Telenovela Autostrăzii Sibiu-Piteşti. Peste 10 milioane de euro risipite pe studii de fezabilitate şi nicio muşcătură de excavator

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Românii s-au adunat într-un grup de reţeaua Facebook, pe care cer realizarea autostrăzii Sibiu-Piteşti FOTO Facebook
Românii s-au adunat într-un grup de reţeaua Facebook, pe care cer realizarea autostrăzii Sibiu-Piteşti FOTO Facebook

Compania Naţională de Autostrăzi şi rumuri Naţionale din România (CNADNR) a atribuit astăzi asocierii Spea Ingineria Europea - Tecnic Consulting Engineering România un contract de 29 de milioane de lei (6,5 milioane euro), fără TVA, pentru revizuirea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu - Piteşti. În 2008 a mai fost realizat un studiu pentru acelaşi tronson, expirat în 2010, pentru care s-a plătit suma de 2,5 milioane de euro.

„Studiul de fezabilitate ce urmează a fi întocmit va lega actuala variantă de ocolire a municipiului Sibiu cu actuala variantă de ocolire a municipiului Piteşti. Lungimea proiectului este de aproximativ 120 de kilometric“, se arată într-un comunicat al CNADNR.

Contractul, cu o valoare de 8,09 milioane de euro (cu TVA,) are o durată de 17 luni şi implică realizarea de studii de trafic şi privind alternative de traseu, investigaţii de teren, activităţi de proiectare, evaluarea impactului asupra mediului, analiza cost-beneficiu şi modelul financiar, precum şi pregătirea documentaţiei de atribuire pentru viitoarele contracte de lucrări.

Contractul este împărţit în cinci secţiuni. Pentru tronsonul Sibiu - Boiţa (lotul 1) şi Curtea de Argeş - Piteşti (lotul 5), studiul trebuie realizat în maximum cinci luni, iar pentru celelalte secţiuni, perioada de livrare a studiului este de până la 12 luni.

Autostrada Sibiu - Piteşti, una din cele mai aşteptate din România, a figurat în prima variantă a Master Planului de Transport ca viitor drum expres, fiind încadrată ulterior, în urma dezbaterilor publice, ca proiect de autostradă, necesitând o investiţie estimată de 1,67 miliarde de euro.

Începerea lucrărilor la autostrada Sibiu-Piteşti a fost amânată ani la rând. În 2014, CNADNR a prelungit de mai multe ori termenul-limită pentru primirea ofertelor pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Piteşti.

Sibiu-Piteşti este singurul tronson din Autostrada Nădlac-Constanţa care nu are nici măcar un studiu de fezabilitate actualizat, iar acesta a fost solicitat în repetate rânduri de constructorul de automobile de la Mioveni. Şefii Dacia au ameninţat de mai multe ori, voalat, că lipsa unei autostrăzi care să lege Piteştiul de Vest ar putea determina mutarea unei părţi din producţia de autoturisme în alte state. 

Contractul atribuit astăzi de CNADNR prevede actualizarea unui studiu de fezabilitate mai vechi, şi nu realizarea unuia de la zero. Autorităţile au mai cheltuit în 2007-2008 alte 2,5 milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate pentru Sibiu-Piteşti. Studiul, finalizat de IPTANA în toamna lui 2008, a expirat în 2010. 

În 2008, atunci când a fost finalizat studiul de fezabilitate pentru Sibiu-Piteşti, s-a ajuns la un cost maxim de 3,2 miliarde de euro, însă atunci nu existau standardele de cost pe kilometru de autostradă, iar costurile construcţiilor şi marjele de profit ale firmelor erau altele faţă de cele din prezent. 

În 2010, Ministerul Transporturilor a introdus standard de cost pe kilometru de autostradă, care sunt în vigoare şi astăzi. Aceste standard reprezintă plafoanele maxime admise pentru costurile construcţiei de drumuri şi autostrăzi în România şi au fost elaborate chiar de CNADNR, pe baza experienţei accumulate în derularea proiectelor de construcţie de autostrăzi cu fonduri europene (A1 şi A2). Standardele au fost elaborate diferenţiat în funcţie de relief (şes, deal sau munte). 

În octombrie 2008, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Ludovic Orban, anunţa că studiul de fezabilitate pentru Sibiu-Piteşti a fost aprobat şi că, potrivit acestuia, valoarea estimată pentru cei 116 kilometri de autostradă (între timp s-a ajuns la 120 de kilometri) era de 3 miliarde de euro.  Orban spera atunci ca lucrările vor începe în octombrie 2009, după găsirea unui constructor, autostrada urmând să fie gata la finele lui 2012. 

În martie 2012, CNADNR, aflată în subordinea Ministerului Transportului condus la acea vreme de Alexandru Nazare (în Guvernul Ungureanu), a lansat licitaţia pentru actualizarea studiului de fezabilitate realizat în 2008 pentru Autostrada Sibiu-Piteşti. 

Costul contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate se ridica la 61,39 milioane de lei (14 milioane de euro) - valoare maximă estimata de CNADNR. Dacă toate procedurile s-ar fi respectat, la finele anului 2013 noul studiu de fezabilitate ar fi trebuit să fie finalizat, iar licitaţia pentru construcţia tronsonului putea fi lansată în 2014, iar lucrările să înceapă efectiv în 2015. 

Numai că, la câteva luni de la instalarea Guvernului Ponta, licitaţia pentru actualizarea studiului de fezabilitate a fost anulată. Multe luni mai târziu, în decembrie 2013, Dan Şova, ministrul Transporturilor de la acea vreme, justifica anularea licitaţiei prin valoarea prea mare a contractului. Ulterior, tot Şova spunea că Executivul European cere termene noi obligatorii – ba de 36 de luni, ba de 24 de luni. 

Oficialii europeni au precizat pentru HotNews.ro că niciodată nu au solicitat un termen minim pentru realizarea unui studiu de fezabilitate şi au explicat că singura cerinţă este ca acesta să fie făcut temeinic. 

Mai apoi, Şova a revenit cu detalii şi a justificat anularea licitaţiei prin faptul că Bruxellesul au sugerat în vara lui 2012 includerea de noi criteria şi elemente în caietul de sarcini. 

Dan Şova declara, în luna martie a anului trecut, că lucrările de construcţie a autostrăzii Sibiu-Piteşti vor începe la 1 ianuarie 2017. Ulterior, premierul Victor Ponta l-a contrazis, afirmând că, de fapt, construcţia propriu-zisă va începe în 2015, cu tronsonul Piteşti-Curtea de Argeş.

În draftul final al Master Planului General de Transport, prezentat ieri de ministrul Ioan Rus parlamentarilor din comisiile de specialitate, tronsonul Sibiu-Piteşti apare ca autostradă, faţă de drum expres în variant iniţială, cu o lungime de 118 kilometri, costul estimate fiind de 1,675 miliarde de euro. Master Planul nu prezintă un termen pentru începerea sau finalizarea lucrărilor de construcţie pentru Autostrada Sibiu-Piteşti.   

Harta Autostrazi 2015

AUTOSTRAZI 2015

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite