Dunărea tinde către un minim istoric. Transporturile navale sunt paralizate de cotele foarte scăzute ale fluviului! FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Debarcaderul pentru nave de agrement a fost pur şi simplu rupt de scăderea nivelului apei
Debarcaderul pentru nave de agrement a fost pur şi simplu rupt de scăderea nivelului apei

Nivelul Dunării scade continuu, iar luni cotele fluviului au ajuns la un nivel minim record pentru ultimii 30 de ani: doar 41 de centimetri. Potrivit măsurătorilor făcute de AFDJ Galaţi, în zona trecerii bac dintre Galaţi şi Tulcea (kilometrii 152-155) există o zonă de navigaţie critică, unde şenalul navigabil are, pe alocuri, adâncimi de sub opt metri.

Faptul că Dunărea este atât de jos - cu peste doi metri mai jos decât nivelul obişnuit pentru această perioadă şi cu aproape opt metri mai puţin decât în iunie 2010, când s-a atins un nivel maxim istoric - provoacă mari probleme operatorilor portuari, transportatorilor navali şi, în final, firmelor gălăţene.

Bacul spre Tulcea, fără TIR-uri

Navrom Bac Galaţi, firma care administrează transportul cu bacul peste Dunăre, între Galaţi şi Tulcea, a anunţat deja că maşinile foarte grele nu mai sunt acceptate la îmbarcare, deoarece pontonul, care ajunge cu partea dinspre mal la fundul fluviului, s-a înclinat şi se poate răsturna.

image

De asemenea, maşinile foarte joase nu sunt nici ele primite pe bac, dat fiind că prin schimbarea unghiului la îmbinarea podului de îmbarcare cu bacul şi cu malul s-a creat un fel de obstacol, iar vehiculele cu garda la sol mică riscă să se înţepenească.

Dunărea face minim după minim în fiecare zi. Nu am mai văzut-o atât de scăzută", a declarat Aurel Neagu, şeful de flotă de la Navrom Bac.

image

În aceste condiţii, maşinile foarte grele (cum ar fi cele care transportă spre Galaţi piatră pentru construcţii din munţii Dobrogei) sunt nevoite să ocolească pe la Brăila sau chiar pe la Giurgeni-Vadu Oii, ceea ce presupune un ocol de peste 200 de kilometri.

Câţiva dintre şoferii care tocmai trecuseră Dunărea cu bacul ne-au povestit că îmbarcarea de pe malul tulcean este un pic mai dificilă decât la Galaţi din cauza apei scăzute şi că, pentru că ambarcaţiunea trebuie să ocolească un prag aflat chiar pe traseul ei obişnuit, deci traversarea durează cu 20-25 minute mai mult decât de obicei.

Transportul fluvial, cu restricţii

Potrivit AFDJ Galaţi, din cauza cotelor scăzute, circulaţia fluvială se desfăşoară cu dificultate în mai multe zone. Dacă pe sectorul maritim al Dunării (Sulina-Brăila) se asigură adâncimi ale şenalului navigabil de peste şapte metri, în monte de Brăila situaţia este destul de complicată.

image

„În unele porţiuni, adâncimile sunt asigurate la doar 2,5 metri. Se fac dragaje în toate punctele critice", a declarat Alexandros Galiaţatos, directorul de navigaţie al AFDJ.
Faptul că navele de mare tonaj, cu pescajul de peste 5,5 metri, nu mai pot intra pe fluviu pe porţiunea dintre Marea Neagră şi Galaţi, a făcut ca activitatea din porturile gălăţene (Docuri, Bazinul Nou şi Mineralier) să fie redusă drastic. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în lunile octombrie şi noiembrie au fost operate cu 60% mai puţine nave, iar acest lucru a afectat atât exporturile cât şi exporturile firmelor gălăţene.

Cea mai mare firmă din Galaţi - combinatul siderurgic ArcelorMittal - a reuşit deocamdată să facă faţă situaţiei. „Ne-am orientat transporturile fluviale pe nave de mai mic gabarit", ne-a informat Dorian Dumitrescu, purtătorul de cuvânt al companiei. Oficialii combinatului recunosc, însă, că dacă nivelul Dunării nu creşte, atunci vor avea mari probleme cu aprovizionarea cu minereu şi cocs.

image

Cota minimă istorică a fost în 1921

Potrivit AFDJ, cel mai scăzut nivel al fluviului, la Galaţi, a fost măsurat în anul 1921. Dunărea a atins atunci cota de minus 43 de centimetri, cu peste 80 de centimetri mai puţin decât acum.

Pentru perioada următoare, se prognozează o uşoară creştere (13-18 cm) a cotelor Dunării, urmată de o nou scădere, foarte pronunţată (până la 30 cm), care se va manifesta în jur de 20 decembrie.

image
Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite