Am mai spus-o şi scris-o şi cu alte ocazii. Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea dispune de o foarte bună echipă artistică formată preponderent din actori tineri. Până la a vorbi despre existenţa unei trupe mai e nevoie de câte ceva. Tineri recrutaţi cu predilecţie dintre absolvenţii Facultăţii de Teatru şi Televiziune a Universităţii „Babeş-Bolyai”.
Aproape că s-ar putea spune că avem
de-a face la Râmnicu Vâlcea cu un nou „teatru al tineretului”. Ceea ce e foarte
bine. Dar, în pofida faptului că nu este o instituţie de spectacole chiar
foarte nouă, că are deja câţiva ani de existenţă care nu au trecut neobservaţi,
fiind marcaţi de multe premii la festivaluri naţionale şi numeroase
nominalizări la categoria „debut” a premiilor UNITER, Teatrul „Anton Pann” are şi
o problemă. Care nu îi este specifică numai lui. Dimpotrivă. Se confruntă cu ea şi colective
teatrale cu un plus de tradiţie. Aceea a cvasi-absenţei actorilor „de vârstă”.
De unde o anume limitare a opţiunilor repertoriale. În consecinţă, trebuie
căutate şi montate cu predilecţie „piese cu tineri şi despre tineri”. Care, e
foarte adevărat, nu corespund numai componenţei actuale a trupei, ci şi aşteptărilor
spectatorilor şi ei preponderent tineri.
Iată, cred,
unul dintre motivele pentru care, reinvitat să monteze la respectivul Teatru,
după succesul reprezentat de spectacolul O
poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii, spectacol care, în reprezentaţia
văzută cu ocazia Teen-Fest-ului
bucureştean mi s-a părut încă şi mai bun decât atunci când l-am văzut prima
dată la el acasă, regizorul Vlad Massaci a optat pentru piesa Stags & Hens a lui Willy Russel.
Scrisă în 1978, adică la vreo zece ani de la începutul revoluţiei sexuale din
Occident, la un deceniu după celebrul şi azi atât de controversatul şi
criticatul Mai ’68 din Franţa. Ecranizată în 1990 în filmul Dancin’ thru The Dark. O piesă care s-a
mai jucat la noi. Prin 2011, de pildă, scrierea a avut parte de un spectacol
mai degrabă studenţesc găzduit de Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu. Vlad Massaci
a simţit nevoia unei noi traduceri, realizată de el însuşi în colaborare cu
Cristi Juncu. Dar şi nevoia unor mici operaţiuni de cosmetizare, a unor
liftinguri discrete căci ceea ce părea revoluţionar şi scandalos în modul în
care se comportau şi vorbeau tinerii la finele deceniului opt al secolului
trecut ar arăta, cred, teribil de convenţional şi de plicticos tinerilor din
zilele noastre. Care sunt ori vor să pară mai non-conformişti. Pe acest a vrea să pară mizând, de altfel, destul
de mult şi piesa, dar mai cu seamă spectacolul.
În care e vorba despre o dublă
petrecere a burlacilor. De fapt, a burlacilor şi a burlăciţelor.
Linda şi
Dave urmează să se căsătorească, aşa că îşi îngăduie o „ultimă zi de
libertate”, în compania prietenelor, respectiv a prietenilor. Dacă Dave,
interpretat de Ciprian Nicula, puternic „magnetizat”, habar nu are de ceea ce
se întâmplă, rămânând în consecinţă indiferent şi „mangă” până şi la
reîntâlnirea cu Billy (Andrei Cătălin), „pretenar” din liceu devenit vedetă
rock încălţată cu cizme de damă, mitizat pentru câteva zeci de minute de Kav
(Vlad Bîrzanu), parţial şi de Robbie
(Andrei Brădean), demitizat drastic de durul Eddy (Olimpiu Blaj) ca şi la
„curajul deşteptat” al lui Peter (Tavi Costin), cu totul altfel stau lucrurile
în tabăra fetelor. Acolo unde viitoarea „femeie la casa ei” Linda (Szász Réka)
e cea mai rezervată. Având nevoie de stimulente în a face ultimele nebunii din
viaţa ei din partea prietenelor. Bernadette (Mădălina Ciotea), Frances (Ama Şuşca),
Maureen (Iulia Antonie), Carol (Simona Arsu). Care şi ele se înmoaie brusc la
gândul că vor putea da ochii cu „tabăra băieţilor” care- ghinion!- au ales
acelaşi club pentru a se destrăbăla. În faţa iminenţei întâlnirii praful şi
pulberea se alege de curajul fetelor. Până şi de curajul celei mai
non-conformiste dintre ele, Bernadette. Destul de rezervată e Linda şi cu
ocazia reîntâlnirii cu Billy, fostul ei iubit din adolescenţă. Asta cu toate că
un pic de emoţie, dar şi un dram de ezitare totuşi o încearcă. Rezerva asta nu ştiu
dacă nu vine cumva mai mult dinspre interpretă, decât dinspre personaj. Tare mă
tem că da.
Toate secvenţele
spectacolului se petrec la toaletă. În mai toate se vorbeşte ceva „mai
decoltat”. Şi cam prea tare şi uniform. De unde revolta unor critici un pic mai
pudibonzi care au amendat drastic spectacolul. În orice caz, mai dur decât era
cazul. Critici care, chitiţi să se revolte, nu au băgat de seamă că atât piesa,
cât şi spectacolul sunt gândite pe modelul „lumii pe dos”, o lume îngăduită ca
atare preţ de o zi. După care totul revine la normal. La un normal care, la
urma urmei, este specific şi montării.
Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu
Vâlcea- FEMEI/BĂRBAŢI (STAGS AND HENS) de Willy Russel; Traducerea: Cristi
Juncu şi Vlad Massaci; Regia: Vlad Massaci; Scenografia şi light design: Andu
Dumitrescu; Cu: Mădălina Ciotea, Szász Réka, Ama Şuşca, Iulia Antonie, Simona
Arsu, Vlad Bîrzanu, Andrei Brădean, Olimpiu Blaj, Ciprian Nicula, Tavi Costin,
Andrei Cătălin şi Vasile Marinoiu; Data reprezentaţiei: 30 octombrie 2015