Mituri despre slăbit

Mituri despre slăbit

Curele de slăbire au efecte temporare, ceea ce trebuie schimbat este stilul de viaţă

Internetul este plin de informaţii greşite referitoare la diete şi la pierderea kilogramelor nedorite. Diete minune, cure de slăbire revoluţionare care promit o slăbire rapidă şi consistent . Din păcate, de cele mai multe ori kilogramele pierdute în acest fel cu greu sunt repede puse la loc.

Ştiri pe aceeaşi temă

Există speranţă pentru persoanele supraponderale sau obeze care îşi pot recăpăta silueta, dar nu urmând diete aiuristice citite pe internet, ci în urma unui program de slăbire sub supravegherea unui medic nutriţionist.

Medicii specialişti atrag atenţia că, în urma nenumăratelor cure de slăbire pot să apară dezechilibre nutriţionale severe care să necesite intervenţie medicală de urgenţă şi au întocmit o listă a celor mai frecvente mituri referitoare la slăbit.

MIT: Scot pâinea şi slăbesc

Primul şi cel mai frecvent mit este acela că dacă nu mai mâncăm pâine vom slăbi. Potrivit „Abecedarului de obezitate“ coordonat de prof.dr. Nicolae Hîncu, medic de diabet, nutriţie şi boli metabolice, studii au arătat că dietele hiperglucidice sunt mai puţin obezogene decât cele hiperlipidice. Cerealele – mai ales cele integrale - se recomandă în cantitate mai mică într-o dietă de slăbit, dar nu trebuie excluse cu totul pentru că au fibre alimentare şi vitamine necesare organismului.

O altă concepţie greşită este că dacă nu mâncăm pâine nu ne săturăm la masă. Senzaţia de foame apare în momentul în care nivelul glucozei în sânge scade. Prin digestie, amidonul din pâine, paste făinoase, orez, fulgi de cereale este transformat în glucoză, ducând astfel la dispariţia senzaţiei de foame. Mecanismul este însă mai complex de-atât deoarece glucoza este produsă şi în ficat, astfel că nu trebuie să ne bazăm doar pe aportul de alimente pentru a scăpa de foame.

În plus, se ştie că după câteva zile de post negru senzaţia de foame dispare, iar în curele de slăbire restrictive după prima săptămână nu mai apare senzaţia de foame atât de acut. Aceasta înseamnă că acest „glucostat“ s-a obişnuit să reacţioneze la un nivel mai redus, dar constant de glucoză.

Pentru a scăpa de senzaţia de foame este indicat să bem apă, să desfăşurăm activităţi care să ne distragă atenţia de la foame sau să mâncăm vegetale – salată, tulpină de ţelină, frunze de pătrunjel.

MIT: Slăbesc mâncând fructe

Fructele ajută la slăbit doar dacă sunt consumate ca atare şi nu sub formă de suc. De menţionat că un kilogram de mere are 500 de kilocalorii, iar unul de struguri,700.  Chiar şi sucurile fără zahăr adăugat îngraşă pentru că au toate caloriile obţinute de la fructele stoarse, dar nu şi fibrele care se pierd prin acest procedeu, atrag atenţia medicii nutriţionişti asupra acestui alt mit de slăbit. Astfel, pentru a slăbi, aceştia recomandă 2-3 porţii de fructe pe zi şi 3-5 porţii de legume: spanac, varză, vinete, conopidă, roşii, ardei, ceapă, fasole verde.

 

MIt: Slăbitul este un proces liniar

De cele mai multe ori, procesul de slăbire nu este unul liniar, aşa cum cred cele mai multe persoane, potrivit healthline.com. În unele săptămâni scăderea în greutate poate fi mai accentuată, în timp ce în altele mai puţin spectaculoasă. Acest lucru nu trebuie să fie motiv de îngrijorare. Este normal ca greutatea corporală să fluctueze cu puţin. De exemplu, uneori putem avea mai multă mâncare în sistemul digestiv sau reţine mai multă apă în organism, decât de obicei. Plus că, la femei, greutatea corporală variază şi în funcţie de ciclul menstrual, cu 1-2 kilograme în plus, ca urmare a schimbărilor hormonale. Atâta vreme cât trendul general este de scădere, chiar dacă greutatea variază puţin, bătălia pe termen lung e câştigată.

MIT: Suplimentele mă ajută să slăbesc

Industria suplimentelor alimentare este impresionantă. Există tot soiul de suplimente care promit efecte spectaculoase, dar eficacitatea lor nu a fost niciodată testată. O explicaţie a evetualei lor funcţionări este aceea că efectul este placebo, oamenii devin de fapt mai conştienţi la ceea ce mănâncă înghiţind aceste pastile.

Oamenii de ştiinţă au menţionat mereu faptul că factorul cel mai important pentru slăbire este ca aportul de calorii adus prin alimentaţie să fie mai mic decât numărul de calorii consumate de organism în urma metabolismului bazal – consumul zilnic de energie al organismului pentru a respira, a digera, bătăi cardiace etc. - şi activitatea fizică.

Prin activitatea fizică se obţine mărirea masei musculare astfel că doar dormind, organismul consumă mai multe calorii. Aceasta ar fi o soluţie sigură şi eficientă pe termen lung pentru creşterea arderii de calorii.

 

 

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: