Blestemele din noaptea de Revelion. „Diavolul şi puterea lui sunt forţate să plece din locul bântuit“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În multe biserici ortodoxe, mai ales aşezăminte monahale, în noaptea de Revelion se citesc rugăciuni de exorcizare ce presupun un şir de blesteme la adresa diavolului. Oficial, Patriarhia Română nu permite acest lucru.

Cunoscute de credincioşi ca Molitfele Sfântului Vasile cel Mare, aceste rugăciuni au scopul de a vindeca trupul şi sufletul oamenilor. Ele au fost scrise cu scopul de a-i ajuta pe cei posedaţi de diavol şi constau într-o serie de blesteme adresate acestuia. Astfel, se pleacă de la realitatea existenţei răului în lume, a forţei acestuia şi necesitatea luptei pentru a salva un suflet pe care răul pune stăpânire.

Molitfele se citesc (în multe locaşuri ortodoxe) în noaptea de Revelion deoarece 1 ianuarie este ziua în care Biserica îl cinsteşte pe Sfântul Vasile cel Mare, autorul acestora. Oficial, BOR nu permite citirea lor tuturor credincioşilor prezenţi în biserici, ci doar în anumite cazuri izolate, cu pregătirea prealabilă a preotului şi credinciosului care le solicită.

Fiind considerate rugăciuni „puternice”, blestemele Sfântului Vasile nu sunt citite de toţi preoţii, mulţi dintre ei ferindu-se de astfel de practici deoarece ele se adresează direct diavolului, iar pentru acest lucru preoţii trebuie să se pregătească în mod special prin post, rugăciune şi o viaţă curată.

„Te blestem pe tine, începătorul răutăţilor şi al hulei, căpetenia împotrivirii şi urzitorul vicleniei. Te blestem pe tine, cel aruncat din lumina cea de sus şi surpat pentru mândrie în întunericul adâncului. Te blestem pe tine şi pe toata puterea cea căzută ce a urmat voinţa ta. Te blestem pe tine, duh necurat, cu Dumnezeu Savaot şi cu toată oastea îngerilor lui Dumnezeu, Adonai, Eloi, Dumnezeul cel atotputernic; ieşi şi te depărtează de la robul lui Dumnezeu (N). Te blestem pe tine cu Dumnezeu, Care prin cuvânt toate le-a zidit şi cu Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul Lui cel Unul-Născut, Care, mai înainte de veci, în chip de negrăit şi fără patimă, S-a născut dintr-însul”, se arată într-un fragment din aceste rugăciuni speciale.

BOR interzice citirea lor tuturor credincioşilor

Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a stabilit în anul 2011 că „Episcopii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătura cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduială trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor. Citirea Molitfelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională, întâlnită mai ales în sudul ţării, neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării şi, mai ales, în practica altor Biserici Ortodoxe surori."

Aşadar, Molitfele nu se citesc de ziua Sfântului Vasile cel Mare, 1 ianuarie, în primul rând pentru că nu este zi de post. Apoi, ele se citesc, conform BOR, în cazuri individuale, nu pentru toţi credincioşii prezenţi în biserică la vreo slujbă.

Blesteme în numele lui Dumnezeu

Molitfele Sfântului Vasile cel Mare încep cu invocarea lui Dumnezeu, cel care l-a aruncat din Rai pe îngerul căzut.

„Dumnezeul dumnezeilor şi Domnul domnilor, făcătorul cetelor celor de foc şi lucrătorul puterilor celor fără de trup, meşterul celor cereşti şi al celor pământeşti, pe Care nimeni dintre oameni nu L a văzut, nici poate să L vadă; de Care se teme şi se cutremură toată făptura; Cel ce a aruncat din cer pe căpetenia îngerilor, care din trufie şi a încordat grumazul oarecând şi s a lepădat de slujba sa prin neascultare, şi pe îngerii cei împreună cu dânsul potrivnici, care s au făcut diavoli, i a aruncat în întunericul cel adânc al iadului, fă ca blestemul acesta ce se face în numele Tău cel înfricoşător, să fie spre îngrozirea acestui povăţuitor al vicleniei şi a tuturor taberilor lui, care au căzut împreună cu el din lumina cea de sus, şi pune l pe fugă; şi i porunceşte lui şi diavolilor lui să se depărteze cu totul, ca să nu facă nici o vătămare acestui suflet pecetluit; ci aceşti pecetluiţi să ia tăria puterii ca să calce peste şerpi şi peste scorpii şi peste toată puterea vrăjmaşului. Că se laudă şi se cinst eşte şi de toată suflarea cu frică se slăveşte preasfânt numele Tău, al Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.”

Pregătire specială

Pentru citirea unor astfel de rugăciuni care se adresează direct diavolului, pregătirea trebuie să fie specială, atât din partea preotului, cât şi din partea celui care solicită să i se citească aceste exorcisme. Astfel, preotul trebuie să postească post negru cu o zi înainte de citirea lor. Acelaşi lucru trebuie să-l facă şi cel care se consideră posedat de cel rău şi cei din familie care vor fi de faţă la ritual. De asemenea, aceştia trebuie să se spovedească şi împărtăşească.

Ignorarea unei pregătiri spirituale intense din partea preotului sau a credincioşilor poate avea efecte negative asupra lor sau asupra membrilor din familie. De aceea, mulţi preoţi evită să le citească.

Preotul Profesor Nicolae Necula notează că „aceste rugăciuni au de obicei forma poruncitoare, de imprecaţie sau blestem. Prin ele diavolul şi puterea lui sunt forţate prin invocarea numelui lui Dumnezeu să plece de la persoana respectiva şi de la bunurile sau locurile bântuite de puterea diavolului, să se îndepărteze şi să nu le mai facă niciun rău. În Biserica veche, ritualul exorcizării îl săvârşeau exorciştii, adică acei clerici inferiori rânduiţi şi investiţi cu această putere a alungării duhurilor rele”.

Exorcisme în timpul Botezului

Molitfele Sfântului Vasile cel Mare nu sunt singurele rugăciuni de exorcizare pe care Biserica le are. Conform părintelui Nicolae Necula, în timpul Taine Botezului sunt exorcisme care se citesc. „Înainte de săvârşirea Tainei propriu-zise, când preotul rosteşte două rugăciuni speciale celui care urmează să se boteze, acesta stând cu faţa spre apus, considerat locul unde apun, odată cu soarele, duhurile rele. Următoarele două rugăciuni se citesc cu faţa spre răsărit fiind adresate lui Dumnezeu, pentru a alunga de la candidat puterea celui rău şi a-l feri de bântuiala protivnicului, de întâmpinarea vicleanului, de dracul cel de la amiază şi de nălucirile rele. După ultima rugăciune, suflă peste candidat, de trei ori, în chipul crucii, şi rosteşte «Izgoneşte de la dânsul pe tot vicleanul şi necuratul duh»".

Pe aceeaşi temă:

Cine este moldoveanul şcolit la Sorbona ajuns liderul spiritual al ortodocşilor din Kiev

Crăciun şi Revelion la mănăstire. „Cozonacul frământat cu drag şi rugăciune nu poate fi egalat de nicio prăjitură modernă”