Bancherii, despre datele din conturile clienţilor furnizate ANAF: Privesc toate rulajele şi soldurile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

ANAF colectează date despre clienţii bancilor cu privire la beneficiarul real al conturilor bancare şi nu numai, datele fiind stocate într-un registru electronic devenit operaţional la 11 ianuarie a.c.

În legătură cu acest aspect, Asociaţia Română a Băncilor (ARB) a spus că noul registru electronic prin care ANAF colectează date despre conturile companiilor şi persoanelor fizice nu schimbă cu nimic relaţia dintre clienţi şi bănci.

Instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică au obligaţia ca, la solicitarea ANAF, să comunice toate rulajele şi soldurile conturilor deschise la acestea.

„Noua raportare către Registrul Central nu aduce schimbări în relaţia client – bancă. Conform legislaţiei care a transpus directiva europeană, clienţii au avut obligaţia legală de a furniza băncilor datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client, acestea fiind preluate acum în noua formă de raportare către Registrul Central Electronic”, au transmis reprezentanţii ARB, la solicitarea ZF.

Potrivit acestora, băncile raportează deja, în baza obligaţiilor legale, informaţii către ANAF privind situaţia clienţilor care închid sau deschid conturi bancare, beneficiarii reali ai conturilor. Noutatea pe care o aduce Registrul Electronic este că se schimbă complexitatea raportărilor şi se introduc noi entităţi raportoare, cum ar fi emitenţii de monedă electronică.

„Prin operaţionalizarea Registrului Central Electronic s-au introdus cerinţe de raportare suplimentare referitoare la beneficiarul real. Noutatea, în ceea ce priveşte extinderea sferei entităţilor care au obligaţia de a face aceste raportări, constă în includerea instituţiilor de plată şi a instituţiilor emitente de monedă electronică, pe lângă instituţiile de credit care raportau deja.“

De asemenea, pe lângă raportările zilnice pe care băncile le fac către ANAF, autoritatea fiscală poate cere toate rulajele sau soldurile conturilor deschise la bănci, precum şi informaţiile şi documentele pentru aceste operaţiuni.

„Faţă de raportările zilnice, instituţiile de credit, instituţiile de plată şi instituţiile emitente de monedă electronică au obligaţia ca, la solicitarea ANAF, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum şi informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi.“

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a introdus începând de luni un registru electronic în care băncile transmit informaţii legate de conturile clienţilor şi firmelor şi lista persoanelor care au închiriat casete de valori.

egistrul permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care deţin sau controlează conturi de plăţi şi conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului sau casete de valori deţinute la o instituţie de credit de pe teritoriul României.

În Registru se vor menţiona:

a) pentru titularul de cont-client, persoanele care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise şi orice persoană care pretinde că acţionează în numele clientului: numele, însoţit de celelalte date de identificare;

b) pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, însoţit de celelalte date de identificare;

c) pentru contul bancar sau de plăţi: numărul IBAN şi data deschiderii şi închiderii contului;

d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, însoţit de celelalte date de identificare şi durata perioadei de concesionare.

Informaţiile sunt păstrate pentru o perioadă de 10 ani de la încetarea relaţiei de afaceri dintre bănci şi clienţi.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite