„Naţionalizarea” pilotajului naval, validată de judecători. Doar statul român mai are voie să se ocupe de asta

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Navă de croazieră în Portul Constanţa foto: CN APM

După aproape şapte ani în care serviciul de pilotaj a navelor în porturile româneşti a fost asigurat de firme private, de la 1 ianuarie 2021, statul a preluat acest serviciu. Doar că Ordinul de ministru a fost atacat în instanţă.

Prin Ordinul numărul 991/2020, emis de ministrul Transporturilor, s-a instituit obligativitatea ca serviciul de pilotaj al navelor maritime şi fluviomaritime să se facă de către Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa (CN APM). 

Ordinul a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2021, dată la care expirau contractele încheiate cu patru firme private: Maritime Pilot, Black Waters, Canal Sea Services, Black Sea Pilots.

Imediat, CN APM a trecut la angajarea unui corp de piloţi, acum ajungând la 52 de piloţi şi cinci dispeceri care se asigură că navele intră şi ies în siguranţă din porturile româneşti.

Ordinul de ministru a fost atacat în instanţă de asociaţiile piloţilor maritimi (angajaţi la cele patru firme private) care au vorbit chiar de o „naţionalizare” a serviciului. Motivul principal invocat de aceştia a fost că 200 de oameni vor rămâne fără un loc de muncă.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis definitiv să respingă solicitarea asociaţiilor de piloţi, astfel încât pilotajul naval rămâne în sarcina statului român.

CN APM SA arată că în porturile europene, serviciile de pilotaj sunt considerate servicii de interes public, care nu pot fi supuse unui sistem concurenţial şi sunt asigurate de administraţiile portuare sau o asociaţie profesională unică.

„Din analizele efectuate până în prezent, a rezultat faptul că prestarea serviciului de pilotaj de către administraţia portuară prin corpul propriu de piloţi va conduce în principal la creşterea calităţii serviciului, dar şi la scăderea costurilor şi, în final, la creşterea atractivităţii porturilor româneşti”, spun cei de la Administraţia Porturilor.

Serviciul de pilotaj este unul destul de scump, pentru anumite vapoare care transportă produse petroliere (de exemplu) intrarea şi scoaterea din radă poate costa până la 15.000 de euro.

„La data contestării Ordinului în instanţă, organizaţia patronală operatorilor portuari a susţinut atât poziţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cât şi a Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” S.A. Constanţa, considerând că demersul autorităţilor este unul coerent, care va genera efecte pozitive, în sensul creşterii gradului de siguranţă a navigaţiei, a scăderii costurilor de operare şi a creşterii, în consecinţă, a atractivităţii portului“, spun şi cei din Constanta Port Business Association.

Vă recomandăm şi:

Mizele războiului dintre piloţii de nave şi statul român, care ameninţă să blocheze activitatea în porturi

Serviciul de pilotaj maritim rămâne la Stat. Administraţia Portuară Constanţa va efectua ghidarea navelor

Mai multe pentru tine:
I-a donat propriul rinichi, dar n-a fost invitată la nunta Selenei Gomez. Cum explică donatoarea trădarea
Nicușor Dan prezent la ceremonia Zilei Naționale de Comemorare a Victimelor Holocaustului
Oana Roman nu îl mai menajează pe Botezatu! „Se îmbracă de zici că vrea să impresioneze un extraterestru cocalar”
Alimentul care nu trebuie să lipsească din farfuriile românilor. Dr. Virgiliu Stroescu îl recomandă în fiecare zi: „Ne curăță și ne vindecă tot organismul”
Eduard, un copil de 10 ani, crescut de bunici și abandonat de părinți, luptă pentru viață! A vomitat sânge și are nevoie de o operație urgentă la inimă. AJUTĂ ȘI TU!
Cauza morții bateristului Marius Keseri de la Direcția 5. Prietenii rup tăcerea. „Boala cumplită îl schimbase, nu-l mai recunoșteai. Venea la biserică să se roage”. Ultimele fotografii
Prințesa Rajwa a dus moda din Iordania la Palatul Elysée din Paris! Întâlnire istorică cu Brigitte și Emmanuel Macron
Un obiect unic pe teritoriul fostei provincii romane Dacia, descoperit la Turda
Femeile care au înfruntat foamea, frica și moartea: adevărul despre cum a distrus Uniunea Sovietică Moldova anilor ’40
Alexandre Grimaldi, fiul cel mare al Prințului Albert de Monaco, a impresionat la Monte Carlo alături de Eva Longoria
De ce Eugen Cristea și Anca Pandrea simt în casă energia persoanelor moarte: „Nu oricine poate”. Și Mihai Onilă are o legătură paranormală cu fiica-înger: „O aud mental”