Parchetul General a atribuit un contract de peste 10 milioane de euro într-o licitaţie IT cu un singur ofertant

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Parchetul General sigla steaguri FOTO Inquam Photos George Călin

Parchetul General a atribuit săptămâna trecută un contract de peste 10 milioane de euro, finanţat din fonduri UE, pentru dezvoltarea unui sistem IT de management al audierilor, arată datele din sistemul electronic de achiziţii publice. Deşi realizarea unui astfel de sistem IT nu este ceva ieşit din comun, la licitaţie s-a prezentat o singură asociere de firme, abonate la bani publici, care în final a şi câştigat contractul.

Din documentaţia de licitaţie aflăm şi că Parchetul General şi parchetele subordonate deţin mii de PC-uri cu Windows XP, sistem de operare care nu se mai produce şi nu mai are actualizări de securitate.

Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) a atribuit în data de 7 aprilie 2020 un contract cu o valoare finală de 52.522.947 lei (cu TVA) pentru realizarea unui sistem IT de management al audierilor către asocierea formată din firmele: S&T Romania ( lider de asociere) şi Trencadis Corp ( asociat) şi subcontractori Bithat Solutions şi Video Technic Systems, arată hotnews.ro.

Contractul, finanţat din fonduri UE a fost lansat în licitaţie deschisă în luna august a anului trecut, dar în mod ciudat la procedură nu a fost primită decât o singură ofertă - cea a asocierii de firme enumerate mai sus, asociere care a şi câştigat în final acest contract.

 

De ce are nevoie Parchetul general de acest sistem IT: Înregistrarea audio-video a audierilor

Realizarea sistemului IT va presupune achiziţia de produse (echipamente IT&C şi licenţe software), prestarea de servicii IT (dezvoltare/actualizare aplicaţii, configurare baze de date, migrare structuri de date etc..) şi servicii de instruire personal.

În Caietul de sarcini al licitaţiei se menţionează că acest sistem IT integrat de management al audierilor este necesar doarece odată cu intrarea în vigoare a noului Cod penal şi a noului Cod de procedură penală, obligaţiile procurorilor s-au extins, printre altele, introducându-se cerinţa înregistrării audierilor.

"Odată cu intrarea în vigoare a noului Cod penal şi a noului Cod de procedură penală, obligaţiile procurorilor s-au extins, printre altele, introducându-se cerinţa înregistrării audierilor. Astfel, audierea suspectului/inculpatului (art. 110 al. 5 NCpp), a persoanei vătămate (art. 111 alin. 4 NCpp) şi a martorului (art. 123 al. 2 NCpp) se impune a fi fixată prin mijloace tehnice video-audio sau măcar audio. Mai mult, procedurile audierii martorului protejat (art. 129 al. 4 NCpp), a identificării de persoane (art. 134 alin. 6 NCpp) sau a identificării de obiecte (art/ 135 alin . 3 NCpp) trebuie fixate prin mijloace audio-video.", se arată în caietul de sarcini.

Sistemul va fi instalat şi la parchetele locale subordonate.

 

73% dintre pachetele desktop de la Parchete funcţionează pe Windows XP

În acelaşi document este prezentată şi situaţia actuală a infrastructurii IT din Ministerul Public: "PICCJ şi parchetele subordonate dispun de aproximativ 7300 de staţii de lucru, 870 notebook-uri, 1150 servere, 570 multifuncţionale, 555 scannere, 80 SAN-uri, 25 NAS-uri, 700 swotch-uri, 230 routere, 7 firewall-uri şi alte echipamente de tehnică de calcul, reţea şi comunicaţii.

Trebuie menţionat faptul că echipamentele au un grad eterogen de uzură, fiind utilizate în producţie şi echipamente achiziţionate în anii 2006 şi 2009. de exemplu: 40 din totalul serverelor au fost achiziţionate în anul 2006 şi 48% în anul 2008. Gradul de uzură este la fel de ridict în rândul echipamentelor de imprimare şi scanare.

În aceea ce priveşte dotarea cu pachete software de bază, menţionăm că toate staţiile de lucru şi notebook-urile au fost achiziţionate cu sistem de operare OEM Windows, fiind înrolate în acordurile guvernamentale de închiriere de licenţe gestionat de Ministerul Societăţii informaţionale (MSI) până în anul 2012, când s-a încheiat prin procedura de buy-out. Pachetele desktop achiziţionate de MSI pentru Ministerul Public sunt în proporţie de 73% necorespunzătoare, conţinând sistemul de operare Windows XP şi suita Microsoft Office 2003. Staţiile de lucru achiziţionate după 01.01.2013 utilizează sisteme de operare şi suita MS Office de generaţii superioare, achiziţionate din bugetul Ministerului Public. (..)

În PÎCCJ şi parchetele subordonate se utilizează şi soluţii software open source (server de e-mail Postfix/lLinux, aplicaţii PHP/Linux/MySQL etc) şi soluţii de virtualizare VMware."

Acest sistem IT ar urma să fie implementat în următoarele 12 luni.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite