Test drive - BMW 320d

0
Publicat:
Ultima actualizare:
BMW 320d   -   FOTO Alexandru Matei
BMW 320d   -   FOTO Alexandru Matei

În istoria sa de peste un secol, industria auto a numărat extrem de puţine modele care au trecut testul timpului şi au devenit în mod constant mai bune, odată cu schimbarea generaţiilor. Denumirile lor au devenit sinonime cu progresul, calitatea şi plăcerea de a conduce.

Fără îndoială, unul din aceste automobile este BMW Seria 3. Maşina, ajunsă la cea de-a şasea generaţie, a fost mereu standardul în clasa berlinelor premium, atât ca dinamică şi performanţe cât şi ca feeling.

La data lansării, presa de specialitate a lansat o întrebare foarte bună. Cum se raportează noul BMW la vechea generaţie, devenită un etalon al clasei? Sper să nu mă înşel, dar în primul comparativ pe care l-am văzut cu noua Serie 3 nu exista niciun competitor direct al maşinii. Era un simplu old vs new. Etalon vs etalon wannabe.

Vă imaginaţi ce presiune au resimţit toţi cei implicaţi în acest proiect? Miza a fost una extrem de mare pentru BMW. Generaţia anterioară a Seriei 3 a fost una extrem de reuşită, lucru dovedit simplu prin vânzarile epice, iar noua generaţie nu-şi permitea să dea greş. Pentru a evita acest lucru, în Munchen au fost depuse eforturi considerabile. Eforturi care, vă asigur, sunt total justificate.

Motor / Transmisie

Unul din punctele forte ale Seriei 3 a fost dintotdeauna motorul. Inginerii bavarezi au venit cu soluţii noi de la generaţie la generaţie, propulsoarele BMW devenind foarte repede unele din cele mai performante de pe piaţă. Drept dovadă, avem numeroasele premii ‘Engine of the Year’ şi multe alte distincţii acordate producătorului din Munchen pentru eficienţa şi calitatea motorizărilor.

bmw 320d 21

Situaţia nu este deloc diferită în cazul noului Seria 3. Maşina de test a venit cu un propulsor diesel de 2 litri cu 4 cilindri în linie. Beneficiind de aportul injecţiei directe common-rail şi al turbinei cu geometrie variabilă, BMW-ul pune la roată 184 CP la 4000 Rpm şi un cuplu de 380 Nm între 1750 şi 2750 Rpm. Agregatul de sub capotă livrează constant putere, iar în caz de situaţii extreme, indiferent de setarea maşinii, un kick-down al acceleraţiei face minuni.

În cazul în care sunteţi fanii unui stil de condus mai relaxat, BMW are soluţia : setarea ‘Eco Pro’ - acelaşi motor, cuplat cu un system Start&Stop şi pachetul Efficient Dynamics, a scos în test un consum mixt de 4.6 litri iar în modul ‘Sport’ a urcat la o valoare de 6 litri/100 km. Valori extrem de bune pentru un propulsor diesel cu valeităţi sportive declarate, care atinge suta în 7.5 secunde şi se opreşte din accelerat la 235 km/h.

Deşi nu sunt un fan al cutiilor automate, trebuie să recunosc faptul că transmisia disponibilă pe 320d-ul de test a fost divină. Cutia cu 8 trepte introdusă pe noul model are aceeaşi greutate ca precedenta cutie automată BMW, cu 6 rapoarte, oferind în acelaşi timp mai multă performanţă. Schimbarea vitezelor în mers este extrem de lină, demnă de o limuzină cu mult mai scumpă. În cazul în care treceţi pe ‘Sport’ sau ‘Sport+’ din butonul Driving Experience Control, veţi beneficia de nişte schimbări mai prompte, la aproximativ 4000 Rpm, fără să resimţiţi vreun disconfort. Chiar şi atunci când folosiţi padelele, schimbarea treptelor va fi una lină, aproape imperceptibilă, cu toate că acul turometrului zburdă ca un lunatic între 2000 şi 5000 de rotaţii.

bmw 320d 17

Deşi are un potenţial enorm sportiv, transmisia automată străluceşte cu adevărat în condiţii de autostradă sau condus urban. Dacă vreţi să resimţiţi din plin ‘Joy’, vă recomand o cutie manuală. Nimic nu se compară cu senzaţiile oferite de o astfel de transmisie pe un traseu virajat, habitatul natural al BMW-ului Serie 3.

Design

Pe parcursul ultimelor generaţii, design-ul modelelor 320 a evoluat extrem de mult. Dacă la început maşina avea un aspect matur, conservator, modelele ultimilor ani au început să pună accentul tot mai mult pe agresivitate şi fluiditate.

Cu un design inspirat de la fraţii mai mari, Seria 5 şi Seria 7, Seria 3 ne prezintă noua filosofie de design impusă de producătorul bavarez. Designerii din Munchen au pus accentul pe latura sportivă, ce poate stârni emoţii puternice chiar şi celui mai conservator client. Liniile maşinii, deşi sunt fluide şi curate, amintesc vag de proaspătul M5 (vezi nervurile de pe capotă).

bmw 320d 2

În timp ce silueta şi partea dorsală a maşinii se aseamănă izbitor cu Seria 5, partea frontală este cea care vine cu noutăţi. Aici regăsim o pereche de blocuri optice cu un design nou, ce integrează tehnologii de ultima oră – sistem de iluminare adaptiv cu xenon, celebrele angel eyes-uri ca lumină de zi şi fază lungă adaptivă, opţiune folositoare doar dacă eşti atât de lejer încât preferi să plăteşti câteva sute de euro în plus pentru a evita schimbarea ocazională a iluminarii nocturne. Grila radiatorului a crescut în dimensiuni şi mai nou comunică direct cu farurile, printr-un detaliu cromat ce îi conferă maşinii un grad sporit de agresivitate atunci când este privită din lateral. Nici spoilerul faţă nu a fost neglijat, acesta fiind un major factor de diferenţiere între cele trei stiluri diferite în care îţi poţi comanda un Serie 3 : Sport, Luxury sau Modern.

După cum era de aşteptat, am avut la dispoziţie varianta Sport Line, vopsită într-o culoare ce potenţează enorm efectele speciale emanate de caroserie – Melbourne Red. În această combinaţie, am observat cu uşurinţă aura machiavelică ce înconjoară maşina. La fel au făcut-o şi participanţii la trafic, mulţi dintre ei întorcând capetele chiar şi din automobilele concurenţei.

Dacă aveţi posibilitatea, comandaţi-vă propriul Serie 3 în culori vii. Lăsând gluma la o parte, maşina este o sărbătoare a design-ului modern şi este păcat s-o îmbrăcaţi în culori fade. Va fi o plăcere să o şi priviţi, nu numai să o conduceţi.

bmw 320d 19

Ţinuta de drum

Ceea ce ştim cu toţii este că BMW-urile se conduc extraordinar. Ceea ce nu ştiţi însă este că F30-ul este cu mult mai bun decât E90-ul ce tocmai a ieşit din serviciu. Maşina care ne-a mângâiat sufletele timp de trei zile a avut ca opţional ‘Şasiul adaptiv M’. Credeţi-mă pe cuvânt, este prima opţiune pe care trebuie s-o bifaţi atunci când comandaţi un Seria 3.

Diferenţa nu s-a observat în oraş, dar odată ce am ajuns cu maşina pe un traseu virajat, şasiul M a făcut minuni. Comportamentul maşinii în modul 'Sport' a produs în sufletul meu mai multe zâmbete sincere decât o face Sărbătoarea de Crăciun anual. Ajutat de cauciucurile sport montate pe jantele de 18 inci, şasiul distribuie perfect greutatea maşinii pe curbe, micşorând ruliul caroseriei şi oferindu-ţi o încredere sporită în capacitatea de a controla maşina.

O altă calitate a maşinii care m-a lăsat de-a dreptul fără cuvinte a fost direcţia. Mai precisă decât lama bisturiului unui neurochirurg, direcţia aşează maşina pe trasa ideală şi îţi furnizează un feedback excelent. Cu greu vei găsi un viraj care să te surprindă şi tind să cred că nici succesiunile de viraje nu vor mai fi la fel de greu de abordat. Pur şi simplu direcţia maşinii este o interfaţă foarte fină între gând şi asfalt.

bmw 320d 8

La capitolul frâne, discurile ventilate din dotarea maşinii sunt nemaipomenite. Întotdeauna vei avea controlul maşinii, iar distanţele de frânare sunt remarcabil de mici. Totuşi, nu vă recomand să staţi toată ziua să "croşetaţi" pe serpentine. Nu cu 320d-ul. În primul rând şoselele patriei nu-s circuite şi în al doilea rând, oricât de bine ar fi echilibrată maşina, greutatea îşi spune cuvântul. Frânele vor obosi la un moment dat. Dacă vreţi adrenalină şi frâne supersport vă recomand 335i-ul sau M3-ul. Şi Nurburgringul.

Confort

La capitolul confort interior, 320d-ul a fost peste aşteptări. Deşi ne-am bucurat mult de sprijinul lateral al scaunelor sport opţionale, am descoperit că acestea oferă un confort mediu la drum lung. Asta dacă vrem să fim pretenţioşi. Personal, prefer scaunele sport oricărui fotoliu Seria 7-like ce ar putea fi montat pe maşină. La 40-50 de ani, probabil o să-mi doresc scaune moi, cu masaj. Până atunci, vreau poziţie joasă la volan, suport lateral bun şi tapiţerie din piele.

Pentru o persoană de 1.8 m canapelele spate oferă un grad sporit de confort, iar poziţia pe acestea este suficient de bună. Există loc pentru genunchi, există loc pentru cap. Din păcate, cel de-al treilea loc pe banchetă este oarecum onorific, deoarece tunelul transmisiei este înalt şi te cam obligă să ţii genunchii la piept. Cea mai bună configuraţie este cu locuri pentru 4 persoane şi cotiera coborâtă pe banchetă. Deci trei locuri sunt invidioase, nu patru. Cel de-al patrulea ar fi probabil revoltat.

bmw 320d 15

Finisarea materialelor din interior este una extrem de bună, acestea fiind foarte plăcute la atingere, iar combinaţia de aluminiu polişat-roşu mat Coral de pe bord este de efect. Volanul are un design clasic BMW, pielea cusută cu aţă roşie fiind extrem de placută la atingere, oferindu-ţi în acelaşi timp şi un grip foarte bun. Ca dimensiuni, acesta se încadrează perfect în planşa de bord.

Spaţiul vitrat este foarte mare, maşina fiind bine iluminată, cu o ambianţă extrem de placută în interior. În acelaşi timp, vizibilitatea la volan este destul de bună, existând puţine unghiuri moarte, care pot fi acoperite prin opţionalele pentru siguranţă. Oglinzile laterale au dimensiuni considerabile şi îţi permit o asigurare foarte bună. În schimb, oglinda interioară poate deveni inutilă dacă sunt ridicate tetierele din spate.

Pentru a evita distragerea atenţiei de la condus, butoanele sistemului iDrive au o formă ce-ţi pune în valoare memoria tactilă. După doar două accesări, nu mai este nevoie să priveşti butoanele de pe consolă pentru a şti funcţia acestora. Pe bord, comenzile sunt poziţionate foarte bine, permiţând învăţarea acestora într-un timp foarte scurt, chiar şi de către o persoană nefamiliarizată cu BMW-urile. La acest capitol, maşina primeşte puncte bonus pentru integrarea unei funcţii tip touch-pad în butoanele pentru memoriile radioului. Şi dacă tot vorbim de partea audio, trebuie menţionat sistemul audio Harman Kardon de 600W ce reprezintă pur şi simplu un deliciu acustic. Combinat cu izolarea fonică bună, sistemul cu 16 difuzoare transformă interiorul în propria ta sală de concerte.

bmw 320d 18

Dacă vei analiza cu atenţie enorma listă de gadgeturi, vei descoperi câteva extrem de interesante. Personal, am fost profund impresionat de Heads-Up Display-ul color, oferit în premieră odată cu F30-ul. Bifaţi-l pe listă! E un must-have! Acesta afişează informaţii esenţiale în câmpul tău vizual, scăzând timpul în care atenţia ta nu este îndreptată la drum. Şi într-un Serie 3 ai nevoie de acest lucru ca de aer. Totuşi, ca un mic efect secundar al implementării Heads-Up-ului, s-ar putea să fiţi jenaţi de lumina reflectată în parbriz de ecranul acestuia.

Portbagajul este cel mai bun din segment, având o capacitate de 480 de litri. Dacă mai adăugăm şi posibilitatea rabatării banchetei, volumul acestuia creşte considerabil. Un plus îl reprezintă fracţionarea 40:20:40, care îţi permite depozitatea schiurilor pe timp de iarnă.

Preţ

Capitolul preţ este cel care începe cu ‘Ooops’ când vorbim de noua Serie 3. Modelul testat de noi, 320d echipat complet, costă aproximativ 60.000 euro. Nu vă speriaţi, maşina are destule opţionale costisitoare de care vă veţi putea lipsi fără probleme. O maşină configurată decent ajunge în jurul valorii de 40.000 euro. Ştiu, mulţi dintre noi nu au atins aceasta valoare nici măcar la jocurile electronice, dar calitatea se plăteşte.

Concluzii

Nu o să vă mint, nu o să încerc să vă impresionez. Vă spun sincer. BMW 320d m-a lăsat fără cuvinte. Maşina excelează aproape la toate capitolele, puţinele minusuri fiind aproape nesemnificative. Dacă aş avea la dispoziţie suma necesară achiziţionării unei berline premium, vă asigur că m-aş opri în cel mai scurt timp în curtea unui dealer BMW.

Seria 3 este o maşină atât de reuşită, încât vor mai trece ani buni până când altă maşină o va depaşi. Cel mai probabil, acea maşină va fi cea de-a şaptea generaţie a modelului.

bmw 320d 7

Fotografii : Alexandru Matei

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite