Primul raliu din Banat, din mai 1930, câştigat cu viteza de 80 kilometri pe oră. Întrecerea dominată de Prinţul Nicolae s-a încheiat tragic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maşina prinţului Nicolae FOTO Colecţia Vlad Capotescu

Primul concurs internaţional automobilistic din Banat s-a desfăşurat în 20 mai 1930, iar la o zi după, în 21 mai, la Timişoara s-a desfăşurat primului concurs de eleganţă auto din România.

Despre primul concurs automobilistic din Banat au scris ziarele interbelice. Vestul anunţa "primul concurs internaţional de automobile în Banat", care a avut loc la Timişoara, în perioada 19-20 mai 1930. 

Prima etapă s-a desfăşurat lângă Chişoda şi era vorba de o probă de viteză în urma căreia „misiunea tehnică va stabili vitezele maşinei”, aflăm din Vestul. 

În dimineaţa zilei următoare, concurenţii au plecat spre locul de start care era la ieşirea din Timişoara, iar traseul de nouă kilometri cuprindea şoseaua care duce în comuna Şag. 

“Am descoperit acest eveniment cu ocazia studierii ziarelor din 1930-1937, de la Arhivele Naţionale şi Biblioteca Judeţeană Timiş, pentru cartea mea. Atunci am găsit articole din ziarul Vestul despre acest eveniment. Concursul a fost organizat de către Automobil Club Regal Român – filiala Banat-Crişana, a cărui preşedinte era rectorul Universităţii Politehnica, doctorul Vâlcovici, împreună cu ministrul Banatului, Sever Bocu”, a declarat Vlad Capotescu, cel care a şi publicat povestea în cartea sa Automobile în Timişoara interbelică.

Prinţul Nicolae a fost cel mai rapid

La competiţia din 1930 a luat parte şi Alteţa Regală Principele Nicolae (al doilea fiu al regelui Ferdinand I şi al reginei Maria, fratele mai mic al lui Carol al II-lea, unchi al Regelui Mihai I al României). Pe lângă Principe, ziarul Vestul i-a enumerat şi pe ceilalţi participanţi: „d-nii Gh.Ghica, Eug.Crişan, Silviu Cioban, dr.Andrei Szana, dr.Simion Nestor, Ing.Fischer, Ing. Hladik şi d-nele Greta Juchhoff, Elisabeta Nadai şi Emilia Gabor”.

Concurenţii pilotau maşini ale mărcilor Chevrolet, Buick, Oakland, Nash, Willis Knigt, Nakh sau Mercedes.

“Prinţul Nicolae a participat la competiţie cu o maşină românească. A folosit un şasiu de Ford pe care a construit o caroserie din aluminiu. Concursul s-a desfăşurat pe triunghiul Şagului, cum se numea atunci, era practic intersecţia dinspre Timişoara spre Şag şi spre Parţa. Pe traseu s-au amenajat mai multe tribune dintre care şi una oficială unde au luat loc printre alţii Sever Bocu, ministrul Banatului, generalul Constantinescu, Valeriu Boleanţu, prefectul judeţului şi Coriolan Băran, primarul Timişoarei”, a mai povestit Vlad Capotescu.

Prinţul Nicolae în echipament de pilot FOTO colecţia Vlad Capotescu
 

Concursul de viteză a fost câştigat de prinţul Nicolae care a fost cronometrat conducând cu 80 de kilometri pe oră, care l-a depăşit pe prinţul Ghica.

Prinţul Nicolae la volanul maşinii de concurs FOTO Vestul/colecţia Vlad Capotescu
 

Un pilot a murit

Concursul de la Timişoara avea să se încheie şi cu o tragedie. O maşină din concurs s-a răsturnat, iar pilotul a decedat. Maşina, un Ford, ar fi trebui să fie pilotată de inginerul Mihaly Fischer, dar pentru că nu s-a simţit bine a căutat un pilot care să-i conducă maşina. A găsit până la urmă un şofer la reprezenţa Ford, în perisoana lui Alexandru Hegedus, care a şi murit în accident.

