Universitatea Babeş-Bolyai, în procesul cu studentul care cere 15 milioane de euro: „Alegaţiile nu se confirmă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un student din Cluj îi cere 15 milioane de euro universităţii la care învaţă FOTO Pixabay

Un student al Facultăţii de Geografie din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca cere daune morale de 8 milioane de euro şi daune materiale de 15 milioane de euro reclamând că universitatea a „încălcat dreptul la libertate”.

Printr-un proces deschis la Tribunalul Cluj, un student de la Babeş-Bolyai a dat în judecată universitatea, cerând obligarea universităţii la plata sumei de 8 milioane de euro cu titlu de daune morale şi la plata sumei de 7 milioane de euro, cu titlu de daune materiale. De asemenea, studentul a cerut anularea „repararea contractelor de studiu din anul 1, până la finalizare procesului (anul 2, anul 3), conform ECTS (n.r. Sistemului European de Credite Transferabile), adică orice disciplina punctată cu 4-6 credite”.

În proces, studentul arată că i s-au impus peste 6 discipline/examene obligatorii pe semestru pentru a acumula cele 30 de credite necesare şi 10-12 de curs/săptămână, iar din Regulamentul UBB „rezultă că din 6-7 examene obligatorii nu putea efectua minimum de 30 de credite”.

Studentul reclamă că a avut mai mult de 25 de ore activitate didactică şi seminarii şi lucrări practice pe săptămână, ceea ce ar fi un abuz. Tânărul a mai reclamat că „i s-a incalcat dreptul la libertate şi nu trebuie să stea după activităţile universitare, pentru care sunt plătite cadrele didactice şi că trebuie să se respecte regulamentul ECTS, pentru ca şi el să aibă timp pentru studiu individual si dezvoltarea sa personală”.

În procesul deschis la Tribunalul Cluj, studentul a mai arătat că nu a primit răspuns la o contestaţie formulată şi înaintată Facultăţii de Geografie, ceea ce îi aduce atingere dreptului la un proces echitabil.

Apărarea Universităţii

„Reclamantul pretinde faptul că i-a fost încălcat dreptul la libertate, însă această simplă susţinere nu este in măsură a justifica existenţa unui prejudiciu moral, respectiv material suferit. În al doilea rând, aspectele invocate sunt pur subiective şi nesusţinute. Cu toate că, cuantificarea prejudiciului moral nu este supusă unor criterii legale de determinare, daunele morale se stabilesc prin raportare la consecinţele negative suferite, nefiind suficientă stabilirea culpei pârâtei, ci acestea trebuie dovedite de către reclamant”, s-a apărat universitatea în instanţă.

În privinţa contractului de studii, UBB a arătat în întâmpinarea depusă în instanţă că „la UBB creditarea disciplinelor se face după cum urmează: se acorda 30 credite pe semestru disciplinelor de specialitate obligatorii si opţionale în cazul studenţilor de la forma de învăţământ cu frecventă, cu frecvenţă redusă şi în cazul învăţământului la distanţă”.

„Astfel, cumularea celor 30 de credite pe semestru se realizează atât prin contractarea de discipline obligatorii cât şi de discipline opţionale. Conform regulamentului, niciun student nu poate fi obligat, prin prevederile planului de învăţământ, la frecventarea a mai mult de 6-7 discipline pe semestru în vederea acumulării celor 30 de credite.

Astfel, susţinerea reclamantului de a fi obligat să contracteze peste 6 discipline obligatorii pentru a cumula pe semestru cele 30 de credite, este complet eronată, întrucât disciplinele obligatorii aferente unui semestru trebuie contractate fie în acel semestru, fie în semestrele ulterioare, însă acestea trebuie contractate si promovate pentru finalizarea ciclului de studii”, a mai arătat UBB, în proces.

Juriştii universităţii Babeş Bolyai au mai explicat în proces că din contractul studentului de la Geografie „se poate observa că nu completează corespunzător contractul, din moment ce la totalul de credite acesta cumulează sub 30 de credite”.

„Acesta nu include în contract toate disciplinele obligatorii aferente semestrului, la care să adauge disciplinele opţionale, pentru îndeplinirea condiţiei numărului de credite. Prin urmare, alegaţiile privind impunerea din partea Facultăţii de a contracta mai mult de 6 discipline obligatorii nu se confirmă”, a mai arătat Universitatea în întâmpinarea depusă în instanţă.

Judecătorii de la Cluj şi-au declinat competenţa

Tribunalul Cluj a refuzat să judece dosarul, declinându-şi competenţa în favoarea Tribunalului Constanţa pentru că studentul are domiciliul în Medgidia. „Aşa cum rezultă din cuprinsul cererii de chemare în judecată precum şi din fişa de evidenţă privind pe reclamant, reclamantul are domiciliul în Medgidia, jud. Constanta.

Pe cale de consecinţă, instanţa va admite excepţia necompetentei teritoriale a Tribunalului Cluj şi va declina competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea instanţei de la domiciliul său, respectiv Tribunalului Constanţa – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.