Şcolile din Bărăgan care supravieţuiesc din munca pământului. Zeci de unităţi de învăţământ sunt proprietare de teren agricol
0Mai bine de jumătate din şcolile din judeţul Ialomiţa se autofinanţează din activităţile agricole. Instituţiile deţin în proprietate peste 600 de hectare de teren agricol, pe care-l arendează în fiecare an. Fondurile obţinute sunt investite în achiziţia de materiale didactice sau plata facturilor la utilităţi.
Din cele 92 de şcoli cu personalitate juridică din judeţul Ialomiţa, 55 deţin terenuri în proprietate. Cumulate, suprafeţele de teren agricol pe care şcolile din judeţ le deţin depăşesc 600 de hectare de teren. Oficialii din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Ialomiţa cunosc situaţia însă nu au date cu privire la valorile sumelor pe care şcolile reuşesc să le încaseze din aceste activităţi extrabugetare.
„Ştim că există şcoli cu bunuri imobile în proprietate, în mare parte fiind vorba despre terenuri agricole. Nu cunoaştem situaţia în ceea ce priveşte valorile fondurilor pe care le încasează. Aceste amănunte le deţin şcolile însele”, susţine Luminiţa Barcari, inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Ialomiţa.
Terenurile boierului Zossima, donate unui liceu
Cea mai mare suprafaţă deţinută de o şcoală din Ialomiţa sunt cele 50 de hectare ale Liceului Tehnologic „Iordache Zossima” din Armăşeşti. Este practic tot ceea ce a mai rămas din cele peste 200 de hectare pe care unitatea de învăţământ le-a moştenit de la vestitul boier Iordache Zossima, în momentul în care acesta a construit şcoala, în a doua jumătate a secolului XIX. Ce s-a întâmplat cu restul de 250 de hectare nimeni nu poate explica, însă şcoala încearcă să supravieţuiască folosind cele 50 de hectare pe care este încă proprietară.
Unitatea şcolară arendează de peste 5 ani suprafeţele din proprietate, iar de pe acestei tranzacţii câştigă 25.000 de lei pe an. Banii sunt folosiţi pentru plata facturilor la utilităţi sau achiziţia de diverse materiale didactice. „Banii ne sunt foarte utili, mai ales că şcolile sunt slab finanţate. Ne descurcăm şi noi cum putem cu ei. Plătim facturi, achiziţionăm combustibil”, susţine Virgil Neacşu, contabilul unităţii şcolare.
3.000 de lei din contracte de arendă
La celălalt capăt al judeţului, în comuna Gheorghe Lazăr, şcoala din localitate deţine în proprietate peste 19 hectare de teren. O mare parte din suprafaţă a fost obţinută printr-o sentinţă dată de instanţă. Multe dintre şcolile proprietare de terenuri din Ialomiţa au reuşit să obţină terenurile prin hotărâri judecătoreşti. Procesele s-au desfăşurat în perioada 2001 – 2010. Reprezentanţii şcolii din Gheorghe Lazăr susţin faptul că anual, din arendarea terenurilor, obţin aproximativ 3.000 de lei. Deşi limitate, fondurile au o destinaţie precisă. „Sunt utili banii pentru că ne cumpărăm ce mai avem nevoie pentru şcoală. Nu sunt mulţi, dar ne ajută să supravieţuim”, spune Cristina Buzoeanu, directorul unităţii de învăţământ.
Citiţi şi: