
Căutările online de locuinţe au fost cu 40% mai mari în 2020 faţă de ultimii cinci ani, iar interesul pentru case aproape că s-a dublat faţă de cel pentru apartamente, arată specialiştii în căutări online din domeniul imobiliarelor, ei estimând că în viitorul apropiat cererea de case va rămâne cu siguranţă crescută.
Oamenii au „o nevoie acută de spaţiu în care
să se desfăşoare”, arată, într-un interviu, Andrei David, managing director al
agenţiei adacity, specializată pe Performance Marketing şi SEO, cu o parte din
clienţi din sectorul dezvoltării imobiliare.
Adevărul:
Cum s-a manifestat criza sanitară pe piaţa imobiliară în 2020, privind
căutările online?
Andrei
David: Şi pe piaţa imobiliară, ca în toate
industriile, s-a făcut resimţită pandemia. În 2020, vârful căutărilor online
pentru apartamente de vânzare a fost în lunile ianuarie şi februarie, înainte
de lockdown (starea urgenţă), când contextul era normal şi ne aflam în creştere
economică. Panica creată de noul virus a creat perspective economice pesimiste,
iar asta s-a văzut şi în media anuală a căutărilor, ea s-a menţinut mai scăzută
decât în anii precedenţi. În cazul caselor însă, criza s-a manifestat altfel.
Mai precis, căutările online au fost cu 40% mai numeroase în 2020 faţă de media
ultimilor 5 ani, boom-ul începând imediat după ridicarea restricţiilor de
circulaţie. Datele din Google Trends ne arată şi că interesul pentru case
aproape că s-a dublat faţă de cel pentru apartamente.
Cum
s-au schimbat preferinţele românilor în materie de locuinţe, modul de
prezentare a unei proprietăţi pentru un client, negocierea?
Românii au arătat un interes crescut în
privinţa proiectelor finalizate sau cu termen de finalizare foarte scurt,
arătând o dorinţă crescută de a se muta imediat. Cu siguranţă, cei care aveau
economii şi planuri îndepărtate de a se muta într-o nouă locuinţă s-au văzut
nevoiţi să grăbească procesul după câteva luni în care s-au înghesuit alături
de partener şi copii într-un spaţiu care nu le permitea să îşi desfăşoare bine
activitatea şi să se şi relaxeze.
Asta s-a văzut în căutările atent calculate. Dacă
în anii trecuţi, în general, un număr mare de persoane făceau mai degrabă o
prospecţie, revenind pe diverse site-uri şi studiind fotografiile sau randările
proiectelor, fără un interes evident de a cumpăra pe termen scurt, anul acesta
raportul dintre cei care solicitau informaţii şi cei care făceau şi paşii
următori, de la vizionare (la distanţă sau nu) până la negociere şi cumpărare,
a fost mai bun.
Şi modul de prezentare al locuinţelor s-a
adaptat, ca multe alte servicii, din cauza pandemiei. A fost nevoie de soluţii
digitale care să imite experienţa de vizitare a spaţiului. Cum fotografiile nu
erau suficiente, am creat pentru clienţii noştri tururi video pe care orice
utilizator le putea viziona, iar clienţii interesaţi de mai multe detalii au
beneficiat de un astfel de tur video ghidat de un agent de vânzări, care putea
da mai multe detalii cu privire la fiecare aspect al construcţiei, finisajelor
şi beneficiilor. Mai costisitor, dar de efect pentru posibilii clienţi, au fost
tururile 3D. Cu ajutorul lor, utilizatorii puteau interacţiona cu proprietatea
din faţa monitorului.
Ce
schimbări se menţin în 2021?
În primul rând, estimez că se va menţine
crescut interesul pentru case şi apartamente cu spaţii generoase de
relaxare, terase şi/sau camere luminoase, largi. Având în vedere numărul de
cazuri şi perspectivele aduse de răspândirea noilor tulpini ale virusului şi că
mai multe corporaţii şi-au anunţat deja angajaţii că munca de acasă va continua
în 2021, cererea de case va rămâne cu siguranţă crescută, oamenii având o
nevoie acută de spaţiu în care să se desfăşoare: eventual, cu o cameră dedicată
exclusiv muncii, un loc generos pentru luat masa, o curte pentru a petrece timp
sub cerul liber, iar în cazul familiilor cu copii, şi de o cameră de joacă.
Altă schimbare este
legată de aşteptările clienţilor care au crescut în această perioadă. Situaţia
ne-a făcut pe toţi să ne reevaluăm locuinţele şi am înţeles ce efecte au
compromisurile făcute asupra calităţii vieţii: pereţii subţiri, calitatea slabă
a finisajelor, a tâmplăriei, a instalaţiilor termice şi electrice sau lipsa
izolării termice, toate iau din confortul de care avem nevoie cu adevărat şi
care fac din casă acel acasă în care ne putem simţi bine 24h din 24.
Digitalizarea
este, de asemenea, în continuare un trend şi cred că se va menţine şi după ce
nevoia de distanţare va scădea. Posibilitatea de a vizita virtual un spaţiu
exista şi înainte de pandemie, dar nu fusese îmbrăţişată cu foarte mult
entuziasm. Acum că foarte mulţi oameni au descoperit că pot economisi timp
folosind aceasta abordare în detrimentul vizionării live a tuturor proiectelor,
cred că o vor prefera în faza de research iniţial.
Care
este viitorul cumpărării de locuinţe? Se va face 100% online sau oamenii vor
avea în continuare nevoie să vadă spaţiul înainte de a lua o decizie?
Şi acum există situaţii în care oamenii
cumpără locuinţe fără a vedea spaţiul. Un astfel de exemplu este achiziţionarea
când proiectul este într-un stadiu incipient al construcţiei, iar decizia de
cumpărare este luată după o analiză atentă a planurilor apartamentelor,
detaliilor tehnice ale construcţiei etc.
Chiar dacă mergem în direcţia mutării online a
tuturor detaliilor despre locuinţe şi folosim mai mult tururile virtuale,
consider că acestea vor veni în completarea întregului proces de căutare şi
achiziţie, dar nu vom ajunge prea curând la achiziţii 100% online, fără
interacţiune directă cu un reprezentant de vânzări sau o vizionare a locaţiei,
a şantierului sau a viitoarei locuinţe. Cred că verificarea împrejurimilor,
evaluarea senzaţiei pe care ţi-o dă intrarea într-un imobil, lumina naturală
dintr-o cameră, culoarea sau textura parchetului sau a instalaţiilor sanitare,
toate acestea dau un sentiment de siguranţă de care mulţi cumpărători încă au
nevoie pentru a face o investiţie semnificativă, una care le va schimba
viaţa. Oamenii care îşi doresc o
locuinţă, un nou „acasă”, vor avea nevoie să se ataşeze emoţional de proiect şi
o vizită îi ajută, în urma ei îşi pot imagina cum va arăta viaţa lor după
mutare. Dacă discutăm însă de investitori, aceştia iau decizii bazate în
special pe cifre, detalii tehnice şi profitabilitatea investiţiei, nu au nevoie
neapărat de vizionarea spaţiului.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: