Şeful Căilor Ferate ucrainene, despre cum trebuie să fie mai rapid decât ruşii aflaţi pe urmele sale: „Acest război va fi câştigat de Ucraina”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şeful reţelei feroviare a Ucrainei FOTO JACK GARLAND/BBC
Şeful reţelei feroviare a Ucrainei FOTO JACK GARLAND/BBC

Oleksandr Kamişin, şeful reţelei feroviare a Ucrainei, îşi schimbă constant planurile de călătorie. Nu stă niciodată într-un loc prea mult timp. Nu are niciodată o rutină pe care ruşii să o poată descoperi. „Trebuie să fim mai rapizi decât acei oameni care încearcă să ne urmărească”, spune el reporterului BBC.

Până acum, Kamşin estimează că personalul său a ajutat la mutarea a 2,5 milioane de oameni în siguranţă. Dar operaţiunea vastă a avut un cost. Programele trebuie actualizate constant din cauza atacurilor ruseşti. De când a început invazia lui Vladimir Putin, 33 de angajaţi feroviari au fost ucişi. „Ne lovesc zilnic. Au lovit staţiile. Oamenii noştri îşi riscă viaţa. Sunt bombardaţi. Ei continuă să salveze oameni", spune Kamişin.

Poliţia păzeşte intrarea încăperii în care Oleksandr Kamişin, în vârstă de 37 de ani, studiază împreună cu consilierii săi o harta cu reţeaua feroviară a ţării. O fac printre apeluri telefonice continue.

„Vă mulţumesc pentru sprijin, dar aş avea o cerinţă. Vă rog să mă ajutaţi să construim o reţea de comerţ între Ucraina şi Polonia”, îi spune interlocutorului său. Apoi lămureşte faptul că tocmai a vorbit cu ministrul polonez al infrastructurii.

Un fost contabil şi antreprenor, Kamşin este acum director de operaţiuni de război şi unul dintre cei mai importanţi oameni ai momentului. Este constant pe drumuri - pentru şedinţe cu personalul local sau întâlniri cu oficiali guvernamentali. Totodată, este în contact continuu cu conducerea de la Kiev.

El se ocupă acum nu doar de mutarea refugiaţilor, ci şi de livrarea tonelor de ajutoare în zonele atacate, transportul trupelor în oraşele din prima linie, în timp ce încearcă să menţină şi exporturile a tot ce mai poate produce Ucraina în aceste condiţii de război. Asta după ce blocada rusă a oprit accesul la porturile importante din sudul Ţării.

„În loc să folosim porturile, mergem în vest. Am lansat programe să relocăm producţia din est în vest. În acest fel putem muta oameni, idei, planuri, poate utilaje şi să lansăm noi linii de producţie în vest”.

Cât despre ajutorul de care ar avea nevoie Ucraina din partea Vestului, acesta e de părere că, pe lângă armament şi ajutoare umanitare, NATO ar trebui să impună o zonă de interdicţie aeriană deasupra Ucrainei. Perspectiva nu are prea multe şanse să se împlinească, după cum au subliniat în mai multe rânduri atât NATO, cât şi SUA.

„Acest război va fi câştigat oricum de Ucraina. Acum ce avem nevoie să se întâmple este ca Vestul să închidă cerul”, a spus el.

În apropierea miezului nopţii, Kamşin se urcă într-un tren cu câţiva oameni din echipa sa şi probabil va avea parte de doar câteva ore de odihnă, întrerupte de apeluri.

„Vom continua să reparăm şinele imediat ce se opresc împuşcăturile. Vom continua să menţinem trenurile în funcţiune cât de mult putem. Nu avem alte opţiuni”.

Căile ferate ucrainene au 231.000 de angajaţi. Cu un teritoriu de 603.470 de kilometri pătraţi, Ucraina este a doua ţară ca mărime din Europa.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite