Premieră în relaţia „firmă de utilităţi - clienţi deserviţi“. Societate de apă-canal, obligată să acorde despăgubiri pentru servicii de proastă calitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania Judeţeană ApaServ Neamţ a fost amendată şi trebuie să acorde clienţilor o bonificaţie de 30% din factura de apă.

Marile sincope în furnizarea de apă către populaţia oraşului Roman, judeţul Neamţ, a cauzat la fel de mari nemulţumiri în rândul celor afectaţi pe o perioadă de câteva luni de zile, până la remedierea problemei. 

Situaţia s-a repercutat negativ şi asupra furnizorului, Compania Judeţeană ApaServ Neamţ, care a fost sancţionată şi este în pericol să piardă zeci de mii de clienţi. 

Protecţia Consumatorului a dispus o amendă de 20.000 de lei firmei şi obligarea la a acorda bonificaţii la plată celor afectaţi. În plus, societatea este în pragul de a rămâne fără clienţii din Roman, deoarece administraţia locală a decis să apeleze la serviciile altui furnizor, ApaVital Iaşi. 

La această situaţie s-a ajuns din cauza secetei prelungite, care a făcut ca nivelul apei  din puţurile de captare să scadă, astfel că, din toamna anului trecut, furnizarea s-a făcut cu întreruperi, iar pe timpul nopţii total către o parte din populaţia Romanului, oraş cu circa 60.000 de locuitori. 

S-au încercat diverse soluţii de rezolvare, inclusiv devierea cursului râului Moldova spre puturile de captare, dar ele au dat greş. În toată această situaţie s-a vorbit şi despre incompetenţă managerială la

firmă, directorul Vlad Angheluţă fiind demis. 

Cum era şi „normal“, criza apei a căpătat şi conotaţii politice. Pe poziţii antagonice s-au aflat Ionel

Arsene, preşedintele PSD al CJ Neamţ, instituţie care în subordine compania ApaServ, iar de partea cealaltă primarul Romanului, Iulian Micu şi deputatul Laurenţiu Leoreanu, ambii de la PNL. 

Chiar dacă problema s-a rezolvat, prin conectarea oraşului Roman la o conductă a firmei ApaVital Iaşi, conflictul dintre beligeranţi nu s-a stins, fiind luări de poziţie şi după măsurile dispuse de Protecţuia Consumatorului. 

Instituţia a verificat modul de respectare a prevederilor contractuale de către operatorul economic prestator de servicii de furnizare apă, numărul de consumatori persoane fizice afectate, evidenţa

înregistrărilor parametrilor de furnizare asumaţi şi măsurile adoptate pentru limitarea consecinţelor acestei situaţii.

   

Bonificaţii în valoare de 30% lună din valoarea facturii

„Prin contractul de furnizare a apei, operatorul se angajează că va asigura apa la presiunea de 2,2 atmosfere şi un grad de asigurare de 98%. Se ştie că, începând cu 1 octombrie 2019, în mod repetat, s-au înregistrat parametri neconformi celor asumaţi, respectiv presiune sub limita prevăzută, mergând până la întreruperea, în totalitate, a furnizării apei pentru întreg municipiul Roman. Această situaţie este susţinută şi de evidenţa înregistrărilor la parametrul presiune, înregistrări efectuate la plecarea în reţeaua de distribuţie, pentru perioada octombrie 2019 - februarie 2020“, a declarat Vlad Ciurea, comisar şef la Protecţia Consumatorului Neamţ. 

Conform contractului cu clienţii, firma avea obligaţia să asigure continuitatea serviciului de alimentare cu apă la parametrii fizici şi calitativi prevăzuţi de legislaţie, lucru care nu s-a petrecut. 

Echipa de control a mai a mai constatt că unul dintre articolele contractului stipula că operatorul economic are obligaţia să acorde bonificaţie utilizatorului în cazul furnizării serviciului sub parametrii de calitate şi cantitate: 

„Utilizatorul are dreptul să beneficieze de reducerea valorii facturii lunare, prin acordarea de bonificaţii în valoare de 30% din valoarea facturii curente, în situaţia nefurnizării apei la parametrii din contract“.

 „Având în vedere numărul mare de consumatori persoane fizice afectate şi perioada de neîndeplinire a obligaţiilor contractuale, s-a dispus sancţionarea operatorului economic prestator de servicii de furnizare apă cu amendă contravenţională în valoare de 20.000 de lei, pentru nerespectarea clauzelor contractuale. De asemenea, ca măsură complementară s-a dispus acordarea de bonificaţii în valoare de 30% lună din valoarea facturii curente, tuturor consumatorilor afectaţi“, se menţionează într-un comunicat al OJPC Neamţ. 

În momentul de faţă, problema apei la Roman a fost rezolvată prin conectarea la o conductă ce trece pe lângă oraş şi care asigură alimentarea cu apă a municipiului Iaşi.

Mai multe pentru tine:
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru bărbați care aduc zâmbete: cele mai haioase pijamale și pulovere, sub 100 de lei, care fac sărbătorile memorabile
Cât de des ar trebui să faci sex, de fapt. Ce „omoară” intimitatea în dormitor
Creștere importantă a pensiilor pentru o categorie de români. Cine va primi cu 275 de lei mai mult lunar din 2026
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Archie și Lilibet, alături de părinții lor într-o imagine inedită de familie! Prințul Harry și Meghan Markle dau o veste mare
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Lenjerii de Crăciun care aduc magia sărbătorilor în dormitor – Stoc limitat! Alege cadouri cozy și festive pentru întreaga familie
Revoltă de zile mari după finala Vocea României 2025, câștigată de Alessia Pop. Publicul și-a exprimat nemulțumirea față de desfășurarea emisiunii și postul PRO TV