Afacere cu firma de curăţenie. Ce capital este necesar la înfiinţare şi ce tarife se practică pe piaţa de cleaning

0
Publicat:
Ultima actualizare:

S-ar putea crede că o firmă de curăţenie este un business simplu, având în vedere că toată lumea ştie să facă curat, dar lucrurile sunt puţin mai complicate decât apar la prima vedere. Vă prezentăm câteva ponturi pentru a reuşi într-o afacere cu firma de curăţenie.

Cererea pentru serviciile de curăţenie este garantată şi în continuă creştere şi, cel mai important, un client odată servit poate reveni cu noi şi noi comenzi. Iar dacă un client este mulţumit, acesta poate acţiona ca un agent de promovare.

Andreea Matei, business development manager la compania Prologicfm, ne arată câteva amănunte interesante din acest domeniu.

Afacere cu firma de curăţenie. Ce dotări sunt necesare la început

În faza de start-up, în cazul în care nu există deja contracte compelxe, trusa minimă trebuie să conţină:
 •      Ergodisc profesional, dotat cu perie de mochetă, perie de pardoseală dură, precum şi cele 3 paduri specifice pentru diferitele nivele de duritate ale pardoselii;
 •      Aspirator injecţie-extracţie, pentru spălarea mochetelor;
 •      Aspirator profesional de lichide;
 •      Aspirator de praf;
 •      Trusă pentru spălarea de geamuri;
•      Scară de minimum 4 m;
 •      Consumabile (lavete, mopuri, bureţi industriali, mănuşi etc.);
 •      Găleţi specifice, cărucioare multifuncţionale etc.

Afacere cu firma de curăţenie. Capitalul de pornire: cel puţin 5.000 de euro

Ce capital de pornire ar fi necesar pentru o firmă de curăţenie?

Andreea Matei estimează un minimum de 5.000 de euro pentru utilajele enumerate mai sus. Da şi „cu titlu obligatoriu, o maşină cu minim 5 locuri şi spaţiu depozitare în portbagaj (spre exemplu, un Logan MCV), ceea ce ar adăuga încă  aproximativ12.000 de euro“.

„Sau se poate alege varianta cu o maşină închiriată, care înseamnă un cost lunar în plus de 450 de euro“.

Afacere cu firma de curăţenie. Tarife

Referitor la tarife, sunt două tabere: cei care ofertează per metru pătrat şi cei care ofertează per proiect, în funcţie de numărul de ore şi numărul operatorilor, deci preţ/operator/oră.

Iată câteva exemple concrete:
** Pentru curăţenia zilnică, de mentenanţă, valorile se încadrează în intervalul 3,5 lei/mp - 6,7 lei/ mp. Există şi tarife mai mici, dar - având în vedere costurile ce trebuie acoperite - valorile respective ar putea fi considerate ca fiind evazioniste. Tarifele de mai sus sunt valabile, pentru toate zonele de office, home, spaţii comerciale.
** Pentru diferite industrii cu specific (industria alimentară, industria mecanică, industria de prelucrare a ţiţeiului-rafinării, industria farmaceutică etc.), tarifele de mai sus pot suferi majorări între 10%-40%.
** Pentru curăţenia post-contructor (după amenajări, zugrăveli etc.), tarifele se încadrează între 4 şi 9 lei/mp.
** Pentru curăţenii generale - 3lei/mp -7 lei/mp.

Cum se formează tarifele
„În ceea ce priveşte construcţia preţului, se iau în calcul salariile previzionate pe durata contractului, precum şi taxele aferente, numărul de operatori şi orele necesare îndeplinirii obligaţiilor contractuale, costul soluţiilor de curăţenie, amortizarea utilajelor, costul materialelor consumabile, trusa minimă necesară desfăşurării curăţeniei pentru un operator de curăţenie , costul supervizării, indicele de inflaţie, costul personalului  TESA, costul call center (după caz), la care se adaugă adaosul comercial“, a mai explicat reprezentantul Prologicfm.

Afacere cu firma de curăţenie. Ce autorizări sunt necesare

De regulă nu sunt necesare autorizaţii speciale pt firma de curăţenie, însă în cazul în care se lucrează în medii speciale (cum ar fi alimentar sau pharma) unde mediul de lucru trebuie să fie septic sau între anumiţi paramentri ceruţi de domeniul respectiv, este  necesar ca soluţiile utilizate să aibă anumite aprobări ale instituţiilor avizate.

Şi, desigur, personalul angajat la astfel de lucrări să fie controlat medical mai des, dar şi mai riguros din punctul de vedere al sănătăţii.

Afacere cu firma de curăţenie. Cât de mare trebuie să fie echipa

Echipa se dimensionează în funcţie de contractele existente, precum şi cele care apar pe parcurs.

„În principiu, dacă firma începe să funcţioneze pe curăţenii generale şi curăţenii post-constructor, atunci trebuiesc luaţi în calcul minimum 2-4 angajaţi încă de la început.
În cazul în care există contracte de curăţenie zilnică , echipa se dimensionează în funcţie de acestea.
Ulterior dezvoltării, putem merge pe o piramidă a structurii organizatorice cât mai plată, cu personalul dimensionat pe două schimburi. Directori ar trebui să fie cât mai puţini“, a mai spus Andreea Matei.

Afacere cu firma de curăţenie. Marje de profit

Marja actuală de profit este de 10%, iar în 2007 înainte de criză era undeva la 20%-25%, estimează managerul Prologicfm.

Din păcate, datorită unor motive obiective, cum ar fi concurenţa neloială, marja de profit poate scădea de multe ori la 4%-5%.

Se acceptă de regulă şi această marjă extrem de mică, pentru a rămâne în piaţă şi cu speranţa că pe viitor lucrurile se vor reglementa şi toţi jucătorii din piaţă vor învăţa cum să calculeze cât mai corect preţul de cost şi vor oferta mergând pe principii sănătoase ale concurenţei.

Afacere cu firma de curăţenie. Avantaje şi dezavantaje

În acest moment, oportunitatea pe segmentul acesta există şi merită a fi explorata de oameni cu know how în domeniu, iar aici ajungem la primul dezavantaj: oamenii nu prea au know how de ambele părţi - atat prestatorii, cât şi beneficiarii.

Evident că lucrurile sunt în schimbare, având în vedere că există organizaţii în domeniu care susţin educarea prin şcolarizarea personalului la nivel de conducere.

Cu siguranţă că ar fi de dorit să apară şi şcolarizarea obligatorie a operatorilor de curăţenie, pentru a face astfel diferenţa între prestatori.

Provocări sunt zilnice, iar firma de curăţenie poate constitui o bază de plecare către firma de facility management, care presupune adăugarea de noi servicii precum serviciile tehnice, dezinsecţie-deratizare-dezinfecţie, office suport, serviciile de îngrijire  plante, wash room & dust control, servicii administrative, servicii de protocol, land scaping, mentenanţă alei & parcări, transport, relocări, amenajări interioare, managementul locaţiei, spălare autoturisme, serviciul rufe murdare, curăţenii generale, amenajări interioare etc.

Astfel că „afacerea cu firma de curăţenie poate fi doar începutul“, concluzionează managerul companiei citate.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite