemplul cu modelul Rosie Huntington-Whiteley, care apare goală sub un trenci Burberry, întinsă pe spate şi ea, la rândul ei.

„Asta nu înseamnă să vinzi modă. Nu este nimic altceva decât sex, care este vândut fetelor la vârsta la care sunt cel mai uşor impresionabile de o industrie a cărei influenţă este titanică şi pe care, practic, nimeni nu o verifică”, spune revoltată jurnalista.

Anul acesta, referinţe pornografice şi aluzii îndestulătoare, chiar explicite, graţie unor cântăreţe precum Miley Cyrus şi Rihanna, au fost extrem de criticate. Cu toate acestea, continuă să se întâmple, fără nicio barieră. Jurnalista aseamănă moda cu showbizul, menţionând că sunt la fel de rele şi de periculoase. Îmbrăcămintea de tip „risc”, cum este denumită, şi lenjeria intimă infiltrată în piesele vestimentare de zi cu zi sunt intens promovate astăzi.

„Bineînţeles, este inacceptabil. Bineînţeles, este lamentabil. Atunci de ce permitem?”, scrie ea.

„Nu pot să nu empatizez cu tinerele cărora li se repetă încontinuu de către mai-marii industriei că sunt valorificate în funcţie de sexualitatea lor şi nu pentru intelectul lor”, adaugă Franklin.

Editorul de modă îşi aminte de începuturile carierei sale în jurnalismul de specialitate, în anii '80, când accentul pica pe sacouri, jachete şi îmbrăcatul pentru valorificarea persoanei.

„Moda era acolo ca să ne valorifice. Când s-a schimbat asta? Dau vina pe două lucruri: evoluţia pornografiei online şi retuşarea digitală. Cumva, să reduci o femeie la o pereche de sâni, buze şi aparat genital, toate acestea îmbrăcate în sifon de designer, a devenit o declaraţie artistică”, scrie jurnalista. Cât despre tehnica retuşării digitale, poate fi considerată responsabilă pentru „femeia perfectă”.

Modelul Sophie Dahl, într-o reclamă a parfumului Opium, în topul celor mai contestate printuri

opium reclama

Caryn Franklin se alătură unui grup numeros de contestatari când spune că în „mijlocul pornificării industriei modei” este fotograful Terry Richardson, omul din spatele schimbării complete a lui Miley Cyrus, dar şi al unor branduri precum H&M, American Apparel şi Mango.

Dar cu adevărat şocante sunt campaniile acestuia pentru case mult mai mari, precum Gucci, Miu Miu şi Sisley. Imagini cu femei cu picioarele larg deschise în faţa unor tauri sau cu faţa plină de lapte în dreptul unui uger de vacă sunt cele care îl caracterizează cu adevărat.

Una dintre campaniile fotografului pentru American Apparel, extrem de controversată

american apparel

„Şi când nu sunt aceste imagini, sunt pozele cu el postate pe reţele sociale, în care apare în diverse jocuri erotice cu fete care au jumătate din vârsta lui”, spune specialista. Tery Richardson a fost acuzat, în repetate cazuri, de manipulare chiar de către modelele cu care a lucrat. De altfel, una dintre introducerile albumelor lui spune că „Richardson a luat estetica porno a anilor '70 şi a transformat-o într-o modă şic”.

Terry Richardson şi Kim Kardashian, într-o pauză în timpul unui pictorial

terry richardson

„Moda este puternică. Moda stabileşte direcţia. Stabileşte cum bărbaţii, femeile, fetele şi băieţii îşi văd lumea. Vinde mult mai mult decât haine, vinde valori şi standarde”, îşi încheie Caryn Franklin editorialul. 

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite