Părinţi şi profesori, despre începerea noului an şcolar. „Nu vom avea şcoală dacă nu ne asumăm nişte riscuri“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şcolile se pregătesc pentru un an atipic FOTO: Arhiva Adevărul
Şcolile se pregătesc pentru un an atipic FOTO: Arhiva Adevărul

Anul şcolar 2020/2021 va începe pe 14 septembrie, însă nimeni nu ştie clar cum va arăta acesta din cauza crizei provocate de pandemia de COVID-19. Atât experţii în educaţie, cât şi părinţii sau dascălii fac diferite scenarii despre cum se vor desfăşura orele de curs în această toamnă.

Zilele trecute, ministrul Educaţiei, Monica Anisie, anunţa că se iau în calcul trei scenarii cu privire la anul şcolar viitor: reluarea cursurilor în mod clasic, varianta în care jumătate dintre elevi vor fi la şcoală, iar restul vor participa online şi scenariul în care şcoala continuă online.

Urmează ca Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) să transmită o serie de reguli cu privire la normele de igienă şi sănătate ce vor trebui respectate în unităţile de învăţământ. Şi Ministerul Educaţiei trebuie să elaboreze câteva reguli în ceea ce priveşte procesul educaţional în noul an şcolar.

În tot acest timp, asociaţiile de părinţi participă la diferite întâlniri cu oficialii din minister şi le aduc la cunoştinţă dorinţele lor. Desigur, în toate aceste discuţii primează siguranţa copiilor. Federaţia Naţională a Asociaţilor de Părinţi (FNAP) arată că scenariul cu şcoala 100% online este unul care va îngreuna atât viaţa elevilor, cât şi a părinţilor.

„Decizia despre cum va începe anul şcolar trebuie luată la nivelul unităţilor de învăţământ sau la nivel de comună, sat sau oraş, cel mult până la nivel de Inspectorat Şcolar Judeţean. Nu trebuie să stăm să dicteze Ministerul Educaţiei ce trebuie să se întâmple într-un sat sau un oraş în care nu este niciun caz de îmbolnăvire cu COVID-19. Din punctul meu de vedere, copiii trebuie să meargă toţi la şcoală cu măşti pe faţă, respectând regulile sanitare, în aceste localităţi”, spune Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Asociaţilor de Părinţi.

Dacă în multe şcoli din mediul rural reluarea cursurilor nu va pune problema distanţării sociale, nu acelaşi lucru se poate spune despre şcolile din marile oraşe unde sunt clase care depăşesc 30-35 de elevi, cursurile desfăşurându-se atât dimineaţa, cât şi după-amiaza.

Pentru aceste şcoli, FNAP propune împărţirea elevilor în două grupe, jumătate vor veni fizic la şcoală, iar jumătate vor urma cursurile online.

Iulian Cristache arată că între şcoală şi părinte ar trebui semnat un contract educaţional prin care părintele să-şi asume responsabilitatea trimiterii copilului la şcoală (chiar cu riscul de a contacta boala COVID-19) sau, dimpotrivă, să-şi asume că acesta stă acasă şi continuă să studieze online. O astfel de abordare ar face ca la începutul lunii septembrie fiecare învăţător sau diriginte să ştie opţiunea părintelui.

„Lecţiile trebuie să fie bidirecţionale, cel care stă acasă să aibă posibilitatea de a vedea, auzi şi interveni în timp real la ore. În acelaşi timp, elevii care vor sta acasă vor fi obligaţi să stea cu camera deschisă în timpul orelor, nu cu o poză de profil pusă acolo . Se vor pune absenţe”, spune Cristache.

Unii elevi trebuie să meargă la şcoală  

Până când va exista o decizie clară luată de Ministerul Educaţiei şi de INSP, care trebuie să emită regulile sanitare cu privire la deschidere şcolilor, directorii unităţilor de învăţământ fac şi ei scenarii şi pregătiri pentru 14 septembrie.

„Unele clase trebuie obligatoriu să participe la cursurile fizice, deoarece nu-l poţi învăţa online pe un copil să scrie. La fel, clasele a V-a şi a VIII-a ar trebui să participe la cursuri faţă-n faţă. Se pot găsi soluţii”, spune Cosmin Badea, directorul Şcolii Generale Numărul 8 din municipiul Constanţa, o şcoală la care învaţă aproximativ 900 de elevi.

Profesorul arată că există varianta de a împărţi o clasă în două: jumătate dintre elevi vor face cursuri fizic, iar jumătate vor face cursurile online. În acest sens, a discutat deja cu informaticianul şcolii despre posibilitatea de a transmite orele online.

„Deocamdată nu ştim cum va evolua situaţia. Dacă va deveni critică, este evident că nimeni nu va risca să facă ore faţa-n faţă”, spune directorul.

Federaţia Asociaţiilor de Părinţi propune şi decalarea pauzelor cu 10 minute, acolo unde există posibilitatea. Asta va face ca elevii să nu intre toţi în acelaşi timp în recreere. „Copiii nu vor respecta regulile sanitare, dar nu vom avea şcoală dacă nu ne asumăm nişte riscuri”, spune Iulian Cristache.

Vă mai recomandăm să citiţi:

Cum intră şcoala românească cu forţa în secolul XXI. „«Mă autentific cu Google» e un fel de chineză pentru mulţi profesori“

„Elevii constănţeni merită să înveţe în siguranţă!” Petiţie online pentru paza şcolilor

Elevi premiaţi la concursuri de robotică, sancţionaţi de conducerea liceului pentru că strică „prestigiul“

Cum arată şcoala digitalizată dintr-un sat dobrogean. „Am văzut astfel de modele în Olanda sau în Suedia“





 

Constanţa



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite