Imobiliarele în pandemie. Ce arată datele online: Interesul pentru case aproape că s-a dublat faţă de cel pentru apartamente

Imobiliarele în pandemie. Ce arată datele online:
Interesul pentru case aproape că s-a dublat faţă de cel pentru apartamente

FOTO Shutterstock

Căutările online de locuinţe au fost cu 40% mai mari în 2020 faţă de ultimii cinci ani, iar interesul pentru case aproape că s-a dublat faţă de cel pentru apartamente, arată specialiştii în căutări online din domeniul imobiliarelor, ei estimând că în viitorul apropiat cererea de case va rămâne cu siguranţă crescută.

Ştiri pe aceeaşi temă

Oamenii au „o nevoie acută de spaţiu în care să se desfăşoare”, arată, într-un interviu, Andrei David, managing director al agenţiei adacity, specializată pe Performance Marketing şi SEO, cu o parte din clienţi din sectorul dezvoltării imobiliare.

Adevărul: Cum s-a manifestat criza sanitară pe piaţa imobiliară în 2020, privind căutările online?

Andrei David: Şi pe piaţa imobiliară, ca în toate industriile, s-a făcut resimţită pandemia. În 2020, vârful căutărilor online pentru apartamente de vânzare a fost în lunile ianuarie şi februarie, înainte de lockdown (starea urgenţă), când contextul era normal şi ne aflam în creştere economică. Panica creată de noul virus a creat perspective economice pesimiste, iar asta s-a văzut şi în media anuală a căutărilor, ea s-a menţinut mai scăzută decât în anii precedenţi. În cazul caselor însă, criza s-a manifestat altfel. Mai precis, căutările online au fost cu 40% mai numeroase în 2020 faţă de media ultimilor 5 ani, boom-ul începând imediat după ridicarea restricţiilor de circulaţie. Datele din Google Trends ne arată şi că interesul pentru case aproape că s-a dublat faţă de cel pentru apartamente. 

Cum s-au schimbat preferinţele românilor în materie de locuinţe, modul de prezentare a unei proprietăţi pentru un client, negocierea?

Românii au arătat un interes crescut în privinţa proiectelor finalizate sau cu termen de finalizare foarte scurt, arătând o dorinţă crescută de a se muta imediat. Cu siguranţă, cei care aveau economii şi planuri îndepărtate de a se muta într-o nouă locuinţă s-au văzut nevoiţi să grăbească procesul după câteva luni în care s-au înghesuit alături de partener şi copii într-un spaţiu care nu le permitea să îşi desfăşoare bine activitatea şi să se şi relaxeze.

Asta s-a văzut în căutările atent calculate. Dacă în anii trecuţi, în general, un număr mare de persoane făceau mai degrabă o prospecţie, revenind pe diverse site-uri şi studiind fotografiile sau randările proiectelor, fără un interes evident de a cumpăra pe termen scurt, anul acesta raportul dintre cei care solicitau informaţii şi cei care făceau şi paşii următori, de la vizionare (la distanţă sau nu) până la negociere şi cumpărare, a fost mai bun.

Şi modul de prezentare al locuinţelor s-a adaptat, ca multe alte servicii, din cauza pandemiei. A fost nevoie de soluţii digitale care să imite experienţa de vizitare a spaţiului. Cum fotografiile nu erau suficiente, am creat pentru clienţii noştri tururi video pe care orice utilizator le putea viziona, iar clienţii interesaţi de mai multe detalii au beneficiat de un astfel de tur video ghidat de un agent de vânzări, care putea da mai multe detalii cu privire la fiecare aspect al construcţiei, finisajelor şi beneficiilor. Mai costisitor, dar de efect pentru posibilii clienţi, au fost tururile 3D. Cu ajutorul lor, utilizatorii puteau interacţiona cu proprietatea din faţa monitorului.

Ce schimbări se menţin în 2021?

În primul rând, estimez că se va menţine crescut interesul  pentru  case şi apartamente cu spaţii generoase de relaxare, terase şi/sau camere luminoase, largi. Având în vedere numărul de cazuri şi perspectivele aduse de răspândirea noilor tulpini ale virusului şi că mai multe corporaţii şi-au anunţat deja angajaţii că munca de acasă va continua în 2021, cererea de case va rămâne cu siguranţă crescută, oamenii având o nevoie acută de spaţiu în care să se desfăşoare: eventual, cu o cameră dedicată exclusiv muncii, un loc generos pentru luat masa, o curte pentru a petrece timp sub cerul liber, iar în cazul familiilor cu copii, şi de o cameră de joacă.

Altă schimbare este legată de aşteptările clienţilor care au crescut în această perioadă. Situaţia ne-a făcut pe toţi să ne reevaluăm locuinţele şi am înţeles ce efecte au compromisurile făcute asupra calităţii vieţii: pereţii subţiri, calitatea slabă a finisajelor, a tâmplăriei, a instalaţiilor termice şi electrice sau lipsa izolării termice, toate iau din confortul de care avem nevoie cu adevărat şi care fac din casă acel acasă în care ne putem simţi bine 24h din 24.

Digitalizarea este, de asemenea, în continuare un trend şi cred că se va menţine şi după ce nevoia de distanţare va scădea. Posibilitatea de a vizita virtual un spaţiu exista şi înainte de pandemie, dar nu fusese îmbrăţişată cu foarte mult entuziasm. Acum că foarte mulţi oameni au descoperit că pot economisi timp folosind aceasta abordare în detrimentul vizionării live a tuturor proiectelor, cred că o vor prefera în faza de research iniţial.

Care este viitorul cumpărării de locuinţe? Se va face 100% online sau oamenii vor avea în continuare nevoie să vadă spaţiul înainte de a lua o decizie?

Şi acum există situaţii în care oamenii cumpără locuinţe fără a vedea spaţiul. Un astfel de exemplu este achiziţionarea când proiectul este într-un stadiu incipient al construcţiei, iar decizia de cumpărare este luată după o analiză atentă a planurilor apartamentelor, detaliilor tehnice ale construcţiei etc.

Chiar dacă mergem în direcţia mutării online a tuturor detaliilor despre locuinţe şi folosim mai mult tururile virtuale, consider că acestea vor veni în completarea întregului proces de căutare şi achiziţie, dar nu vom ajunge prea curând la achiziţii 100% online, fără interacţiune directă cu un reprezentant de vânzări sau o vizionare a locaţiei, a şantierului sau a viitoarei locuinţe. Cred că verificarea împrejurimilor, evaluarea senzaţiei pe care ţi-o dă intrarea într-un imobil, lumina naturală dintr-o cameră, culoarea sau textura parchetului sau a instalaţiilor sanitare, toate acestea dau un sentiment de siguranţă de care mulţi cumpărători încă au nevoie pentru a face o investiţie semnificativă, una care le va schimba viaţa.  Oamenii care îşi doresc o locuinţă, un nou „acasă”, vor avea nevoie să se ataşeze emoţional de proiect şi o vizită îi ajută, în urma ei îşi pot imagina cum va arăta viaţa lor după mutare. Dacă discutăm însă de investitori, aceştia iau decizii bazate în special pe cifre, detalii tehnice şi profitabilitatea investiţiei, nu au nevoie neapărat de vizionarea spaţiului.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările