Criza de şoferi din Marea Britanie, soluţia pentru transportatorii români. Cum sunt atraşi de autorităţile de la Londra

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea
FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea

Pentru acoperirea deficitului de şoferi de camion, autorităţile de la Londra au anunţat, sâmbătă, că un număr de 5.000 de şoferi de camion de mare tonaj vor putea veni în Marea Britanie pe baza unor vize temporare, valabile pe o perioadă de trei luni, din octombrie până în decembrie.

„Oferta britanicilor este atractivă", spune Nicolae, care deţine trei camioane şi a cărui afacere ar putea fi afectată de o taxă aplicată pe diurna şoferilor în România, transmite Reuters, preluat de Agerpres

„Pentru mine, taxarea diurnei înseamnă faliment pentru că profiturile din activitatea de transport sunt destul de modeste. Marea Britanie este o opţiune...câştigurile sunt mult mai mari acolo", spune transportatorul român.

Potrivit sursei citate, miercuri, aproximativ 100 de şoferi şi-au parcat camioanele în Piaţa Victoriei din Bucureşti, în faţa Guvernului, pentru a protesta faţă de taxarea diurnei şi faţă de creşterea preţurilor la poliţele obligatorii de asigurare.

La începutul acestui an, ANAF a decis să clasifice diurna şoferilor drept venit impozitabil şi de asemenea să taxeze retroactiv firmele de transport pentru diurnele din ultimii cinci ani.

Secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu, spune că un şofer ar putea ajunge să plătească, în medie, 9.000 de euro sub formă de taxe retroactive.

Marţi seara, PNL a prezentat un proiect de lege privind anularea plăţii retroactive a taxelor, însă măsura ar putea fi blocată în Legislativul fragmentat.

În aceste condiţii, şi alţi şoferi, inclusiv unii care se apropie de pensionare, susţin că salariile mai mari oferite în Marea Britanie sunt tentante. Potrivit Reuters, Marea Britanie are nevoie urgent de circa 100.000 de şoferi de camion, rezultat al unei combinaţii de factori precum şoferii care au părăsit industria, Brexit şi pandemie, o criză care a provocat haos de-a lungul lanţurilor de aprovizionare şi cozi la benzinării.

Ieşirea din UE a Marii Britanii a însemnat pierderea unui uriaş rezervor de mână de lucru. Peste 50.000 de emigranţi au plecat din Marea Britanie în al doilea semestru al anului trecut, potrivit unor estimări guvernamentale, iar analiştii se aşteaptă la un număr şi mai mare în acest an. Firmele din industria alimentară şi companiile de logistică au avertizat în repetate rânduri că le lipsesc aproximativ 100.000 de şoferi de camion.

„Am un prieten mai tânăr care vrea să lucreze ca şofer de camion în Anglia...finalizarea tuturor actelor durează aproximativ o lună. Salariul este foarte tentant acolo. Mai aştept să văd cum vor evolua lucrurile. Mă gândesc şi la faptul că un salariu de 1.000 de lire sterline pe săptămână în Marea Britanie sunt bani frumoşi", spune Gabriel Bazga, un şofer de camion în vârstă de 61 de ani. 

Câteva zeci de camioane aparţinând a trei asociaţii patronale ale transportatorilor rutieri au fost parcate, miercuri dimineaţă, în Piaţa Victoriei, în cadrul unui miting de protest al transportatorilor faţă de politica Guvernului de impozitare a diurnei şoferilor de transport de marfă, dar şi faţă de preţurile asigurărilor obligatorii auto şi de carantinarea şoferilor.

Întrebat despre acest lucru, premierul Florin Cîţu a transmis, la finalul şedinţei de Guvern: „O echipă a discutat cu ei. Sunt mai multe lucruri pe care le-am discutat cu transportatorii. O mare parte dintre lucrurile pe care le revendicau au fost rezolvate şi se rezolvă în Parlamentul României astăzi. 

În ceea ce priveşte carantinarea, decizia nu este la Guvern, este la specialişti. Eu aşa am lucrat de fiecare dată. Dacă specialiştii recomandă că asta trebuie să fie pentru cei care vin din ţările din zonă roşie, aceasta va fi soluţia. Dacă sunt vaccinaţi nu cred că sunt în carantină; dacă nu sunt vaccinaţi, vom vedem dacă se poate pe baza unui test să nu stea în carantină. 

Din punctul meu de vedere, eu vreau ca lucrurile să rămână deschise pentru cei care un certificat verde, ceea ce înseamnă vaccinare, trecut prin boală sau testare. Dacă acest lucru se acceptă, nu ar trebui să fie nicio problemă. Dar nu putem să avem nici o altă variantă, doar să mergem pe încredere nu se poate, mai ales în această situaţie.”

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite