Cum evităm producerea unui accident când afară este polei. Greşelile banale comise de şoferi care le pun în pericol viaţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: blog.autovit.ro

Cea mai periculoasă perioadă pentru un şoferi este, de departe, cea când pe asfalt se formează poleiul. Pentru că nu arată diferit faţă de un asfalt umed, este extrem de greu pentru un şofer să identifice porţiunile de carosabil cu polei. Ce poate face însă este să respecte câteva reguli minime de siguranţă.

Chiar şi cei mai experimentaţi şoferi au dificultăţi serioase în a ţine sub control maşina pe porţiunile acoperite cu polei. La aceasta se adaugă şi faptul că este destul de greu pentru un conducător auto să identifice zonele unde s-a instalat poleiul pentru că asfaltul nu arată diferit faţă de cel umed. Ce poate face însă este să circule preventiv.

Asta înseamnă să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora, când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă.  De asemenea, nu trebuie sub nicio formă să bruscheze comenzile şi să folosească cu preponderenţă frâna de motor. 

Este un lucru comun în experienţa a numeroşi şoferi când vine vorba de polei. Poţi să circuli pe o şosea natională sau chiar pe austostradă, iar la un moment dat să pierzi controlul maşinii. Autovehiculul devine sanie şi tu nu ştii efectiv ce s-a întâmplat.

Practic, pe anumite porţiuni de carosabil este greu să îţi dai seama când s-a format polei şi tocmai de aceea este obligatoriu să se circule cu viteză cât mai redusă, în special când carosabilul este umed, pentru că atunci există pericolul de a se forma polei.

Poleiul este un strat foarte subţire de gheaţă şi se formează când afară este umezeală sau când peste noapte se lasă rouă şi dimineaţă îngheaţă. Este o pelicula foarte subţire de apă îngheţată, iar ceea ce îl face atât de periculos este faptul că nu arată diferit faţă de un asfalt doar umed, de unde şi dificultatea de a-l identifica.

Cum identificăm zonele de carosabil unde s-a format polei

Unul dintre semnele care ne arată că s-a format polei pe asfalt este faptul că frânăm, chiar şi uşor, şi observăm că roţile maşinii încep să patineze. Un alt indiciu extrem de clar este când se aprinde martorul de bord pentru sistemul ESP (Electronic Stability Program). Acesta încorporează sistemul de control al tracţiunii (Traction Control – TC) care are rolul de a nu permite roţilor motoare să patineze la accelerare. 

Practic, sistemul de control al tracţiunii împiedică, în timpul acceleraţiilor puternice, ca roţile punţii motoare să alunce în momentul în care tracţiunea nu mai este optimă. În funcţie de amplitudinea efectului de patinare, sistemul poate reduce viteza roţilor motoare atât prin tăierea controlată a puterii motorului, cât şi prin aplicarea frânării asupra roţilor.

Şofatul în siguranţă pe polei

Dacă ajungem cu maşina pe o porţiune unde s-a format polei, specialiştii recomandă un singur lucru: reducerea vitezei. Acest lucru nu trebuie făcut însă prin frânare, aşa cum fac din reflex mulţi şoferi, în special cei mai puţini experimentaţi, pentru că autovehiculul va deveni incontrolabil şi veţi ajunge cu maşina în şanţ sau, mai rău, pe contrasens, unde riscaţi să intraţi în coliziune cu alte autoturisme.

Reducerea vitezei se va face prin ridicarea piciorului de pe acceleraţie concomitent cu trecerea schimbătorului într-o treaptă inferioară de viteză. Un alt lucru extrem de important de care şoferii trebuie să ţină cont este evitarea bruscării volanului. Sub nicio formă nu faceţi manevre bruşte stânga-dreapta pentru că veţi ajunge în situaţia amintită anterior.

Cum evităm accidentele pe polei

Cea mai eficientă măsură pe care o putem lua pentru a evita pe cât posibil provocarea de accidente pe porţiunile acoperite cu polei este echiparea maşinii cu anvelope de iarnă corespunzătoare. Nu faceţi rabat la câteva sute de lei pentru a cumpăra cauciucuri la mâna a doua pentru că veţi regreta amarnic când vă veţi trezi în situaţia de a nu putea controla maşina în trafic. Luminile sunt la fel de importante pentru că, dacă circulaţi noaptea, acestea vă vor ajuta să identificaţi rapid porţiunile de carosabil unde s-a format polei, în condiţiile în care acesta străluceşte, ca şi zăpada.

Când apare poleiul

Dacă ne informăm cu privire la starea vremii, aşa cum e normal să facă orice şofer responsabil, putem să stabilim rapid dacă există pericolul formării poleiului şi să conducem preventiv. Poleiul apare când temperatura scade sub zero grade Celsius, de regulă până la -2 grade Celsius, şi se formează mai ales dimineaţa, când este ceaţă sau brumă. Vaporii de apă se depun pe asfalt şi îngheaţă, iar în aceste perioade este recomandat să reducem semnificativ viteza pentru a nu fi surprinşi de formarea poleiului.

Recomandările poliţiştilor pentru şoferi

Poliţiştii le recomandă şoferilor:

-Înainte de a pleca la drum, informaţi-vă temeinic despre condiţiile meteo şi starea drumurilor;

-Circulaţi cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara acestora, când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă, zăpadă bătătorită, mâzgă sau piatră cubică umedă;

-Folosiţi corespunzător atât sistemul de iluminare-semnalizare, cât şi cel de climatizare şi dezaburire, pentru a vedea şi a putea fi văzuţi în trafic. Reamintim că legislaţia rutieră prevede obligativitatea folosirii luminilor de întâlnire, în afara localităţilor şi în timpul zilei;

-Păstraţi în mers o distanţă suficientă pentru a putea opri în condiţii de siguranţă;

-Echipaţi autovehiculul cu pneuri corespunzătoare;

-Verificaţi periodic acumulatorul acestuia;

-Nu bruscaţi comenzile şi folosiţi cu preponderenţă frâna de motor;

-În zilele cu ploi, lapoviţă sau ninsoare, acţionaţi din timp ştergătoarele de parbriz.

Operatorii de transport ce deţin autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone au obligaţia legală de a monta pe roţi lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate, pe perioadele şi pe drumurile stabilite.

Sfatul poliţiştilor pentru conducătorii auto începători este să evite pe cât posibil conducerea autovehiculului în condiţii de drum alunecos, pe timp de noapte sau pe distanţe mari, dată fiind experienţa redusă şi riscul implicării în evenimente rutiere nedorite.