Cum îi „prinzi“ după apucături pe pasionaţii de cumpărături

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cumpără orice, numai să fie ieftin, stau la cozi interminabile la miezul nopţii sau returnează spăsiţi produsele cumpărate – acestea sunt trăsăturile cumpărătorilor care se pregătesc să invadeze magazinele.

Sezonul de reduceri începe în această duminică, dar magazinele s-au umplut deja de amatorii de chilipiruri care vânează chiar şi perioada de presoldări. Tentaţia promoţiilor este adeseori mult prea mare, aşa că românii ajung să-şi cumpere obiecte de care nu au nevoie, dar care au preţuri avantajoase.

Perioadele reducerilor au creat astfel un fenomen, pe care specialiştii nu l-au lăsat neanalizat. Ei au împărţit împătimiţii de shopping în patru categorii. Cei mai des întâlniţi sunt „vânătorii de chilipiruri", care aleg cu tact ofertele, dar cel mai mult cheltuiesc cei care-şi fac cadouri singuri.

„Cumpărătorul de la miezul nopţii" nu scapă nicio reducere, mai ales dacă aceasta este valabilă la ore considerate cândva total nepotrivite. Ultima categorie aparţine celor care şi-au făcut un obicei din a returna majoritatea produselor, obligaţi de un „sentiment de vinovăţie".

1 Cei care-şi fac singuri cadouri. Unul pentru tine, unul pentru mine, este deviza primei categorii de cumpărători. „Este o tipologie specifică adulţilor tineri, care au un venit peste medie, o educaţie peste medie şi un stil de viaţă dinamic. Sunt în special corporatişti, care au contacte constante cu străinătatea, sunt într-o relaţie, dar nu au neapărat copii. Ei sunt mai preocupaţi de propria persoană şi-şi permit financiar să-şi satisfacă dorinţele", detaliază Oana Mirilă, director cercetare calitativă la GfK România. În egală măsură, mai spune specialistul, pot fi femei sau bărbaţi. „Sentimentul de vinovăţie" pe care-l simt unele femei este echilibrat cu noi cumpărături, de data aceasta pentru partener sau copii.

2 Cumpărătorii de la miezul nopţii. Aceşti oameni se culcă noaptea foarte târziu sau se trezesc înainte de răsăritul soarelui pentru a profita de reducerile dedicate. Promoţiile care încep la miezul nopţii în multe dintre marile magazine au înregistrat succese răsunătoare, iar stocurile s-au epuizat rapid, ceea ce subliniază numărul mare de cumpărători din această categorie.

Dovada care întăreşte spusele specialiştilor este cel mai recent fenomen, Black Friday, când clienţii s-au ridicat la nivelul aşteptărilor comercianţilor. Silvia (22 de ani), din Bucureşti, spune că a făcut şi ea parte din categoria cumpărătorilor de la miezul nopţii. „M-am decis să achiziţionez un televizor cu 2-3 săptămâni înainte de Black Friday şi am tot căutat preţuri avantajoase. Chiar preziua evenimentului am verificat zeci de site-uri cu oferte. Vineri, puţin după miezul nopţii am intrat pe site-ul unui magazin care participa la Black Friday să verific oferta şi am decis că nu mai trebuie să stau pe gânduri", povesteşte tânăra.

3 Amatorii de chilipiruri. Aceştia sunt genul de oameni care caută lucruri de care au nevoie la preţuri cât mai avantajoase. Ei nu se aruncă să profite de oferte la întâmplare doar de dragul promoţiilor, ci analizează piaţa multă vreme. De obicei, înainte de a pleca la cumpărături studiază broşurile magazinelor şi-şi marchează ofertele care-i interesează. Negocierea este calitatea lor predominantă, dar nu le lipseşte nici răbdarea. Un studiu internaţional efectuat de compania Research Group din SUA arată că ei „vânează" mai mult sfârşitul sezonului cu oferte, când promoţiile ajung la 70-80%.

Şi mulţi români se încadrează în această categorie. „Pot spune că în ultimii 2-3 ani de criză, acest tip de cumpărător s-a «deşteptat», a devenit mai isteţ şi mai calculat. Este foarte ordonat, îşi planifică foarte bine bugetul şi foarte rar depăşeşte suma alocată cumpărăturilor", explică Oana Mirilă.

4 Cei care returnează produsele. Cumpărătorii atraşi de orice reducere nu se sfiesc să achiziţioneze de la haine trăznet la tablete de ultimă generaţie. Entuziasmul lucrurilor proaspăt cumpărate nu durează însă mult. Unii au remuşcări şi se grăbesc să returneze cea mai mare parte dintre obiecte. În România, singura posibilitate de a returna un produs este atunci când acesta are un defect.

Totuşi, există anumiţi vânzători care oferă, din proprie iniţiativă, consumatorilor o perioadă în care aceştia pot returna un produs indiferent de motiv. Lucrurile stau diferit în cazul produselor achiziţionate online. Acestea pot fi returnate în 10 zile lucrătoare de la momentul livrării produsului, fără a oferi vreo motivaţie.

Feriţi-vă de capcana reducerilor!

De la pasiunea pentru cumpărături la dependenţă nu este decât un pas. „Cele mai frecvente cauze pentru un comportament de cumpărător impulsiv sunt stima de sine scăzută, nevoia de a ne valoriza prin haine", explică psihologul Lena Rusti, care oferă sfaturi despre cum să ne ferim de febra reducerilor.

- Stabiliţi un buget de cumpărături şi nişte limite pe care să nu le depăşiţi.
- Nu vă minţiţi singuri. Dacă vă permiteţi o extravaganţă o dată, se va mai repeta.
- Gândiţi-vă că nu sunteţi valorizaţi în funcţie de hainele cumpărate.
- Vorbiţi despre faptul că nu puteţi stăpâni dorinţa de a face cumpărături cu o persoană în care aveţi încredere, care să vă dea o părere obiectivă.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite