Gara din Iţcani, monument lăsat în paragină GALERIE FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Câţiva piloni de lemn montaţi acum peste zece ani îi sprijină acoperişul deoarece clădirea este pe cale să se dărâme. Puţine detalii mai amintesc de gara-bijuterie arhitecturală a secolului XIX, scoasă de autorităţi de pe listele de reabilitări.

VEZI IMGAGINI DIN GARA SUCEAVA NORD

Geamurile sunt sparte, casele de bilete închise, pereţii scorojiţi, treptele sfărâmate. Fonduri pentru reabilitarea imobilului nu au mai fost alocate de zeci de ani şi nici planuri de refacere nu există.

Persoanele care trec pentru prima dată prin Gara Suceava Nord au impresia că aceasta este în construcţie datorită unor stâlpi groşi de lemn ce formează un fel de schelă pe peron. Însă aceia nu sunt decât piloni de susţinere pentru a preveni prăbuşirea acoperişului clădirii şi sunt fixaţi acolo de cel puţin zece ani.

„Eu sunt angajat aici de zece ani şi tot aşa era şi atunci gara. N-am primit niciodată fonduri pentru reparaţii de când sunt eu aici. Ar fi trebuit întocmit proiect, făcută licitaţie, repartizaţi bani, dar nu s-a întâmplat nimic din toate acestea“, a spus un angajat al CFR. Bărbatul a avut dreptate. Un coleg de-al său şi-a amintit că ultimele reparaţii generale s-au făcut în urmă cu aproximativ 35 de ani.

Niciun proiect de reabilitare

Clădirea a fost construită de austro-ungari în 1869, iar acum este declarată monument istoric, deşi cu greu mai poate fi recunoscută măreţia sa de altădată. Numai o parte din tavan poartă urmele unei bijuterii arhitecturale de secol XIX.

„Nimic nu s-a mai făcut şi nici nu se va mai face aici. Nu suntem noi în măsură să dăm informaţii clare, dar să ştiţi că nu există niciun proiect de reabilitare“, au spus resemnaţi angajaţii CFR. Cât timp cealaltă gară mare din Suceava, Burdujeni, a fost în reconstrucţie, în cea din Iţcani au oprit toate trenurile ce traversau localitatea. Deşi acum circulă mai puţine garnituri, unele dintre ele sunt destul de importante, fiind trenuri de tip accelerat.

La Iţcani se schimbă locomotivele, se scot sau se adaugă vagoane, punctul fiind unul important pentru circulaţia feroviară. Peisajul pe care îl văd călătorii care poposesc în gară este deplorabil: acoperiş susţinut de piloni de lemn, hăinuţe de copil atârnate la o fereastră de deasupra, peron cu asfalt crăpat şi denivelări, trepte sfărâmate, chioşcuri părăsite, geamuri sparte, toaletă încuiată, ţâşnitoare secătuită, aurolaci, câini vagabonzi, becuri sparte, mizerie.

„Nu putem mişca lucrurile“

„Chiar dacă nu mai trec la fel de multe trenuri ca înainte prin această gară, tot nu ar trebui lăsată să se dărâme. Înţeleg să restrângă personalul, dar nu să-şi bată joc de o clădire deosebită“, a spus Magdalena Popa, suceveancă.

Autorităţile locale au mâinile legate în acest caz, neputând să aloce fonduri din bugetul propriu deoarece gara nu le aparţine. „Nu putem mişca lucrurile deoarece proprietarul este CFR“, a declarat primarul Ion Lungu.