“Între posturile de telefon 1 şi 2, maşina ing. Fischer a fost observată luând direcţia către şanţ. După puţin timp în plină viteză s-a rostogolit. Nenorocitul şofer şi-a găsit sfârşitul, iar ing. Fischer s-a ales cu o rană uşoară”, mai scria Vestul din 1930.

Maşina Ford care s-a răsturnat FOTO Temesvari Hirlap/colecţia Vlad Capotescu
 

Primul concurs de eleganţă din România 

În 20 mai s-a desfăşurat şi un concurs „de eleganţă şi confort, la care au participat şi concurenţii cari nu au luat parte la clasamentul general”. 

“La o zi după cursă, pe 21 mai, s-a organizat acel concurs de eleganţă. Am descoperit că este vorba de primul concurs de eleganţă din România, cu patru ani înaintea celei de la Sinaia, care până reprezenta o premieră”, a mai spus Capotescu.

În amintirea concursului din 1933, Vlad Capotescu, fost preşedinte al Retromobil – filiala Timişoara, a organizat week-end-ul trecut o paradă cu maşini de epocă. Memorialul Timişoara 1930 a fost dedicat exclusiv maşinilor fabricate până în 1945, precum şi modelelor antebelice a căror producţie a continuat în perioada 1947-1957.
 

FOTOGRAFII DE ŞTEFAN BOTH

Vă mai recomandăm să citiţi:

De la „Meta lungă“ la primul meci de fotbal. Timişoara, oraşul care a deschis porţile sportului european în România


Maşini de sute de mii de euro, într-o paradă inedită la Timişoara. Un Bentley din 1933 valorează jumătate de milion de euro FOTO VIDEO

Fotografii neştiute din Timişoara anilor '40. Ofiţeri nazişti fericiţi să se afişeze cu proprietarul unei maşini Dodge superbe

FOTO Maşinile timişorenilor în perioada interbelică: „Preferau modelele făcute în Europa: Mercedes, Ford, Opel sau Fiat. Circulau şi zece Rolls-Royce-uri“
 

FOTO Maşinile fabricate în vestul României: Marta, prima de pe teritorul ţării, Malaxa, cea „furată“ de sovietici, şi „Lăstunul“ visat de Ceauşescu


O maşină de legendă din America – din filmele cu Clint Eastwood, Robert Redford sau Kim Basinger, pe străzile din Timişoara

Mai multe pentru tine:
Mihai Bendeac, destăinuiri despre viața amoroasă. De câți ani nu a mai ieșit actorul la o întâlnire romantică: „Îmi place foarte mult să fiu singur”
Un tablou de Rubens, dispărut timp de peste 400 de ani, descoperit la Paris
Transformarea soției lui Lucian Viziru, după ce a fost criticată că arată ca o femeie de 60 de ani. Apariția îndrăzneață a Emei l-a eclipsat pe actor
Jurnalistul Charlie Ottley a dezvăluit ce apreciază la țara noastră: „Unul dintre principalele puncte forte”. Ce expresii românești îl amuză
Turist român, prins în infernul din Antalya: „Hotel de sute de milioane de euro, de cinci stele, fără hidranți. Sunt praf turcii la protecție”
Descinderi DIICOT la Motru: tânăr de 30 de ani, prins cu saci de cannabis și plantație în serele părinților din Samarinești
Estonia a publicat o hartă cu traiectoria de zbor a avioanelor de vânătoare rusești. Piloții ruși au ignorat semnalele avioanelor NATO
Cât au plătit Anca Țurcașiu și iubitul ei, Călin, pentru o săptămână de vis în Grecia: „Am învățat să călătorim «light»”. Actrița a împărtășit secretul vacanțelor accesibile
Fermecată de Kate Middleton, Melania Trump a avut o atitudine flagrant diferită față de Regina Camilla
Cât costă cazarea în perioada sărbătorilor de iarnă la hotelul Simonei Halep din Poiana Brașov? Gică Hagi vă așteaptă la Mamaia: „Întâlnire cu Moș Crăciun”
Autorul cărții „Codul lui Da Vinci”, logodit cu una dintre cele patru amante ale lui! E cu 27 de ani mai tânără decât el!