Legea poliţelor RCA, schimbată de frica unei sancţiuni europene. Ce modificări a adus Ministerul Finanţelor

Legea poliţelor RCA, schimbată de frica unei sancţiuni europene. Ce modificări a adus Ministerul Finanţelor

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de lege ​privind modificarea Legii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, mai precis Legea 132/2017, pentru a evita sancţiunile ce i-ar fi aplicate de Comisia Europeană.

În opinia Comisiei Europene măsurile adoptate de România îngrădesc libertatea asigurătorilor de a-şi stabili propriile prime, în special în ceea ce priveşte reflectarea cheltuielilor administrative şi de vânzare în calcularea tarifelor de primă şi prin stabilirea unui plafon pentru tarifele de primă pe care asigurătorii le pot aplica „asiguraţilor cu risc ridicat” care le sunt alocaţi de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
 
O încălcare a prevederilor art. 21 şi art. 181 din Directiva 2009/138/CE (Solvabilitate II) o reprezintă, în opinia Comisiei Europene, şi prevederile articolului 18 alineatul (3) din Legea nr. 132/2017, acestea limitând baza de calcul şi modul de calcul al tarifelor de primă RCA utilizat de către asigurătorii RCA la cele reglementate de către A.S.F. prin legislaţia secundară: „În calculul tarifului de primă, asigurătorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale ASF”, scrie Hotnews.
 
În data de 26 iulie, Comisia Europeană a dat României un termen de 2 luni pentru adoptarea modificărilor.
 
Citeşte şi:
 
 
Cele 5 modificări propuse de MFP:
 
1. Se propun modificări asupra modului de funcţionare a „asiguratului cu risc ridicat”:
 
Întrucât Comisia Europeană consideră că prin actualul mod de funcţionare este îngrădită libertatea de tarifare prin impunerea unei prime calculate şi ofertate de către BAAR şi nu de către asigurătorul RCA, propunerea de modificare a legislaţiei are în vedere eliminarea obligaţiei BAAR de ofertare a primei de asigurare în cazul asiguratului cu risc ridicat.
 
Totodată, se are în vedere instituirea obligaţiilor BAAR de alocare a asiguratului cu risc ridicat conform politicilor şi procedurilor proprii, proceduri interne care stabilesc şi condiţiile de încheiere a asigurării, asumate de către toţi membrii BAAR, precum şi de stabilire a unor reguli de conduită aplicabile membrilor săi inclusiv cu privire la încheierea asigurării RCA în cazul asiguraţilor cu risc ridicat.
 
2. Se propune abrogarea prevederilor ce limitează cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă.
 
3. Se propune eliminarea obligaţiei A.S.F. de reglementare a modului de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienţilor de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă, condiţii în care calculul va avea în vedere respectarea principiilor actuariale general acceptate.
 
4. Se propune abrogarea prevederilor referitoare la posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului având în vedere hotărârea CJUE din Cauza C80/2017 (Fundo de Garantia Automovel vs. Alina Juliana) care stabileşte faptul că obligaţia de asigurare este permanentă pe perioada în care vehiculul este înmatriculat/înregistrat, indiferent dacă există sau nu intenţia proprietarului de a utiliza acest vehicul.
 
5. Se propune punerea în acord a prevederilor din cuprinsul Legii nr. 132/2017 ce reglementează modul de distribuire a contractelor RCA cu prevederile Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, acestea intrând în vigoare ulterior publicării legii RCA. Astfel, se reglementează la art.6 alin.(3), asumarea răspunderii pentru emiterea tuturor contractelor RCA indiferent de canalul de distribuţie utilizat, fie direct sau prin intermediarii de asigurări sau de asigurări auxiliare, definiţi conform Legii 236/2018.
 
Asigurările auto rămân deocamdată dominante pe piaţa românească, cu 57% din total, deşi evoluţiile recente indică o uşoară tendinţă de reducere a dependenţei acestora prin creşterea consistentă a segmentelor de viaţă, sănătate şi locuinţe, susţinea, recent, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Leonardo Badea.
 
"Evoluţiile arată o uşoară tendinţă de reducere a dependenţei pieţei faţă de asigurările auto, prin creşterea consistentă a segmentelor de viaţă, sănătate, locuinţe, etc.
 
De exemplu, asigurările pentru riscuri de incendiu şi calamităţi naturale au avut, de asemenea, o creştere robustă anul acesta (+8,4% pentru clasa A8 de asigurare), în condiţiile în care ca volum sunt pe locul trei în structura pieţei de asigurări generale (după asigurările RCA şi CASCO). Sperăm ca aceste tendinţe să se menţină şi chiar să se amplifice în timp pentru că ele contribuie la sporirea stabilităţii şi eficienţei pieţei prin diversificare. Este adevărat însă că, deocamdată, şi pentru încă cel puţin o bună perioadă de timp, asigurările auto rămân dominante pe piaţa românească (57% din total). În 2019 am observat o creştere semnificativ mai consistentă a clasei A3 (asigurările CASCO, respectiv +11%) prin comparaţie cu clasa A10 (în principal RCA, respectiv +5%)", a precizat Leonardo Badea într-o declaraţie citată de Agerpres.
 
Acesta a subliniat că, deşi ASF nu deţine o statistică "extrem de exactă privind asiguraţii", pentru că o persoană are de regulă mai multe asigurări, există informaţii şi statistici cu privire la evoluţia numărului de contracte de asigurare, pe fiecare clasă, iar acestea indică o creştere în acest an raportată la perioada similară din 2018.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: