Braila: Ion Labuneţi a inventat motorul care consuma cu 30% mai puţin carburant

Braila:  Ion Labuneţi a inventat motorul care consuma cu 30% mai puţin carburant

Braila: Ion Labuneţi a inventat motorul care consuma cu 30% mai puţin carburant

Invenţiile sunt viaţa lui şi în spatele fiecăreia se află o poveste. Povestea motorului modificat care consumă mai puţin carburant decât motorul normal a început într-o parcare din spatele blocului.

Timp de 20 de ani a lucrat la fosta uzină “Progresul” unde a avut libertatea de a face cercetare şi dezvoltare. 15 dintre invenţiile sale brevetate au fost realizate în incinta uzinei, alte două le-a facut după 1990, pe cont propriu. Cu metoda de prindere a plăcuţelor mecanice, Ion Labuneţi a fost la TIBCO in anii '90. “Un reprezentant olandez s-a arătat interesat de această invenţie şi a rămas să discute cu superiorii şi apoi să mă contacteze. Nu m-a căutat nimeni. De aceea nu am mai plătit nici taxele de protecţie aferente acestei invenţii şi după ceva timp am văzut într-un catalog al firmei respective piesa mea. Şi atunci am decis să mă las”, spune Ion Labuneţi.

Soarta însă a avut alte planuri. Ideea motorului care consumă mai puţin carburant a apărut în parcarea din spatele blocului. “Vidinul este un cartier muncitoresc şi acolo stau mulţi oameni care au lucrat la fosta uzină şi care au o idee despre mecanică. Dacă mai au şi o Dacie nu vor merge cu ea la service când vor avea o problemă. Vor încerca să o rezolve ei”, ne-a spus interlocutorul.

Aceasta a mai adăugat: “Am constatat că aceia care meşteşugeau pe la propriile maşini făceau zgomot mare atunci când le ambalau. Atunci am realizat cât de multă energie se aruncă afară sub formă de gaze fierbinţi sub presiune, gaze ce ar trebui să contribuie la funcţionarea motorului”, povesteşte inventatorul care adaugă că nu a făcut un alt motor, ci a modificat un motor pentru a arunca mai puţină energie în afară.

De la teorie, la practică

Ion Labuneţi a realizat împreună cu doi prieteni un test pentru a demonstra reducerea consumului de carburant. A fost comparat consumul motorului modificat cu alte două motoare de aceeaşi capacitate cilindrică şi în aceleaşi condiţii de lucru. Am postat chiar şi pe Internet acest motor şi câteva date despre el. Mi-ar plăcea să fac acest motor la Brăila, pentru Brăila.

Motorul modificat a avut un consum de combustibil mai mic cu 38%-52%. Ion Labuneţi sustine  că dacă ar face motorul de la început pe baza proiectului propriu economia de energie ar ajunge undeva la 50%. Modificările se pot face pe orice motor, poluarea fiind şi ea mai mică cu 30% faţă de  motoarele obişnuite.

Întrebări şi răspunsuri

Cât costă modificarea unui motor pentru a reduce consumul de carburant?
I. L.: Costul modificărilor pe motor este foarte mic. Dacă aceste modificări ar fi realizate în faza de fabricaţie preţul acestuia nu ar suferi modificări. 
V-a contactat vreun investitor brăilean interesat de prototip?
I. L.: Am primit foarte multe întrebări, dar şi o ofertă de la cineva din Bucureşti care a spus că ar fi dispus să investească 500.000 de euro în acest produs, cu condiţia ca eu să fac şi un motor comercial, dar asta implică costuri mari, pe care eu nu le pot susţine. Brăila este oraş industrial şi e simplu de montat motoare.

Ce-i place

„Îmi place ca oamenii să acţioneze în cunoştinţă de cauză, să fie informaţi şi să ştie despre ce este vorba când doresc să facă ceva. Înainte de a porni la lucru trebuie să te informezi”, spune inventatorul brăilean.

Ce nu-i place
„Nu-mi place lipsa de interes şi de educaţie din jurul nostru. Tocmai din această cauză stăm rău în multe direcţii de activitate. Spre exemplu, atunci când vine vorba de mediul înconjurător putem spune că prin unele acţiuni nu facem altceva decât să aducem prejudicii acestuia”, a încheiat Ion Labuneţi. 


Profil

Născut
31 august 1951, Tulcea
Studii
Facultatea de Mecanică Galaţi
Profesie
Inginer mecanic
Familie
Căsătorit, doi copii

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: