Goniţi de pe şosele ! Milioane de automobile vor fi scoase din circulaţie de către ministrul Mediului, Laszlo Borbely

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nici n-au apucat posesorii automobilelor înmatriculate înainte de 2007 să se resemneze la aflarea veştii că şi ei vor fi obligaţi să plătească taxa de mediu, pentru a-şi putea vinde maşinile, şi iată că ministrul Mediului „iese pe piaţă" cu încă o iniţiativă din acelaşi registru ecologisto-fiscal: impozitul auto în funcţie de gradul de poluare.

Laszlo Borbely a anunţat că, din 2012 sau 2013, statul va renunţa la taxa de mediu - de la anul, percepută şi în cazul maşinilor înmatriculate pentru care n-a fost plătită - şi va introduce un impozit auto calculat în functie de gradul de poluare şi de vechimea maşinii, numit "carte verde".

"Am intenţia de a introduce, dacă e posibil, de la jumătatea anului viitor, dacă nu, atunci de la 1 ianuarie 2013, o aşa numită carte verde. Ca şi în alte ţări, asta presupune să te duci în fiecare an la cei care verifică noxele, iar dacă maşina nu mai corespunde normelor, nu poţi să mai circuli cu ea pe drumurile publice. Trebuie să o repari şi plăteşti o taxă în funcţie de noxe. Atunci va plăti toată lumea", a declarat, marţi, ministrul Mediului.
Ministrul a mai spus că impozitul anual, calculat pe criteriul poluării, care va înlocui taxa de mediu (urmaşa celei de primă înmatriculare), va fi „mult mai mic", dar va fi datorat de toţi posesorii de automobile.

Luxul de a-ţi conduce maşina

„Cartea verde" (de ce nu „Taxa verde ?!) va fi calculată după o grilă care va ţine cont de vechimea maşinii, de norma de poluare a acesteia, precum şi de capacitatea cilindrică a motorului.

E drept că aşa se procedează în ţările civilizate numai că, în România, mai ales în actualul context economic, impozitarea autoturismelor în functie de gradul lor de poluare va transforma în lux şofatul propriei maşini. Taxarea va fi direct proporţională cu vechimea maşinii.

Prin urmare, proprietarii săraci ai maşinilor mai vechi şi mai poluante nu vor putea plăti „cartea verde". Câteva milioane de români îşi vor „uita" maşinile în parcări sau vor cere radierea acestora cu toate că unii dintre ei au plătit taxa de mediu sau taxa de primă înmatriculare.

Că afirmaţia nu este hazardată o demonstrează evidenţele Registrului Auto Român, conform cărora, din cele 5,4 milioane de autoturisme inmatriculate, 1,3 milioane au o vechime cuprinsă între şase şi 10 ani, 1,1 milioane automobile, între trei şi cinci ani, iar restul de 640.000, o vechime de până la doi ani. Parcul auto din România are o vârstă medie de 11,5 ani, în timp ce în restul ţărilor din Uniunea Europeană media este de cel mult opt ani.

Discriminarea continuă

Cum „cartea verde" este deocamdată la stadiul de intenţie, mult mai importante sunt consecinţele noii taxe aprobate de Guvern, a cărei plată devine obligatorie peste trei luni.

Ministrul Borbely susţine că perceperea taxei de mediu şi pentru maşinile înmatriculate înainte de 2007 ar elimina discriminarea de care Comisia Europeană a acuzat în repetate rânduri Guvernul Român.

Avocatul Alina Mitria, un specialist în recuperarea „taxei de primă înmatriculare" şi a celei „de mediu" nu este de acord cu afirmaţia ministrului Mediului.
„Potrivit unei ordonanţe emise de Guvern în 2008, au fost scutite de plata taxei de primă înmatriculare maşinile noi cumpărate din România în perioada 1 noiembrie 2008 - 1 ianuarie 2010. Sunt mii de maşini. Acestea nu se regăsesc nici în noul proiect aprobat de Guvern şi proprietarii lor le vor putea vinde fără plata taxei care devine obligatorie de la începutul anului viitor. Doar cei cu maşini înmatriculate înainte de 2007 trebuie să plătească. Asta nu este discriminare?" , se întreabă retoric avocatul.

Şi tot pentru a argumenta caracterul discriminatoriu al noii taxe de mediu, Alina Mitria mai oferă exemplul unei categorii de proprietari, care, în opinia sa, vor fi prejudiciaţi:
„Printre cei care şi-au înmatriculat maşinile înainte de 2007 şi n-au plătit taxa de primă înmatriculare (inexistentă la acea vreme), sunt mulţi care au plătit vamă. În raport cu cei care au plătit doar taxa de primă înmatriculare, proprietarii care, pe lângă vamă, vor fi obligaţi să achite şi taxa sunt în mod evident discriminaţi"

De asemenea, avocatul mai afirmă că noul proiect privind aplicarea taxei pentru maşinile înmatriculate înainte de 2007 încalcă articolul 15 din Constituţie, conform căruia legea nu poate opera retroactiv.

„În plus, statul va încuraja astfel găsirea unor soluţii alternative transferului legal de proprietate. Se vor încheia tot felul de înţelegeri, care vor genera nenumărate conflicte ce vor sufoca instanţele" , mai afirmă Alina Mitria.

Încă un principiu încălcat

Cât despre principul „poluatorul plăteşte", ministrul Mediului susţine că în sfârşit ar fi respectat prin perceperea taxei de poluare şi pentru maşinile înmatriculate înainte de inventarea „taxei de primă înmatriculare". Cum ar putea fi respectat atâta timp cât pentru camioane, autobuze, în general pentru autovehiculele cu motoare foarte mari şi extrem de poluante, nu se plăteşte ?