Foto TEST DRIVE Dacia Duster, noul 4x4. Ce aduc noile moduri predefinite
0Dacia este în prim plan la acest început de an. Se luptă cu dunele în clasicul rally-raid Dakar, se pregătește să aducă în scenă Bigster, iar dacă vei avea curiozitatea să întrebi Google care este cel mai vândut model din Europa în 2024, acesta îți va spune Dacia Sandero.

Am încheiat anul 2024 la volanul unui Duster TCe 130 4x4. Am vrut să mai aprofundez puțin acest subiect, apoi să-mi răspund la o întrebare care se dovedește tot mai vocală: chiar ai nevoie de un Duster 4x4?
La această dilemă, europenii au răspuns de multă vreme, marea majoritate a clienților de Duster din Europa optând pentru versiunea 4x2, iar undeva între 80% și 90% din clienții europeni aleg versiunea cu tracțiune față. De ce? Să-i zicem un cocktail de evoluție și pragmatism. Vremea nu mai reprezintă un argument, iar dacă sunt câteva zile puțin mai aprige, cu un episod de viscol, este oricum de preferat să îți reduci deplasările la minimum. Să ieși de pe asfalt și să te zbengui în offroad, în Europa nu prea se mai poate, este o activitate interzisă în marea majoritate a țărilor. În schimb, România este un tărâm unde acele procente din Europa sunt inversate, marea majoritate optând pentru tracțiune integrală.
Moduri predefinite
După cum deja știți, noul Duster 4x4 vine cu un selector de mod de rulare. Ce se ascunde în spatele acestor moduri predefinite? În primul rând, Duster este nativ cu o tracțiune față. În condiții optime de aderență, puterea este trimisă spre puntea față. Dacă se detectează o pierdere de aderență, sistemul poate muta până la 50% din cuplu spre spate, iar totul se întâmplă via un ambreiaj controlat electromagnetic. Noul Duster nu mai oferă opțiunea de a rula doar 2WD. Nu am întâlnit condiții de rulare care să-mi activeze dorința de a fi la volanul unei integrale. În altă ordine de idei, dacă mașina a trimis puterea doar la puntea față sau a mai partajat din ea și către spate, nu pot ști. Dacă a făcut acest lucru, l-a realizat extrem de fluid și cu rezultate excelente.
Nu aș putea vorbi de o utilizare preponderent urbană, pentru că l-am invitat pe acest Duster și la drum lung, dar micile și desele călătorii urbane au influențat categoric consumul mediu care în această perioadă a fost de 9,2 litri. Extraurban, traseul care a inclus atât autostradă, cât și drumuri cu regim extraurban de 90-100 km/h, a evidențiat un consum mediu de 6,4 litri.
Confort la interior
La capitolul confort în utilizare, chiar și în diminețile reci, propulsorul adună repede grade și reușește să creeze rapid un climat plăcut în cabină. Așa că nu pot spune că am plâns după opțiunea scaune încălzite, care nu era bifată la mașina de test. La capitolul locuri de depozitare și acces, locurile față au fost prietenoase. Poți împrăștia destule mărunțișuri fără a fi jenat de ele, iar asta fără a folosi spațiul de sub claviatura panoului de control al sistemului de climatizare, pentru că de acolo obiectele – telefon, portofel – tind să plece la un demaraj ceva mai energic. Tot în zona de confort și siguranță bifez și faptul că displayul tabloului de bord și cel al sistemului infotainment sunt la aceeași înălțime – și dacă mai adaug și suportul pentru telefonul mobil –, cele trei zone unde poți căuta informații sunt în aceeași arie și nu trebuie să îți plimbi privirea.












Pentru a termina cu postul de conducere, mulțumesc Dacia pentru o nouă poziție la volan, scaune noi și mai ales pentru modul în care este desenată legătura dintre tunelul median și consola centrală, o zonă unde îți sprijini la drum lung piciorul drept și unde în trecut aveam de suferit.
Fluiditate
La capitolul condus, rulând preponderent singur și cu mașina goală, o simți ușoară și influențată de cam orice denivelare. Cu două sau trei persoane la bord, deja calitatea călătoriei se schimbă în bine. Dar, în același timp, nu putea calibra o suspensie exagerat de suplă, iar ruliul ar fi fost subiect de benzi desenate. Astfel este bine controlat pentru un SUV compact cu garda la sol de 217 mm.
O parte din rețeta clasică a fost păstrată, și aici mă refer la etajarea cutiei. Prima treaptă este scurtă, pentru a fi mai descurcăreț în situații grele în offroad. Se poate pleca lejer și cu treapta a doua, doar că trebuie să te educi puțin. Fiind un pachet mild hybrid, sunt momente în care simți aportul motorului electric. Este plăcut acest lucru pentru că nu ești obligat să crești turația motorului pentru a reuși să urci o pantă, fie să retrogradezi o treaptă. Modul în care a fost integrată soluția mild hybrid și făcută să lucreze cu o transmisie manuală și tracțiune integrală merită aplauze.
După aproape o lună de ținut în garaj noul Duster TCe 130 4x4 pot spune că m-a bucurat vizual de fiecare dată când am dat ochii cu el – un detaliu care gâdilă plăcut orgoliul oricărui proprietar. Își face treaba onest, fără a dori să fie prezent cu detalii sâcâitoare. Consider în continuare că cea mai bună afacere este un ECO-G 100 în echiparea Journey.
Fişă tehnică - Dacia Duster TCe 130 4x4 Extreme
- Motor –mild hybrid – L3, 1.199 cmc, 130 CP@ 4.500 rpm și 205 Nm@ 1.750 rpm
- Motor electric – nc
- Baterie – 0,8 kWh
- Transmisie – cutie manuală 6 rapoarte, tracțiune integrală
- Performanţe – 180 km/h v. max., 0-100 km/h în 11 secunde
- Dimensiuni – L/l/h (mm) – 4.343/1.813/1.661, ampatament – 2.657
- Rezervor – 50 de litri
- Consum mediu declarat – 6 litri/100 km
- Preţ – de la 26.300 de euro