Cum au ajuns elevii din Eforie inventatori de sateliţi şi de roboţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii Liceului Carmen Sylva din Eforie au cucerit premii internaţionale FOTO Prof. Florin Şerbu

CONSTANŢA. Două echipe de elevi ai Liceului Teoretic „Carmen Sylva“ din Eforie, coordonate de profesorul de fizică Florin Şerbu, s-au clasat pe locul secund al unor competiţii de ştiinţă şi tehnologie din Norvegia şi Olanda.

Elevii români de la malul mării au cucerit lauri la două competiţii internaţionale de prestigiu în domeniul ştiinţelor şi ingineriei: 2014 European CanSat (Andenes, Norvegia) şi Olimpiada Internaţională a Proiectelor Durabile de Mediu (Haga, Olanda).

De data aceasta este vorba despre copiii care studiază la Liceul Teoretic „Carmen Sylva“ din Eforie. Performanţa nu este întâmplătoare. La începutul anilor `90, când universităţi româneşti aveau un singur calculator la o duzină de studenţi, elevii de la Eforie foloseau deja computerele din laborator pentru proiecte educaţionale.

Cel care a introdus tehnologia modernă ca instrument de studiu este profesorul de fizică Florin Şerbu.

„În anii `90 viziunea era să schimb şcoala prin informatizare şi proiecte. Şi a funcţionat. În ultimii 10 ani obiectivul a fost să promovez cât mai puternic în şcoală ştiinţele şi tehnologiile“, explică dascălul.

Iar preocuparea pentru progres şi studiu a dat roade. În prima săptămână a lunii iunie, elevii de la Liceul „Carmen Sylva“ au urcat pe podiumul unor mari competiţii internaţionale care s-au desfăşurat în Norvegia şi în Olanda.

O echipă de liceeni formată din Liviu Gabriel Vasile, Nicoleta Andreea Gherasim, Adrian Iulian Bâcă, Andrei Dincă, Andreea Rusnaciuc, Lucian Iordache, Vlad Coea şi Robert Coea au realizat un proiect premiat cu locul al doilea la competiţia „2014 European CanSat“. 

Iar doi gimnazişti, Paul Paraschiv şi Alexandru Mîndra, au cucerit medalia de argint la Olimpiada Internaţională a Proiectelor Durabile de Mediu. „Simplul fapt că elevii noştri au fost selecţionaţi pentru cele două concursuri internaţionale reprezintă o victorie. Succesul major constă în premiile cu care aceştia au fost răsplătiţi“, arată directorul şcolii, prof. Cristina Stanciu.

Competiţie de prestigiu, „2014 European CanSat“ are renumele de a funcţiona ca o bursă a viitorilor specialişti din industriile aerospaţiale. În etapa decisivă, produsul final al fiecărei echipe l-a reprezentat un „satelit“ în forma şi de dimensiunile unei cutii de Cola. Satelitul „Carmen Sylva 1“ a avut ca misiune principală monitorizarea temperaturii şi presiunii atmosferice, fiind lansat cu o rachetă până la o altitudine de 1.000 de metri.

Misiunea secundară, aleasă de echipă, a fost monitorizarea parametrilor atmosferei - umiditate, radiaţie ultravioletă, prezenţa gazelor nocive - şi a câmpului magnetic al planetei, în timpul zborului. Pentru aflarea parametrilor ceruţi, liceenii de clasa a XI-a au folosit două metode: sistemul GPS şi sistemul de navigaţie inerţială IMU. Ei au putut determina cu precizie poziţia, viteza şi acceleraţia dispozitivului CanSat. În timpul zborului, pe porţiunea ascendentă şi descendentă a traiectoriei, datele obţinute de satelit au fost transmise la sol prin telemetrie şi stocate pe un card micro SD.

Creaţia liceenilor din Eforie a obţinut locul al doilea în Norvegia. Dar numai jumătate din echipă a putut fi prezentă la finală. „Atât am reuşit să strângem din sponsorizări. Un absolvent al liceului ne-a ajutat cu o sumă de bani, unii părinţi au contribuit cu ce au putut... Nu vă spun cât de greu a fost să las acasă nişte copii merituoşi, din considerente care nu ţin de performanţa lor“, relatează profesorul Florin Şerbu, coordonatorul echipei.

La Olimpiada Internaţională a Proiectelor Durabile de Mediu, elevii Paul Paraschiv şi Alexandru Mîndra din clasa a VIII-a au obţinut medalia de argint. Cei doi şcolari au creat un robot FireBot „Carmen Sylva“, conceput pentru prevenirea şi detectarea incendiilor de pădure.

Pentru realizarea prototipului dotat cu senzori şi cu sisteme de comunicaţie, Paul şi Alexandru au integrat trei tipuri de tehnologii (Lego Mindstorms NXT, Arduino şi Raspberry), astfel că robotul permite stabilirea a trei niveluri de alertă de incendiu. Echipa a fost coordonată de profesorii Mihaela Poteră, Valeria Chiosea şi Florin Şerbu.

STEM, infuzia de educaţie

„Noile ştiinţe şi tehologii sunt în puternică expansiune în societate, dar se constată că în şcoală, lucrurile sunt diferite. Interesul elevilor pentru matematică şi ştiinţe este scăzut, în timp ce interesul pentru aplicaţiile TIC este imens, dar în general pentru aplicaţii de divertisment şi comunicare. Aşa că mi-am propus, în 2010, ca printr-un proiect pe termen de 5 ani să cresc interesul elevilor pentru ştiinţe şi tehnologii.

În SUA şi Marea Britanie, în domeniul educaţiei se foloseşte un nou acronim: STEM (science, technology, engineering and mathematics). STEM ar trebui să pregătească tânăra generaţie pentru profesiile de înaltă tehnologie. În ultimii 3 ani, eu m-am concentrat pe aplicaţii STEM la elevii mei. Rezultatele au început să apară“, declară profesorul Florin Şerbu.

Vă mai recomandăm

Zece ani de dominaţie românească. Profesorul Ion Băraru, părintele „galacticilor“ NASA

Cei mai frumoşi români. Profesorul care a înscris România în galaxia NASA