Principala problemă nerezolvată a României: nu are mecanisme de urmărire a eficienţei cheltuirii banilor de la buget

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Problema a revenit odată cu discuţiile pentru un nou PNDL în valoare de 50 de miliarde de lei. Va fi ca un turnesol pentru intenţiile şi capacitatea de a face reforme a actualei guvernări. A fost plină presa de exemple cu sumele fabuloase plătite de primari pentru toalete, garduri, becuri şi altele asemenea. 80.000 de euro un WC, 50.000 de euro un gard, 2000 de euro un bec, şi aşa mai departe.

Nimeni nu răspunde pentru cheltuirea acestor sume fabuloase din banii noştri, ai tuturor, colectaţi la bugetul de stat. Dacă primarii „respectă” metodologia de licitaţii, se prezintă un singur ofertant care câştigă o licitaţie evident imorală, din care primarul îşi trage partea consistentă, totul pare în regulă. Ei bine, nimeni nu găseşte soluţie la această problemă cunoscută de toată lumea.

Ce vrea Ludovic Orban

Vrea ce a învăţat în 30 de ani de politică. Mituieşte primarii PNL cu sume imense acordate printr-un nou PNDL, pentru ca apoi primarii să încline balanţa alegerilor în favoarea PNL. Că n-a funcţionat întotdeauna această socoteală, nu mai contează. Orban e chitit să o aplice iarăşi şi iarăşi. Că banii nu-i dă el, banii vin de la toţi contribuabilii ţării.

Cine poate crede că în privat patronul nu se interesează cum îi sunt cheltuiţi banii? Pe „patronul” stat nu-l interesează. Nu sunt banii „patronului” stat, ci ai contribuabililor. Nu contează cum se duc pe apa sâmbetei, sau ca apa în nisip. Fără să lase urme.

N-am văzut într-un an şi 9 luni, de când a venit la putere guvernarea liberală, o tendinţă măcar de a controla eficienţa cheltuirii banilor de la buget. SGG (Secretariatul General al Guvernului) şi-a crescut în această perioadă numărul de salariaţi cu 1600. De la 3.133, în martie 2020 a ajuns la 4.473 în prezent. Ce fac toţi aceşti oameni? Există multiple evaluări că 30% dintre bugetari taie frunze la câini. Am face economii uriaşe de îndreptat spre infrastructură dacă am renunţa la aceşti bugetari.

USR PLUS poate schimba ceva din această paradigmă nenorocită?

Am reluat această temă văzând că dna Cristina Prună de la USR ridică exact aceeaşi problemă.

Iată ce spune domnia sa:

„A început să se vorbească din nou de PNDL-uri şi alte concepte pesediste de mituit primarii. Vreau să ne aducem cu toţii aminte că nu există program din care să se fi furat mai mult ca din PNDL (Programul Naţional de Dezvoltare Locală). Ce reprezintă de fapt acest PNDL? Sume astronomice din taxele şi impozitele noastre care mai devreme sau mai târziu se vor duce tot în toalete de 80.000 de euro în şcoli sau becuri de 2.000 de euro. Vă mai amintiţi de faimoasele investigaţii jurnalistice în faţa cărora ne-am crucit cu toţii? E scandalos să nu fi învăţat nimic din risipa de bani publici care s-a întâmplat sub ochii noştri neputincioşi. Acum, în şedinţele PNL se vorbeşte de 50 miliarde de lei (pentru noul PNDL).

Reforma nu înseamnă să facem un alt PNDL, PNDL 3 sau alte nume pompoase care se pregătesc pentru a împacheta cu fundiţă roz acest nou program de cumpărat primari şi alimentat clientela politică cu banii noştri, ai tuturor”, menţionează deputata Raluca Prună.

Perfect adevărat ce spune domnia sa. Întrebarea este dacă USR PLUS este capabilă să-şi impună acest punct de vedere în coaliţia de guvernare. Banii investiţi până acum în judeţul Teleorman n-au schimbat cu nimic statutul său de cel mai sărac judeţ din România.

Are vreun cuvânt de spus USR PLUS? Este momentul să aleagă dacă merge pe drumul corupţiei cu aparenţă de legalitate, prezentat de PNL, sau pune piciorul în prag. Aşa vor afla şi alegătorii cu cine să voteze în 2024

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite