Pod reabilitat cu bani europeni, coşmar pentru şoferi. Procesul Primăriei Piteşti cu executantul ar putea fi redeschis
0Procesul Primăriei Piteşti cu firma care a efectuat, în 2013, reabilitarea, cu bani europeni, a podului de peste Râul Doamnei, la care au fost semnalate probleme grave, proces oprit subit anul trecut, printr-o înţelegere cel puţin dubioasă între municipalitate şi SC Star Trading Impex SRL, ar putea fi reluat.
Lucrarea, finanţată cu bani europeni, prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, a costat 3.737.466 lei şi a fost executată de asocierea de firme SC Star Trading Impex SRL Piteşti (lider) şi S.C. Zeus S.A Piteşti, asociere care şi-a asumat o garanţie de zece ani, garanţie care expiră în 2023.
Gropile prin care fac azi slalom şoferii nu sunt însă recente. Problemele au fost semnalate în primii ani după finalizarea lucrărilor. În 2016-2017, un expert evaluator a constatat fisuri la grinzi, gropi, denivelări, dar şi lipsa documentaţiei cu privire la reţetele şi rapoartele de încercări (teste de laborator) pentru asfaltul ce a fost turnat pe pod.
Încă de atunci expertiza a arătat că e nevoie de desfacerea stratului de uzură şi refacerea lui în conformitate cu normativele în vigoare, înlocuirea dispozitivelor de acoperire a rosturilor de dilataţie cu unele noi, ce vor fi de tip etanş, reparaţia căilor de acces pe rampe şi decolmatarea gurilor de scurgere înfundate. Nu s-a întâmplat însă.
Costructorul a dat însă vina pe neîntreţinerea corespunzătoare a podului de către municipalitate. În 2019, Primaria a chemat constructorul în judecată, dosarul înregistrat la Tribunalul Argeş având ca obiect “acţiune în răspundere contractuală“ şi plata sumei de 1.266.543,98 lei, reprezentând prejudicii pentru executarea necorespunzătoare a contractului de lucrări.
În 2020, în timpul precedentului mandat, procesul s-a oprit după o înţelegere între Primăria Piteşti şi executant, prin care administraţia publică locală şi-a asumat reparaţii din bani publici, deşi lucrarea e încă în garanţie.
"Măsuri care sa meargă pâna la redeschiderea procesului"
În şedinţa ordinară a CL Piteşti de la sfârşitul lunii octombrie 2021, consilierul local liberal Sorin Apostoliceanu, care a criticat lucrarea şi în vremea mandatului său de viceprimar (atunci, ales al PSD) a redeschis subiectul, subliniind că starea podului e deplorabilă.
"A reamintit, ca aproape în fiecare şedinţă, de starea deplorabilă a celor două poduri de la ieşirea din Piteşti, peste râul Doamnei şi peste râul Argeş (n.r. pod care are acelaşi executant, avariat şi el, dar nu în aceeaşi măsură) şi a cerut să se ia măsuri în acest sens care să meargă până la redeschiderea procesului cu firma care a efectuat reabilitarea", precizează grupul consilierilor locali PNL USR PLUS Piteşti.
Constructorul: "Sunt convins că pot câştiga procesul"
Asocierea SC Star Trading Impex SRL Pitesti (lider de asociere) şi S.C. Zeus S.A Piteşti (asociat) susţinea încă din 2017 că municipalitatea se face vinovată de proasta întreţinere a podului pe care o are în sarcină, că, oricum, condiţiile de trafic avute în vedere la asumarea lucrării au fost schimbate ulterior prin construirea unui mall în zonă şi că, în ciuda faptului că încă dinaintea începerii lucrărilor a sesizat municipalităţii că rosturile din proiect nu vor face faţă traficului de pe pod, proiectul n-a mai fost modificat.
La fel spune şi astăzi, la mai bine de opt ani de la modernizarea podului, când lucrarea mai are foarte puţin şi va ieşi din garanţie.
"Vrea să mă dea în judecată?! Foarte bine! Eu am argumentele mele şi sunt convins că pot câştiga procesul. Nu e treaba mea cine trebuia să întreţină podul. Ăla nu e întreţinut, cum nici celălalt nu e întreţinut. Toate gurile de scurgere sunt înfundate. Nu înfundate, pământ bătătorit! Nu se scurge apa. Ce se întâmplă? Dacă apa nu se scurge de pe pod, se infiltrează printre beton şi asfalt. În momentul în care intră apa între aceste suprafeţe, la îngheţ/dezgheţ se umflă şi plezneşte asfaltul. E inginerie simplă. Asta înseamnă o parte din întreţinere. Aceeaşi întreţinere trebuie făcută la rosturile de dilatare, la partea legată de căile de rulare", a declarat, miercuri, pentru "Adevărul", Bobi Marinescu, managerul firmei constructoare Star Trading Impex (lider de asociere).
Foto Cristina Stancu
Poziţia Primăriei Piteşti
Multă lume se întreabă de ce municipalitatea piteşteană n-a mers mai departe cu procesul intentat, în 2019, constructorului şi de ce a renunţat la pretenţiile de 1,26 milioane de lei formulate în instanţă împotriva acestuia.
Primăria Piteşti arată că, în urma refuzului SC Star Trading Impex SRL de remediere a deficienţelor, municipiul Piteşti a iniţiat simultan cu acţiune în pretenţii, pentru a obliga STI la plata aferentă contravalorii lucrărilor de remediere a deficinţelor apărute la pod şi o procedură de achiziţie a lucrărilor de conformare pod peste râul Doamnei, pentru a putea proceda la remedierea deficienţelor apărute.
"Procedura de achiziţie fost anulată de trei ori din cauza faptului că nu a fost depusă nicio ofertă. Astfel, neexitând posibilitatea de a efectua lucrările de reparaţii, cu un alt operator economic, s-a renunţat la acţiunea iniţiată în instanţă, încheindu-se Tranzacţia nr. 556/20795/12.05.2020 între Municipiul Piteşti şi SC Star Trading Impex SRL, în vederea executării lucrărilor de către acesta”, este poziţia Primăriei Piteşti.