Abuzurile din industria transportului de marfă cu camionete. Cum mor şoferii obligaţi să parcurgă mii de kilometri fără odihnă. Cazul trist al lui Alex Barbu

Abuzurile din industria transportului de marfă cu camionete. Cum mor şoferii obligaţi să parcurgă mii de kilometri fără odihnă. Cazul trist al lui Alex Barbu

Camioneta condusă de Alex Barbu a fost distrusă în totalitate în accident. Acesta conducea de 20 de ore şi parcursese aproape 2.000 de kilometri

Moartea tânărului de 22 de ani din Alba, şofer pe o camionetă de 3,5 tone, în accident rutier în Franţa, aduce în discuţie problemele şi abuzurile care există în această industrie a transportului de marfă. Alex Barbu a decedat în noaptea de 5 spre 6 aprilie după ce a condus aproape 2.000 de kilometri, fără odihnă. Un coleg al său dezvăluie sub protecţia anonimatului cum este să lucrezi în acest domeniu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Industria transportului de marfă a cunoscut o dezvoltare fără precedent în ultimii ani în România. Există mii de firme care deţin TIR-uri sau camionete ce ”aleargă” pe drumurile din toată Europa. Merg în special pe drumurile naţionale pentru că mulţi dintre patroni se ”zgârcesc” şi nu plătesc taxa de autostradă. Efectul este oboseala în plus acumulată de şoferi. Dacă la transportul cu TIR-ul situaţia este cât de cât reglementată în ceea ce priveşte timpii de odihnă prin folosirea obligatorie a tahografelor, la camioanele de 3,5 tone ”domneşte” haosul şi abuzurile. Şoferii angajaţi pe salariul minim şi plătiţi cu 6 eurocenţi pe kilometru sunt obligaţi să parcurgă distanţe foarte lungi fără a fi lăsaţi să se odihnească. Acest lucru nu li se impune cu forţa, dar neascultând de dispeceri şi patroni rămân fără loc de muncă.
 
”90% dintre şoferii de pe camionete de 3,5 tone sunt tineri până în 30 de ani (cei mai mulţi cu vârste între 18 şi 25 ani) cu carnet de conducere cât B. Nu se cere nici o certificare în plus şi nici vreo experienţă oarecare. Te poţi apucă de şoferit pe «comunitate» (ţări din vestul Europei) a două zi după ce ţi-ai luat carnetul. Pentru a pleca pe «comunitate» trebuie să te pregăteşti cu tot ce ai nevoie pentru a supravieţui afară din ţara 4-6 săptămâni, singur, fără a putea cere ajutor nimănui. Când spun tot, înseamnă tot în afară de mâncare perisabilă  respectiv: haine, scule de gătit (butelie de gaz, vase, tigăi etc), pături, perne, obiecte de igiena personală etc”, afirmă şoferul care a fost de acord să spună pentru Adevărul cât de grea este viaţa celor care conduc camionetele de 3,5 tone.
 
La angajare, fiecare şofer primeşte sub semnătura o maşină cu dotări mai mult sau mai puţin complete. ”În mod normal maşină e dotată cu sirocco (apărat care încălzeşte în cabină, în staţionare), dar sunt multe fără siroco, pat - sunt multe fără pat şi se doarme pe banchete, staţie radioe CB şi dotările standard ale maşinii (stingător, triunghi reflectorizant etc). Contractul de muncă e unul standard la 8 ore cu salariul minim pe economie, care în cele mai multe cazuri nu se plăteşte (adică banii rămân la angajator). Deci taxele plătite la stat sunt cele aferente salarului minim pe economie. Înţelegerea de plată se face între patron şi angajat şi se plăteşte la km efectiv rulaţi respectiv 6 cenţi/km. Angajatul este la dispoziţia dispeceratului 24 ore pe zi pe toată perioadă în care se află afară din ţara respectiv 4-6 săptămâni sau mai mult”, spune bărbatul.
 
Imagine de la accidentul din Franţa
 
La plecarea în cursă, în cel mai fericit caz, şoferul primeşte un avans de diurnă de 100-300 euro, bani cu care trebuie să se gospodărească afară cu mâncarea, ţigările, igiena personală şi celelalte cheltuieli personale. Activitatea ar trebui să se desfăşoare în felul următor: dispeceratul ”vede” prin monitorizarea GPS montată pe maşină, poziţia în care te afli iar dacă are o comandă în zonă ta îţi trimite la un moment dat un sms în care ţi se dau datale cursei (adresă de încărcare, marfă ce trebuie încărcată, adresă de descărcare şi TT-ul (timpul de tranzit). Timpul de tranzit este calculat la firmele ”bune” la o viteză de 60km/h iar la firmele ”rele” 80-90 km/h. Tu tragi să respecţi acest TT, adică să ajungi la timp la descărcare. În acest timp trebuie să te odihneşti, să mănânci, să alimentezi, să-ţi faci nevoile fiziologice etc. Teoretic TT-ul se prelungeşte când dai de blocaje în trafic sau alte evenimente pe care nu le poţi prevedea. După descărcare cauţi o parcare şi tot teoretic, te poţi pune la somn sau să faci alte activităţi la dispoziţia ta. Laşi tot dacă primeşti o altă comandă. De la încărcare până la semnarea destinatarului pe CMR (documentul de transport), cum că a recepţionat marfă transportată de tine, încărcătura e răspunderea ta exclusivă atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ-valoric. (Foto dreapta - Alex Barbu la volanul camionetei în care a murit)
 
”În practică se întâmplă cu totul altfel: TT-ul este negociat de dispecer cu casele de expediţie în jos. Dacă există două oferte la acelaşi preţ este aleasă ofertă cu TT-ul cel mai scurt. Dacă TT-ul este depăşit, transportatorul este penalizat pe cursa respectivă (bani pe care îi suportă şoferul). Dacă marfă se deteriorează sau se constată lipsă se invocă incident CMR. Aceasta înseamnă penalizări suportate tot de şofer, deşi există asigurări pentru asta. Dacă există comandă ce trebuie încărcată imediat după o descărcare, nu mai contează nimic (odihnă, foame sau alte nevoi ale şoferului). Se merge direct la încărcare. Într-o săptămâna faci 4.000 – 5.000 km. Dacă ai face 1.000 km pe zi ar fi ok, dar faci 2.000 – 2.500 km în 24-30 ore şi pe urmă se întâmplă să stai în parcare alte două zile”, afirmă şoferul.
 
Postare a lui Alex Barbu pe Facebook
 
Potrivit acestuia, viaţa ”pe parcare” e singurul lucru bun şi reconfortant când ai cel puţin un coleg să-ţi ţină de urât, ”mai ai cu cine bea o bere”. ”Chinul intervine când stai pe coclauri unde nu auzi nici pe staţie vorbindu-se româneşte. Stai aşa 2-3 zile, uneori săptămâna încheiată. Bun, ai supravieţuit, ai ajuns acasă. Mergi să faci decontul la firmă iar patronul te ia la 11 metri. Îţi calculează kilometri făcuţi după criterii absurde, îţi pune în cârcă depăşiri de consum la maşină în mod aberant, impunând un consum de maşină descărcată, ce merge cu 80km/h. Îţi trage bani iar. Iar din banii ce credeai că îi iei mai iei poate 75%. Diurna legală de minim 35 euro pe zi este doar pe în lege, în practică nu se pune problema. Eşti plătit cum şi cât vrea angajatorul. Dacă nu îţi convine eşti liber să pleci. Salariul legal nu îl iei”, spune şoferul de comionetă.  

Postare a lui Alex Barbu pe Facebook
 
Acesta mai spune că dacă mergi la ITM să reclami că nu ţi se respectă drepturile, nu eşti băgat în seamă. ”Faci sesizarea şi cu asta rămâi. Tahografele nu se pun pe comionetele de 3,5 tone pentru că nu există obligativitate. Legea însă interzice ca în transportul profesionist de marfă sau persoane, şoferii să conducă mai mult de 9 ore pe zi. Este exact aceeaşi lege că şi la TIR”, afirmă bărbatul. Teoretic, într-o lună un astfel de şofer ar trebui să câştige minim 1.200 de euro. De cele mai multe ori banii sunt mult mai puţini pentru că intervine absurdul impus de patroni.
 
Alex Barbu şi maşina cu care a avut accidentul în Franţa
 
Alex Barbu a murit în noaptea de 5/6 aprilie 2017 pe o şosea din Franţa, în localitatea d’Exideuil sur Vienne, în noaptea de miercuri spre joi, în timp ce conducea o camionetă la ora 3.30 noaptea. Maşina pe care o conducea a lovit un TIR de marfă care venea din sens opus, cele două maşini fiind proiectate într-o casă. Aruncat afară din camionetă, şoferul român a murit pe loc. Celălalt şofer a ajuns la spital în stare gravă. Alex era angajat al firmei Mecsol Galda de Jos, dar efectua o cursă pentru Excelent Auto SRL Aiud. Colegii acestuia susţin că a parcurs 1.950 de kilometri în 20 de ore. Trupul tânărului de 22 de ani va ajunge în România marţi după-amiază. Angajatorul a suportat toate cheltuielile cu privire la repatrierea acestuia şi va suporta şi cheltuielile de înmormântare.
 
”Mai profitaţi mă mult de inocenţa tinerilor, forţându-i să vă care piuliţele fără a avea timp de odihnă?
Cine plăteşte pentru viaţa lui Alex? A murit ca un câine pe asfalt departe de cei dragi, pentru voi ... patroni şi dispeceri lacomi!!! Copiilor nu mai acceptaţi, când vă e somn dormiţi, închideţi telefonul şi dormiţi. M-am săturat să mă întâlnesc cu voi prin parcări, ca mai apoi să aflu că aţi murit între fiare... Odihneşte-te în pace prietene, jur că cineva o să plătească pentru asta”, a scris unul dintre prietenii tânărului decedat, pe Facebook.
 

Citiţi şi:

 

Şoferul din Alba decedat în accident în Franţa ar fi dormit 2 ore în 3 zile. Colegii îl acuză pe dispecerul firmei de transport că nu l-a lăsat să se odihnească VIDEO

 

Românca internată cu „durere toracică“, operată de „infecţie mandibulară“ şi moartă de infarct. Soţul îndurerat cere statului român 1,5 milioane de euro

 

Românul expert în fotografie pentru dentişti, pe care o predă în toată lumea. L-a cunoscut pe stomatologul care i-a reparat dantura celebrului Ronaldinho

 

Aventurile unui ofiţer român care a lucrat pentru NATO şi ONU în Irak şi Afganistan: „Se împuşcau între ei fără probleme“

 

FOTO Maşini luxoase şi „gangsteri“ în stil american pe străzile din Alba Iulia în anii '30. Raliul la care au participat Regele Mihai şi prinţesa Marina Stirbey

 

Paradisul animalelor sălbatice, la câţiva kilometri de Alba Iulia FOTO

 

România lucrului prost făcut. Barajul abandonat într-un paradis natural după o cheltuială de 11 milioane de lei

 

Efectul a 200 de milioane de euro din fonduri europene pentru Alba Iulia: mai multe construcţii, record de creştere a populaţiei, o maşină la doi locuitori

 

Satul necunoscut din Alba transformat în atracţie turistică: are stânci uriaşe, chei şi peşteri

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările