Articol publicat pe blogul Despre Opera.

Ministerul Culturii are o tradiţie bine stabilită în a fi o monedă de schimb, ceea ce a provocat de multe ori numiri hilare: instalatori care pretindeau că ştiu istorie din discuţiile cu unchiul profesor, tenori sindicalişti, personaje cu trecut scandalos, rapsozi de muzică populară. Pe scurt, un evantai pitoresc  de oameni nepotriviţi la locul nepotrivit.

De data asta, mă aşteptam la ceva mai mult. Mai ales din partea USR, un partid care se revendică din lupta eroică pentru patrimoniul istoric arhitectural al Bucureştiului. Şi care o propune pe dna Iulia Popovici ca secretar de stat pentru artele spectacolului. A rămas USR fără membri interesaţi de patrimoniu? Se pare că da, pentru că dna Popovici nu este membră de partid, ci independentă. Mai mult, afinităţile sale politice asumate sunt de stânga, în timp ce USR, după multe dezbateri, s-a declarat de dreapta, fără echivoc. Nu-i bai, asta să fie problema. Putem să ignorăm şi luările de poziţie ale dnei Popovici în diverse scandaluri din trecut, toate din perspectivă sindicală, deşi nu sunt de bun augur acum, când va avea de construit politici şi de administrat bugete, cu obiectivul de a creşte totuşi nivelul calităţii din sectorul culturii instituţionalizate.

În fine, ca să n-o lungim prea mult, distinsa doamnă a fost confirmată oficial şi, înainte de orice, şi-a adus şi doi consilieri. Doi domni care se ocupă de muzica blues, pentru că dna secretar de stat recunoaşte cu adorabilă candoare că este o „afoană care nu ştie propriu-zis muzică“, în schimb expertiza reală ar avea-o „în sectorul independent din teatru şi dans”. Secretarii de stat au dreptul să-şi aducă patru consilieri. Cum artele spectacolului înseamnă teatru, muzică şi dans, presupun că aceşti „blues brothers” plus expertiza şefului lor acoperă toate cerinţele. Mă întreb ce specializări vor avea următorii doi consilieri, dacă vor exista, căci de muzică sigur nu vor fi.

Ca să înţelegem ce urmează în sectorul artelor spectacolului în următoarea perioadă, o privire rapidă pe câteva cifre oficiale nu poate fi decât un motiv de îngrijorare.

Anul trecut, ministerul culturii a alocat instituţiilor subordonate subvenţii în valoare de cca 127 milioane euro (mai exact, 616, 863 milioane lei). Felia care revine instituţiilor de spectacolul (adică teatre, orchestre, opere, coruri şi dans) este de 93 de milioane de euro, adică 73% din totalul subvenţiilor. Mai departe, din banii alocaţi spectacolului, 64 de milioane euro, sunt daţi pentru operă şi muzică clasică (teatre lirice, filarmonici, orchestre simfonice – am exclus de aici Centrul Naţional al Dansului şi noul festival „Cântarea României”, camuflat sub numele de Teatrul Muzical „Ambasadorii”). Toată muzica asta nu are nici o legătură cu blues-ul şi totuşi ne costă jumătate din totalul subvenţiilor alocate de minister. Încă o dată: 50% din banii cu care ministerul sprijină toate instituţiile subordonate sunt pentru muzică clasică şi operă. Ei bine, jumătatea asta revine spre administrare, iluminare şi direcţie vizionară acestei echipe, formată din dna „afoană” şi „completarea ideală”.

Eu nu cred că-i bine.

Update:

András István Demeter este noul secretar de stat care va coordona teatrele şi instituţiile muzicale subordonate. Se pare că m-am grăbit, atribuindu-i dnei Iulia Popovici responsabilităţi guvernamentale atât de extinse. E mai rău: secretarul de stat propus de USR nu se ocupă de nimic, conform descrierii de pe website-ul ministerului. Cu toate astea are deja doi consilieri.