Cum folosim corect frâna de mână la maşină. De ce se stropesc etrierele şi tamburii cu apă fierbinte, dacă frâna de urgenţă s-a blocat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: tidy.ro
Foto: tidy.ro

Mulţi şoferi au o dilemă când vine vorba de folosirea frânei de mână sau a frânei de urgenţă la autovehiculul personal. O parte dintre conducătorii auto preferă să lase maşina într-o viteză inferioară, însă există riscul suprasolicitării transmisiei şi chiar a defectării acesteia în timp.

Frână de mână era cunoscută până nu demult sub denumirea de frână de urgenţă, menirea ei fiind să fie folosită în cazul în care cedau frânele hidraulice sau nu mai ţineau suficient pentru oprirea în siguranţă a autovehiculului.

Producătorii de maşini i-au schimbat în timp scopul, transformând-o în frână de staţionare, fiind acţionată pentru blocarea roţilor autovehiculului când acesta este oprit. La maşinile la care frâna de staţionare este acţionată electric, ea nu mai poate fi folosită ca pe vremuri, când şoferii apelau la acest mijloc de frânare pentru a opri maşina.

Frâna de mână are un rol extrem de important în ceea ce priveşte siguranţa maşinii şi a ocupanţilor acesteia, dar şi a celorlalţi participanţi la trafic, însă mulţi şoferi preferă să folosească frâna de urgenţă după ureche,  ceea ce se dovedeşte de multe ori periculos, dar şi costisitor prin costurile pe care le implică.

”Mulţi şoferi îşi lase maşinile într-o viteză inferioară, însă aceasta nu este o soluţie prea bună pe termen lung, pentru că există riscul suprasolicitării transmisiei şi chiar a defectării acesteia în timp. Dacă maşina are o cutie de viteze automată, e necesar  să tragem mereu frâna de mână înainte să punem levierul cutiei de viteze în sistemul Park. La autovehiculele cu cutie de transmisie manuală, se recomandă ca vara să fie trasă frâna de urgenţă, iar iarna maşina să fie lăsată într-o viteză inferioară, pe o suprafaţă plană”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Cum acţionăm frâna de mână în funcţie de anotimp

Specialiştii recomandă ca, la maşinile cu cutie de viteză manuală, frâna de mână să fie acţionată atunci când temperatura exterioară este peste 0 grade Celsius. Acest lucru trebuie făcut permanent, ori de câte ori parcăm maşina, dintr-un motiv foarte simplu.

Dacă afară este cald şi nu există risc de îngheţ peste noapte, frâna de mână va bloca roţile de pe puntea spate, care vor ţine ferm autoturismul pe loc. Aşa cum aminteam şi anterior, nu este deloc recomandat să lăsăm maşina în viteză, în special pe timpul verii, pentru că transmisia se va suprasolicita, iar în timp aceasta va avea un joc de 10-20 de centimetri, pentru că roţile nu vor mai fi blocate pe asfalt, ci se vor mişca atât cât le permit planetarele până în cutia de viteze, ale cărei pinioane se vor uza prematur.

Lucrurile se schimbă în sezonul rece. ”Dacă avem la maşină frână de mână automată, este indicat să o folosim şi iarna, pentru că aceasta nu este acţionată prin cablu, ci prin intermediul unor motoraşe electrice, fiind şanse minime ca acestea să se blocheze din cauza temperaturilor scăzute”, punctează Florin Marin Bogdan. În schimb, dacă avem o frână de mână acţionată prin cablu, este bine să parcăm maşina pe o suprafaţă plană şi să lăsăm maşina în viteză, dacă temperaturile coboară noaptea sub 0 grade Celsius.

Ponturi pentru maşinile cu cutie de viteze automată

Important de ştiut este că, la maşinile care au cutie de viteze automată, este recomandat ca vara să fie trasă frâna de mână înainte de a pune levierul cutiei în Park. Şi asta pentru că, dacă am face invers sau nu am trage deloc frâna de mână, după ce punem maşina în Park, vom constata că maşina se va mai deplasa câţiva centimetri şi va forţa cutia de viteze, care nu îi permite să înainteze mai mult. ”Dacă acţionăm mai întâi frâna de mână, roţile se vor bloca, astfel că nu va mai exista riscul forţării axului metalic care blochează cutia de viteze”, explică Florin Marin Bogdan.

Iarna, la maşinile cu cutii automate de viteză, este indicat să folosim permanent frâna de mână, aşa cum ar trebui să se întâmple şi în sezonul cald. Este mult mai important să păstrăm cutia automată în stare bună, decât să ne gândim că etrierul (n.r. piesa principală a sistemului de frânare, care acţionează asupra discurilor) se va bloca la un îngheţ mai puternic. Uzura prematură a componentelor cutiei de viteze automate va conduce la defectarea acesteia, ce poate însemna cheltuieli de sute sau chiar mii de euro pentru proprietarul maşinii

Un sfat extrem de important în situaţia în care constataţi că frâna de mână s-a blocat în sezonul rece este să stropiţi etrierele sau tamburii cu apă fierbinte, pentru că astfel acestea se vor debloca rapid prin dezgheţare. ”Sub nicio formă să nu loviţi cu ciocanul etrierele sau tamburii sau să încercaţi deblocarea roţilor prin deplasarea maşinii, pentru că riscaţi ca acestea să cedeze din cauza şocului loviturii, combinat cu temperatura scăzută”, concluzionează Florin Marin Bogdan.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite