Metrorex, deservit cu energie electrică de un nou furnizor de ultimă instanţă: în iulie Electrica, în august Enel Energie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Metrorex este deservit cu energie electrică de un nou furnizor de ultimă instanţă, după ce furnizarea energiei a fost asigurată în luna iulie de Electrica. Potrivit unui anunţ al companiei, în luna augusta energia electrică îi va fi furnizqată de Enel. Energie.

Furnizarea energiei electrice pentru transportul călătorilor cu metroul este asigurată, din 1 august 2022, de către Enel Energie SA, ca Furnizor de Ultimă Instanţă (FUI), a anunţat miercuri Metrorex.

FUI este o modalitate de asigurare a energiei electrice, până la încheierea unui contract de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială.

Tarifele pentru consumul de energie se aplică în conformitate cu prevederile OUG 27/2022, art.1, alin.(1) lit. c.

"Metrorex va continua demersurile legale pentru încheierea unui contract de achiziţie energie electrică printr-o procedură concurenţială", se menţionează în informarea transmisă de Metrorex.

Furnizorii de ultimă instanţă, desemnaţi de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), sunt cei care asigură, conform reglementărilor emise de ANRE, furnizarea energiei electrice clienţilor finali care nu mai au asigurată furnizarea de energie electrică din nicio altă sursă.

"Începând cu data de 01.08.2022, necesarul de energie al Metrorex SA este asigurat de către un Furnizor de Ultimă Instanţă (...)", se arată într-un document oficial al Metrorex, analizat de Profit.ro. Compania încearcă în continuare să încheie un contract concurenţial şi derulează în prezent o procedură de consultare a pieţei în acest scop, vrând să obţină o ofertă cu preţ fix.

Metrorex consumă circa 15.000 MW de curent electric pe lună pentru alimentarea reţelei de tracţiune şi a instalaţiilor de electroalimentare pentru asigurarea activităţii de exploatare a infrastructurii de metrou. Anul trecut, compania a fost nevoită să anuleze 5 proceduri de achiziţie de curent electric (3 licitaţii deschise şi 2 proceduri de negociere fără anunţ prealabil), pentru 4 dintre acestea motivul de anulare fiind nedepunerea de oferte din partea furnizorilor.

În februarie 2022, Metrorex a reuşit să încheie un contract de furnizare pe 3 luni, la preţul de 1.731 lei/MWh cu tot cu TVA, de aproape 4 ori mai mare decât cel din contractul anterior, perfectat în 2020 (457 lei/MWh). 

Sindicatul Metrorex: În august, energia electrică e de aproape 8 ori mai scumpă decât în 2020 

Sindicatului Liber Metrou (USLM) din Metrorex SA.au afirmat miercuri, într-un comunicat, că Metrorex este cel mai mare consumator de energie electrică din Bucureşti şi, cu toate astea, nu beneficiază de un preţ special ţinând cont de caracterul social al transportului public pe care metroul îl prestează.

"Mai grav, faţă de anul 2020 preţul pe care îl plăteşte Metrorex pe MWh a crescut de la 400 de lei la 2.400 de lei începând cu 1 august 2022. Adică aproape de 8 ori. Fără energie electrică roata nu se învârte. Se discută despre trecerea metroului la Primăria Capitalei. Ideea nu e nouă, însă ne întrebăm cu ce bani o să ţină Primăria Generală metroul? O precizare: în Capitala Europeană, Bruxelles, metroul are 3 surse de finanţare: bugetul de stat, bugetul regiunii şi bugetul oraşului Bruxelles. Este şi normal, căci în acest oraş se regăsesc marile instituţii europene, naţionale, iar regiunea Bruxelles este aducătoare de venituri importante în PIB", se mai spune în comunicat.

Reprezentanţii USLM precizează că "datoriile Metrorex sunt datorii generate de activitatea de investiţii dictată de Guvern".

"Activitatea de exploatare nu a generat datorii istorice, iar în această zonă subfinanţarea este cauză majoră a riscurilor, având în vedere că în ultimii 10 ani această activitate a primit între 38% şi 73% din necesarul solicitat anual. Cu toate acestea roata se învârte. Cu toate acestea nu au fost incidente majore în activitate, pentru că noi, salariaţii metroului, am făcut tot ce a fost posibil pentru ca metroul să circule. USLM consideră necesar ca activitatea de transport public de călători, cu specific feroviar să se desfăşoare cu respectarea instrucţiilor de serviciu şi a procedurilor de lucru pentru eliminarea riscurilor şi a pericolelor încetării activităţi şi pentru ca publicul călător sa fie transportat în condiţii de siguranţă şi confort. Pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie de finanţare", susţin sindicaliştii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite